۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبر: 85406659
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

همه طیف‌های سیاسی استان یزد از انتخابات سهم بردند

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبر: 85406659
همه طیف‌های سیاسی استان یزد از انتخابات سهم بردند

یزد- ایرنا- یکی از شاخصه‌های این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد، سهیم شدن همه گرایش‌ها و طیف‌های سیاسی در نتایج آن بود.

استان یزد حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان و مجموعا چهار حوزه انتخابیه دارد که شامل مهریز، تفت و میبد ، یزد و اردکان است و از این استان چهار نماینده به مجلس شورای اسلامی و یک نماینده به خبرگان رهبری راه یافتند.

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد ۳۶۳ نفر برای مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که ۲۴۴ نفر تایید صلاحیت شدند، تعدادی انصراف دادند و در نهایت ۱۷۲ نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در حوزه اردکان ۲۲ داوطلب، تفت و میبد ۳۸ داوطلب، حوزه انتخابیه مهریز ۳۶ داوطلب و در حوزه یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن نیز ۷۶ داوطلب در انتخابات ۱۱ اسفند باهم رقابت کردند.

ستاد انتخابات استان یزد میزان مشارکت در حوزه های انتخابیه چهارگانه این استان را ۵۰.۰۲ درصد اعلام کرد که ۹ درصد بیشتر از میانگین کشوری بود و بالاترین درصد مشارکت در انتخابات مربوط به شهرستان بافق با ۸۰.۱۰ درصد بود.

میزان مشارکت در شهرستان‌های دیگر استان نیز در اردکان ۶۳.۹ ، تفت ۶۱.۲۶ ، میبد ۶۲.۲۲ ، مهریز ۶۳.۳۵ ، بافق ۸۰.۱۰ و ابرکوه ۶۱.۳۵ درصد ، شهرستان خاتم ۴۷.۷۵ ، شهرستان بهاباد ۶۷.۶۳ ، شهرستان مروست ۶۳.۳۳ ، شهرستان یزد ۴۰.۰۷ ، شهرستان اشکذر ۴۷.۱ و شهرستان زارچ نیز ۶۰.۵۳ درصد بوده است .

بر اساس اطلاعات و آرای ثبت شده در کل شعب استان یزد میزان آرای باطله در این دوره از انتخابات ۱۱.۵ درصد بوده است.

سه نماینده مجددا و یک نماینده برای نخستین بار راهی بهارستان شدند

با مشخص شدن نتایج انتخابات ۱۱ اسفندماه در حوزه های چهارگانه استان یزد، تکلیف چهار کرسی این استان مشخص شد؛ سه نامزد منتخب، نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند که شامل حوزه های انتخابیه یزد، مهریز و تفت و میبد است و نامزد حوزه اردکان برای نخستین بار به مجلس راه یافت.

محمد رضا دشتی، نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در حوزه اردکان است که در این دوره نتوانست نظر اکثریت مردم را جلب کند و از راه یابی به مجلس باز ماند.

گرایش سیاسی منتخبان

همه گرایش های سیاسی در نمایندگان منتخب مردم استان یزد جمع شده و از هر طیف سیاسی ، یک تا ۲ نفر انتخاب شده است که ۲ نفر اصولگرا، یک نفر مستقل و یک نفر اصلاح طلب است و همگی نیز مرد هستند .

محمدصالح جوکار، نماینده منتخب یزد و سیدجلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد از جریان اصولگرا هستند؛ محمدرضا صباغیان نماینده حوزه مهریز( شامل ۶ شهرستان) به صورت مستقل و مصطفی پوردهقان از حوزه اردکان به عنوان فردی اصلاح طلب راهی مجلس شورای اسلامی شدند.

از منتخب خبرگان در استان یزد چه خبر؟

آیت الله ابوالقاسم وافی از مجموع ۲۸۹ هزار و ۳۰۹ آرای صحیح ماخوذه ، با کسب ۱۴۸ هزار و ۱۳۲ رای بار دیگر به عنوان نمایند مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

استان یزد دارای یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری است که در دوره قبل نیز آیت الله وافی نماینده مردم این استان در این مجلس بود و در انتخابات ۱۱ اسفند استان یزد سه نفر برای این مجلس تایید صلاحیت شده بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha