انتخاباتی که ۶۰ درصد نمایندگان خراسان رضوی را تغییر داد

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی با ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار رای و مشارکت ۴۷ درصدی واجدان شرایط، تاکنون ۱۶ نماینده را به بهارستان فرستاده و قرار است مردم در دور دوم انتخابات نیز تکلیف ۲ کرسی دیگر این استان در مجلس را روشن کنند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی برای تعیین تکلیف ۱۸ کرسی نمایندگی این استان برگزار شد که از آن میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات است، حوزه های انتخابیه "سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد" و "نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه" دارای ۲ کرسی نمایندگی در خانه ملت هستند و ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

جدول زیر نگاهی اجمالی به نتایج انتخابات مجلس در استان است.

۶۰ درصد نمایندگان تغییر کردند

"حجت الاسلام نصرالله پژمانفر" تنها نماینده دوره قبل از حوزه انتخابیه مشهد و کلات بود که با ۳۸۷ هزار رای به عنوان منتخب نخست این حوزه دوباره به نمایندگی مجلس برگزیده شد.

منتخبان دوم و سوم مشهد نیز "میثم ظهوریان" و "علی اصغر نخعی راد" هستند که پیش از این به ترتیب به عنوان مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی و عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد فعالیت داشته اند.

البته چهار نامزد دیگر حوزه انتخابیه مشهد و کلات به ترتیب آرا شامل "احسان عظیمی راد، کاظم معتمدی فر، حسنعلی اخلاقی امیری و جواد کریمی قدوسی" نیز برای تعیین تکلیف ۲ کرسی دیگر این حوزه انتخابیه قرار است در دور دوم انتخابات با هم رقابت کنند که از این میان جواد کریمی قدوسی، نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس از این حوزه انتخابیه است.

"فاطمه رحمانی" دیگر نماینده مردم مشهد در مجلس با وجود قرار گرفتن در چند فهرست ریز و درشت انتخاباتی از حضور در میان نفرات برتر بازماند و "حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی" نیز از حوزه انتخابیه تهران نامزد انتخابات شد.

"سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی" دیگر نماینده مردم مشهد و کلات، در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم به عنوان معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد و یک کرسی این حوزه انتخابیه در مجلس خالی ماند.

نیشابور

۲ نماینده حوزه انتخابیه "نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه" در مجلس یازدهم تایید صلاحیت نشدند و ۲ منتخب جدید شامل "سیدیحیی سلیمانی" و "محمد رستمی" هیچ کدام سابقه نمایندگی در مجلس ندارند.

سلیمانی، فرماندار شهرستان "زبرخان" در دولت دوازدهم بوده است و رستمی نیز مدیرعاملی شرکت دانش بنیان صنایع ماشینهای الکتریکی جوین (جمکو) وابسته به موسسه اقتصادی کوثر را در کارنامه سوابق خود دارد.

سبزوار

مردم "سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد" تنها به "بهروز محبی نجم‌آبادی"، یکی از نمایندگان خود در مجلس یازدهم رای دوباره دادند و "علی اصغر عنابستانی" دیگر نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم در انتخابات ۱۱ اسفند از راهیابی به بهارستان بازماند.

مردم ۶ شهرستان غرب خراسان رضوی "محمدرضا محسنی ثانی" را، که تجربه نمایندگی در مجالس هشتم و نهم را دارد، به عنوان جایگزین عنابستانی راهی خانه ملت کردند.

کاشمر/چناران/فریمان/تربت حیدریه/قوچان

مردم حوزه انتخابیه شامل شهرستان های "کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ" به حجت الاسلام "جواد نیک بین" رای اعتماد مجدد دادند.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی نیز توانست دوباره اعتماد مردم حوزه انتخابیه "فریمان، سرخس و بخش های احمد آباد و رضویه مشهد" را جلب کند و مردم حوزه انتخابیه "چناران، طرقبه‌شاندیز و گلبهار" دوباره به "حسین امامی راد" رای دادند.

همچنین اهالی "تربت حیدریه، زاوه و مه ولات" به "محسن زنگنه" رای دوباره دادند و "علی آذری" توانست قدردان اعتماد ساکنان شهرستان های قوچان و فاروج بوده و دوباره از سوی آنان برگزیده شود.

تربت جام/خواف

نماینده دوره گذشته حوزه انتخابیه "تربت جام، تایباد، صالح آباد و باخرز" تایید صلاحیت نشد و با رقابت بالای مردم در این حوزه انتخابیه تلفیقی، "عثمان سالاری" در کسوت یک قاضی بازنشسته و وکیل باسابقه توانست رای نخست مردم مرزنشین این منطقه را کسب کند.

حجت الاسلام "اکبر احمدپور فدکی"، نماینده کنونی مردم "خواف و رشتخوار" در مجلس یازدهم نیز در میانه کارزار انتخابات انصراف داد و مردم این حوزه تلفیقی با مشارکت بالا "امیر توکلی رودی" شهردار سابق خواف سنگان را انتخاب کردند.

گناباد/درگز

"محمد صفایی دلویی" نماینده حوزه انتخابیه "گناباد و بجستان" در مجلس یازدهم به دلیل بیماری در انتخابات اخیر شرکت نکرد و "هادی محمدپور"، که پیش از این شهردار خواف بوده است، رای نخست مردم را برای راهیابی به خانه ملت کسب کرد.

"حسن رزمیان مقدم" نماینده کنونی درگز در مجلس، در انتخابات ۱۱ اسفندماه از حوزه انتخابیه دیگری نامزد شد و مردم درگز به "حسین محمدزاده"، نماینده سابقشان در مجلس شورای اسلامی رای دوباره دادند.

انتخاباتی که ۶۰ درصد نمایندگان خراسان رضوی را تغییر داد

خراسانی ها بدون تعارف رای دادند

چهار میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در خراسان رضوی واجد شرایط رای دادن و ۲۵۰ هزار نفر آنان رای اولی بودندد که برای نخستین بار در صحنه انتخابات و مشارکت سیاسی حضور می یافتند.

تقریبا مثل دوره گذشته همه نمایندگان استان (به جر نماینده خواف و رشتخوار) اصولگرا هستند که نشان می دهد جریان اصولگرایی توانسته پایگاه رای خود را در میان رای دهندگان استان حفظ کند.

از طرف دیگر نتایج به دست آمده در انتخابات جمعه گذشته نشان داد که رای دهندگان در وهله نخست توقع تغییرات و اقدامات اساسی از نمایندگان خود دارند و دیگر اینکه آنها با نمایندگان اصولگرای خود نیز تعارف ندارند و مطابق عملکردشان آنها را قضاوت کرده و به آنها رای اعتماد مجدد می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha