از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

زاهدان- ایرنا- همزمان با فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان رودخانه‌های محلی که منجر به درگیری ۱۶ شهرستان و یک‌هزار و ۹۴۷روستا در سیل شد، شاهد حضور مسوولان کشوری و لشکری در این استان با دستور ویژه رئیس جمهور برای امدادرسانی و کاهش آلام مردم هستیم.

به گزارش ایرنا، فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان اگر چه زمین‌های تشنه را سیراب و منجر به خوشحالی مردمان این دیار شد اما طغیان رودخانه‌های محلی،‌ آبگرفتگی منازل و معابر، تخریب محصولات کشاورزی و وجود برخی خسارت‌ها به حوزه‌های زیرساختی اختلالاتی ایجاد کرد که در راستای کاهش آلام مردم از آغازین لحظات شدت گرفتن بارش‌ها شاهد سرازیر شدن سیل کمک‌ها بودیم.

امدادرسانی و کمک به هموطنان آن هم به صورت خودجوش نه تنها از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی مسوول، نیروهای مرزبانی و بسیجیان و جهادگران بلکه با حضور جهادی و میدانی فرمانده نیروی زمینی سپاه و همچنین با دستور ویژه رئیس جمهور رقم خورد که پیرامون آن شاهد حضور وزیر کشو، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و سایر مسوولان کشوری برای کمک به مردم جنوب سیستان و بلوچستان که درگیر سیلاب هستند، بودیم.

اگر چه سیاه نمایی‌هایی مبنی بر کوتاهی به مردم از سوی مسوولان توسط برخی از مغرضان بازنشر شد و از آب گل آلود ماهی خواستند ماهی بگیرند؛ اما در واقع نه تنها مسوولان با حضور به موقع برای امدادرسانی به مردم در صحنه حاضر شدند بلکه این مردم بودند که عزمشان را جزم کرده و حتی ورود سیلاب به خانه‌هایشان مانع حضورشان پای صندوق‌های رای نشد و با انداختن آرای خود به صندوق‌ها جواب داندان شکنی به دشمنان و اجیرکنندگان آنها دادند.

با این وجود به دنبال نزولات آسمانی در سیستان و بلوچستان و روان‌شدن سیلاب در برخی مناطق و آبگرفتگی در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، سراوان، سرباز، راسک، قصرقند، نیکشهر، دشتیاری، زرآباد و کنارک تمامی دستگاه‌های اجرایی مسوول از نقاط مختلف استان و کشور لحظه‌ای برای کمک به سیلزدگان غفلت نکردند و همزمان با وقوع سیل دوشادوش یکدیگر فارق از نوع مسوولیتشان به یاری سیلزدگان شتافته و سعی کردند با امدادرسانی و کمک‌های غیرنقدی و نقدی بخشی از آلام سیل‌زدگان را کاهش دهند.

بر همین اساس رئیس‌جمهور دستور ویژه به وزیر کشور برای تسریع در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان داد و وزیر کشور را مأمور کرد تا در صدر هیاتی به این استان سفر کرده و ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.

نیروهای امدادی و خدمات رسان با تمام توان پای کار

وزیر کشور با هدف بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان و بررسی خسارات وارده بلافاصله از طریق فرودگاه کنارک وارد این استان شد و با بیان اینکه نیروهای امدادی و خدمات رسان با تمام توان پای کار هستند، گفت: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیلزده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسوول مشغول بازگشایی هستند.

احمد وحیدی در جریان سفر به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان پیرامون سیل اخیر شهرستان‌های چابهار و دشتیاری اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در این استان بودیم که این بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلی‌متر می‌رسید که البته این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شد.

وی افزود: برخی از روستاها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آبگرفتگی شدند که از ابتدای ساعات بارش، خدمت رسانی در منطقه آغاز شد.

بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیلزده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسوول مشغول بازگشایی راه‌ها هستندوزیر کشور ادامه داد: در روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی به ویژه محصول هندوانه وارد شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم همچنین تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفت اما برخی از منازل دچار آبگرفتگی شدند که خدمت رسانی به آنان نیز ادامه دارد.

وحیدی بیان کرد: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیلزده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسوول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند.

وی گفت: با توجه به پیش بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان آبها صورت گرفته، خوشبختانه وجود برخی از زیرساخت‌ها از جمله سدها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب به شدت کاهش پیدا کند.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان برنامه جامعی برای ذخیره بیشتر بارش‌ها پیش بینی شده است.

اولویت در بازسازی راه‌های ارتباطی و ساخت پل در سیستان و بلوچستان

وزیر کشور گفت: پیگیری بازسازی راه‌های ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان بویژه روستای سند بهرام از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری از مسائل اصلی خواهد بود و پل مورد درخواست مردم این منطقه نیز باید ساخته شود.

وی در جمع اهالی روستای سهند بهرام از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری حضور یافت و ضمن گفت‌وگوی صمیمانه با اهالی این روستا، از نزدیک مشکلات مطرح شده را بررسی و دستورات لازم را ارائه کرد. وی در خصوص هدر رفت آب‌های ناشی از بارندگی اظهار کرد: نگهداشت این آبها به عنوان نعمت الهی بسیار مهم است و سیلاب باید با ایجاد بندسارها برای حوزه کشاورزی حفظ شود چرا که منطقه خاک حاصلخیز کشاورزی دارد و برای این موضوع باید ماشین آلات مورد نیاز تامین و بندسارهای خاکی ایجاد شود تا مردم بتوانند آب را نگه دارند و استفاده کنند.

وزیر کشور در خصوص هوتک‌ها بیان کرد: هوتک‌ در روستاها امکان خوب و ارزشمندی است اما دهیاران باید نسبت به حصارکشی هوتک‌ها اقدام کنند و از طرفی آموزش‌های لازم به کودکان روستا در این خصوص داده شود.

ضرورت توسعه سدها و بندسارها در جنوب سیستان و بلوچستان

وزیر کشور با بیان اینکه توسعه سدها و بندسارها در جنوب سیستان و بلوچستان برای هدایت و نگهداشت آب ضروری است و باید به سرعت توسعه یابند، گفت: خسارت‌هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ها، آب و برق وجود دارد باید به سرعت رفع شوند تا مردم دغدغه‌ای در این حوزه‌ها نداشته باشند.

احمد وحیدی شامگاه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در چابهار بیان کرد: سیستم کمک رسانی در کشور بسیار عالی است و به شکل سیستماتیک خودجوش فعالیت خود را آغاز می‌کند، به طور نمونه در کنار حوزه مدیریت بحران، تیم استانداری و فرمانداری‌ها شاهد حضور میدانی و جهادی جمعیت هلال احمر، دستگاه‌های خدمات رسان، نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی بلافاصله وارد میدان شدند.

وی افزود: اگرچه برخی تلاش کردند بگویند مسوولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان و بلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه بود، چرا که از همان ابتدا تمام هم و غم مسوولان و متولیان امر کمک رسانی و امدادرسانی به سیل زدگان بود.

وزیر کشور ادامه داد: این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و بارش‌های تندی را در مقاطع مختلف سال دارد که رحمت الهی بوده، باید برنامه‌ریزی برای مهار و حفظ آب داشته باشیم.

کمک رسانی‌ها توسط ستاد اجرایی، هلال احمر، مرزبانی، نیروی دریایی، سپاه، شیلات و سایر حوزه‌ها در حال انجام است که جای قدردانی دارد؛ مردم سیستان و بلوچستان قانع و خوب هستند، وظیفه ما ارائه خدمات به آنان استوی تاکید کرد: البته استاندار سیستان و بلوچستان برنامه‌های خوبی مبنی بر بندسارها و سدها پیش بینی کردند که بسیار خوب بوده باید توسعه یابند، چرا که بندها، بندسارها و سدها مهم بوده و به آبخیزداری کمک می‌کند.

احمدی اظهار کرد: همزمان با توسعه سدها و بندها باید برای هدایت آب‌ها کار کرد که کمترین آسیب را واریز کنند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال شود.

وی گفت: برخی از امکانات که در حوزه راه‌ها پیش بینی شده مانند آبنماها پاسخگو نیست و باید اصلاح شوند که در این راستا تیم‌هایی را برای کمک اعزام خواهیم کرد، همچنین باید پل‌های سریع النصب هم پیش بینی شود تا با طغیان رودخانه‌ها مردم گرفتار نشوند.

وزیر کشور ادامه داد: همسطح بودن جاده و دشت یک معضل است باید در حوزه ساخت و سازهای منطقه به این نکته توجه کرد تا مشکل ساز نشوند، علاوه بر آن جاده‌هایی که تخریب شده باید به سرعت ترمیم شوند تا حوزه راه برای مردم برقرار باشد.

وی افزود: در حوزه روستایی نیز آن دسته از روستاهایی که نیاز به بازسازی دارند در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شوند، همچنین در خصوص تخلیه آب از خانه‌ها باید با سرعت کار کرد هیچ روستایی نباشد که آب در خانه مردم باشد، آب‌ها را هدایت کنید و منتظر فروکش کردن آن نباشید.

احمدی بیان کرد: در حوزه برق نیز برخی ستون‌ها تخریب شده بودند که با سرعت بالای متولیان مشکل رفع شد؛ اما باز هم اگر نیاز به کمک از سایر استان‌های همجوار است استاندار سیستان و بلوچستان با سرعت پیگیر شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی ادامه داد: در حوزه آب نیز اگر مشکل کمبود نیرو وجود دارد از سایر استان‌ها کمک بگیرید تا کار مردم سریعتر حل شود.

وزیر کشور گفت: کمک رسانی‌ها توسط ستاد اجرایی، هلال احمر، مرزبانی، نیروی دریایی، سپاه، شیلات و سایر حوزه‌ها در حال انجام است که جای قدردانی دارد؛ مردم سیستان و بلوچستان قانع و خوب هستند، وظیفه ما ارائه خدمات به آنان است.

وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی آن دسته از کشاورزان، مرغداران و مزارع میگویی که دچار خسارت شده‌اند علاوه بر کمک‌های مالی، صندوق بیمه کشاورزی هم ورود کند و کمک حال آسیب دیدگان باشند، اگرچه مردم درخواستی ندادند؛ اما وظیفه داریم به آنان خدمت کنیم.

ادامه کمک‌رسانی ۲۰۰ تیم امدادی به سیل‌زدگان سیستان‌ و بلوچستان

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع سیل در سیستان‌ و بلوچستان، از امدادرسانی در این استان با حضور ۲۰۰ تیم امدادی خبر داد و گفت: بعد از وقوع سیل در جنوب این استان تیم های امدادی هلال احمر با تمام توان در جهت ارائه خدمات به آسیب دیدگان حضور پیدا کردند.
یعقوب سلیمانی بیان کرد: بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی در حال امدادرسانی هستند که ۵۰ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی و نیز استان کرمان برای امدادرسانی اضافه شدند.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۸۴۰ روستا در ۱۱ شهرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، افزود: با توجه به این که راه ارتباط زمینی تعداد محدودی روستا قطع است، ۲ بالگرد و ۱۲ قایق در حال امدادرسانی به افراد متاثر از سیل هستند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: هشت هزار بسته غذایی در چند روز اخیر در مناطق درگیر سیلاب سیستان و بلوچستان توزیع شد و تا امشب ۱۰ هزار بسته دیگر به منطقه ارسال می‌شود.

با توجه به این که راه ارتباط زمینی تعداد محدودی روستا قطع است، ۲ بالگرد و ۱۲ قایق در حال امدادرسانی به افراد متاثر از سیل هستند

وی در حاشیه بازدید از مناطق درگیر سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بعد از وقوع سیل در جنوب این استان تیم‌های امدادی هلال احمر با تمام توان برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان وارد عمل شدند.

سلیمانی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات به صورت زمینی در حال خدمات رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان هستند و از روز گذشته نیز ۲ بالگرد برای خدمات رسانی فعال شده است.

وی با بیان اینکه خدمات رسانی به مردم درگیر سیل سیستان و بلوچستان به بهترین نحو و بدون هیچ مشکلی در حال انجام است، افزود: ۱۵ سوتی پرواز از روز گذشته تاکنون برای ارسال بسته های غذایی و خدمات مورد نیاز در مناطق سخت گذر این استان انجام شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر تداوم بارندگی در سیستان و بلوچستان تدابیر لازم برای خدمات رسانی مطلوب و پیشگیری از وقایع احتمالی در منطقه اندیشیده شده است و نگرانی از حیث وجود ندارد.

همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق تماس تلفنی پیگیر خدمت‌رسانی به مردم درگیر با سیل شده و در خصوص امتداد و تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده تأکید کرد.

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

عمده خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان به راه‌های ارتباطی

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است، بیان کرد: در منطقه پلان و پیر سهراب سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب آغاز شد.

سردار سرتیپ محمد پاکپور افزود: در بازدیدی که امروز از مناطق سیل‌زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است که نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.

بسیح همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت سیل اخیر در این استان را بررسی کرد و بسیج همه جانبه امکانات و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به حادثه دیدگان را خواستار شد.

محمد مخبر در این ارتباط های تلفنی با اشاره به گزارش های واصله و حضور مسئولان ارشد دولت در آن استان، ارزیابی دقیق مناطق سیل‌زده و امکانات لازم جهت امدادرسانی و اسکان اضطراری حادثه دیدگان را ضروری دانست و از مسئولان اجرایی استان خواست نیازهای ضروری جهت پشتیبانی و رفع کمبودهای احتمالی را هرچه زودتر گزارش کنند.

وی با توجه به پیش بینی های جدید برای بارش در روزهای آینده، آمادگی همه دستگاه های اجرایی و امدادی و استان های معین را خواستار شد و بر ضرورت تخلیه روستاهای در معرض خطر و پیشگیری از هرگونه تلفات جانی تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت بهره گیری بیشتر از امداد هوایی با توجه به گستردگی منطقه، اتصال سریع خطوط برق رسانی، ترمیم راه های مواصلاتی و تامین ماشین آلات موردنیاز، از صدور دستورات لازم به وزرا و مسوولان مربوطه برای پشتیبانی بیشتر خبر داد.

وی همچنین ارزیابی سریع خسارات احتمالی را پس از بازگشت به حالت عادی ضروری دانست تا هیات دولت جهت جبران خسارات وارده به زیرساخت ها و اموال مردم اعتبارات لازم را تصویب کند.

۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷ روستا در سیستان و بلوچستان درگیر سیل

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان درگیر سیل شد و خسارت دیدند.

محمدحسن نامی ادامه داد: تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهای عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۲۳۵ خانوار شامل ۹۷۷ نفر اسکان اضطراری و موقت داده شدند، گفت: تاکنون هزار و ۹۴۷روستا درگیر سیلاب و خسارت شدند که چابهار با ۴۸۰ و نیکشهر با ۳۳۰ روستا بیشترین میزان درگیری را داشتند.

دستور بذرپاش برای بسیج امکانات در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن دریافت آخرین وضعیت سیستان و بلوچستان و گزارش مسیرهای بازگشایی شده، خواستار تسریع در روند رسیدگی و بازگشایی مسیرهای مسدود بر اثر سیل اخیر شد.

حضور تمام دستگاه‌های اجرایی برای کمک رسانی به مردم سیلزده بلوچستان در میدان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان برای کمک رسانی به مردم سیلزده جنوب این استان در میدان حضور دارند.

محمد کرمی ضمن نظارت مستقیم از روند خدمات رسانی به مردم، اظهار کرد: باران یکی از نعمت‌های الهی است که همواره شکرگزار آن هستیم و خداوند را نیز شاکریم که باران‌های اخیر در استان تلفات جانی در بر نداشته است.

وی با بیان اینکه باران یکی از رحمت های الهی است که همواره شاکر آن هستیم افزود: تلاش خواهیم کرد تا مشکلات مردم سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان را با بسیج تمامی دستگاه‌ها پیگیری و برطرف کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه با بسیج تمامی دستگاه‌های اجرایی برای کمک رسانی به مردم، روند اجرای خدمات رسانی مثبت ارزیابی می‌شود و در حال حاضر نیز از نظر امکانات کمبود احساس نمی‌شود.

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

با تمام نیرو در خدمت سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان

فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بیان کرد: به دنبال بارش قابل‌توجه باران در جنوب سیستان و بلوچستان و مشکلاتی که دامن‌گیر مردم جنوب استان شده در جهت رفع مشکلات سیل‌زدگان اقداماتی تدبیر شده که در دست اجرا است.

احمد شفائی ضمن شاکر بودن این نعمت الهی و جبران خشکسالی‌های اخیر افزود: باوجود همه پیش‌بینی‌هایی که توسط متولیان مربوطه در منطقه جنوب استان رقم خورده بود با طغیان رودخانه‌ها و حجم سنگین آب جاری در مسیرها مشکلاتی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد.

وی تاکید کرد: این سیلاب در حوزه جنوب شهرهای سراوان، سرباز، راسک، قصر قند، نیک‌شهر، دشتیاری، چابهار زرآباد و کنارک را تحت‌تأثیر خود قرار داده و مشکلاتی از جمله عدم دسترسی به جاده‌ها، قطعی آب و برق و در محاصره قرارگرفتن تعداد زیادی از روستاها در منطقه دشتیاری و چابهار بوده است.

فرمانده سپاه سلمان اظهار کرد: همچنین خسارت بسیار سنگین به مزارع کشاورزی وارد شده که باهمت متولیان مربوطه، مجموعه سپاه پاسداران، نیروی زمینی سپاه، بسیج، گروه‌های جهادی، توانمندی‌های خود مردم در منطقه و نیروهای مرکزی کشور همچنین مجموعه ظرفیت پایگاه دریایی امام علی علیه‌السلام که از مجموعه نیروی دریایی سپاه در چابهار است با همه توان حاضر شدند و در حال کمک‌رسانی هستند.

وی گفت: موضوع اساسی در حال حاضر حل مشکلات مردم و انجام اقدامات لازم در جهت برخورداری از آب و برق است و به‌محض فروکش‌کردن حجم آب با همه توان در بحث مشکلات معابر، آسیب‌های جاده‌ای و شکستن و آب بردگی پل‌ها را دنبال خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

مخبر خواستار بسیح همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان شد

نیروهای هلال احمر پنج استان کشور برای پشتیبانی در سیلاب سیستان و بلوچستان بسیج شدند

اقدامات مورد نیاز مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان در سریع ترین زمان ممکن انجام شود

فیلم| خدمت بی‌منت سبزپوشان قرارگاه قدس به مناطق سیل‌زده

فیلم| سیلزدگان چابهار و دشتیاری چه نیازهایی دارند؟

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

خسارات سنگین بارندگی های اخیر به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی های سیل آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرد و افزود: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان است.

محمد رضا سیدحسینی بیان کرد: بیشترین خسارت به ۱۸ هزار و ۹۹۳هکتار از اراضی زراعی آبی، یک‌هزار و ۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه،۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبورعسل، ۲۷۱حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل آسا وارد شده است.

وی خواستار تامین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده دامی برای دامداران ، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب دیده شد.

کمک‌های معیشتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به مناطق سیلزده بلوچستان

معاون محرومیت زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسدران گفت: کمک‌های معیشتی و اسکان موقت قرارگاه قدس نیرو زمینی سپاه با بالگرد و ناوگان زمینی به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان ارسال شد.

سرهنگ علی اکبر جعفری اظهار کرد: در پی بارندگی‌های اخیر و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان بلافاصله اقلام متعددی شامل بسته‌های معیشتی، آرد، برنج، ماکارانی، رب گوجه، عدس، آرد، پتو، روفرشی، کیسه خواب، گالن آب، ظروف غذاخوری، انواع شوینده و سایر اقلام مورد نیاز تهیه و توسط بالگردهای سپاه در مناطق سخت گذر و روستاهای محاصره شده در سیل و برخی مناطق درگیر توسط ناوگان خودرویی سبک و سنگین بصورت زمینی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال ارسال شد.

وی خاطر نشان کرد: یگان‌های برقرار کننده ماموریت‌های امنیت در حوزه قرارگاه شهید فولادی و معمار، گروه‌های جهادی، نواحی و حوزه های مقاومت بسیج نیز از دقایق اولیه پای کار و در حال خدمت رسانی مستقیم به مردم منطقه هستند و این
کمک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی بارندگی های اخیر به راه های شمال سیستان و بلوچستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: براثر بارش‌های هفته گذشته و جاری شدن سیلاب ۳۰۰ میلیارد ریال به راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل خسارت وارد شده است.

ایوب کرد ادامه داد: همزمان با هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان ۱۸ اکیپ راهداری با ۲۰۰ نفر نیروی راهداری در محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل جهت سفر ایمن کاربران جاده ای مستقر شدند ولی شدت بارش‌ها به حدی بود که به ابنیه فنی راه‌ها، محورهای مواصلاتی و محورهای روستایی تحت پوشش خسارت وارد کرد.

وی افزود: در اثر بارندگی های اخیر شاهد خسارت در محورهای مواصلاتی و روستایی شهرستان‌های سراوان، گلشن، سیب و سوران، مهرستان و بخشی از محورهای روستایی شهرستان خاش بودیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر اثر بارندگی ریزش کوه در محور گلشن به سراوان سبب مسدودشدن این محور شده بود که با تلاش شبانه روزی راهداران، علاوه بربازگشایی این محور به بیش از ۲۰ خودرو گرفتار در سیلاب این منطقه امداد رسانی شد و جان چهار نفر نیز که خودروهایشان در سیلاب گیر افتاده بود نجات پیدا کردند.

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

امدادرسانی به بیش از ۱۰ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از امدادرسانی به ۱۰ هزار و ۸۰ نفر در حادثه آبگرفتگی جنوب سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر خبر داد و گفت: براثر بارش‌های شدید باران و بروز آسیب در برخی شهرستان‌ها، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۸۹ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، مهرستان و چابهار اعزام شدند.

محمدمهدی سجادی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر ضمن ارزیابی روستای‌های آسیب دیده، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند و تاکنون نجاتگران هلال احمر برای ۲ هزار و ۱۷۷ نفر امکان اسکان اضطراری را فراهم کرده‌اند.

وی با تاکید بر ادامه عملیات امدادرسانی به مردم سیل‌زده خاطر نشان کرد: ۲هزار و ۵۴۴ تخته پتو،۲ هزار و ۲۲۹ تخته موکت و یک‌هزار و ۲۰۱ بسته غذایی۷۲ ساعته، میان خانواده‌های آسیب دیده از سیل توزیع شده است.

از امدادرسانی مسولان کشوری و لشکری به سیلزدگان تا درگیر بودن ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷روستا در سیل

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha