سفارت چین در مانیل: اتهام‌زنی به پکن صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند

تهران- ایرنا- سفارت چین در مانیل، با محکوم کردن اظهارات سفیر فیلیپین در واشنگتن، در بیانیه‌ای گفت: این رفتارها صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، سفارت چین در فیلیپین روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اظهارات اخیر سفیر فیلیپین در واشنگتن در ارتباط با چین را «به شدت» محکوم کرد.

این بیانیه اضافه کرد: آنها واقعیت‌های اساسی را نادیده می‌گیرند.

سفارت چین در این بیانیه اعلام کرد: این اظهارات به طور عمدی موضوع دریای جنوبی چین را بر سر زبان ها انداخت و هجمه‌ای از گمانه زنی ها و بدگویی ها را علیه چین ایجاد کرد.

خوزه مانوئل روموالدز، سفیر فیلیپین در واشنگتن روز چهارشنبه گفت: در حالی که آمریکا هم موضوع دریای جنوبی چین و هم درگیری بالقوه تایوان را «نگرانی های جدی» می بیند، او معتقد است با توجه به درگیری هایی که اتفاق می افتد، آتش واقعی در دریای فیلیپین غربی برافروخته خواهد شد.

سفارت چین (بدون اشاره مستقیم به آمریکا) اعلام کرد: دعوت گرگ ها به خانه و درگیر شدن در محافل کوچک نه تنها کمکی به حل اختلافات در دریای جنوبی چین نمی کند، بلکه برعکس وضعیت منطقه را پیچیده و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می کند.

این بیانیه از رومالدز خواست تا از گسترش «تئوری تهدید چین» و «پارانویای آزار و اذیت» دست بردارد و از «عمل کردن به عنوان سخنگوی دیگر کشورها» خودداری کند.

سفارت فیلیپین در پکن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

تنش ها بر سر مناقشات دریایی در دریای جنوبی چین از مدت ها پیش آغاز شده است و پکن و مانیل اتهامات تندی علیه یکدیگر مطرح می کنند.

چین ادعای مالکیت بر همه دریای جنوبی را دارد، جایی که محل تجارت بیش از ۳ تریلیون دلار سالانه با کشتی است. دریای جنوبی چین مورد ادعای فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی نیز هست و دادگاه دائمی داوری در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ادعاهای پکن مبنی بر مالکیت کامل این دریا، هیچ مبنای قانونی ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha