۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85406194
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ درصد عطاری‌های قزوین غیرمجاز هستند

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبر: 85406194
۲۰ درصد عطاری‌های قزوین غیرمجاز هستند

قزوین - ایرنا - کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۲۰۰ عطاری در سطح این استان فعالیت دارند که حدود ۲۰ درصد آنها غیرمجاز هستند.

نسترن عبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طب سنتی مجموعه‌ دانشی است که راه‌های تشخیص و درمان را شامل می‌شود و چند سالی است که با راه افتادن دانشکده‌های تخصصی در کشور سعی بر این شده تا دانش دانشمندان طب سنتی به روز شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: این طب، مجموعه‌ای گسترده و حکیمانه است و ظرفیت زیاد آن نیز باعث شده تا عموم مردم از این نوع داروهای گیاهی استقبال زیادی را عهم به عمل آورند اما در این زمینه نیازمند کارهای زیادی هستیم و باید تحقیقات بیشتری در رابطه صورت بگیرد.

عبادی با بیان اینکه طب نوین همانند طب سنتی دارای مزایا و معایبی است و در عین حال هم راهکارهای خوبی در طلب سنتی برای درمان بعضی از بیماری‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته نمی توان ادعا کرد که طب سنتی برای همه بیماری ها راه درمانی دارد، این در حالی است که می توان طب تلفیقی را در دستور کارقرار داد چرا که سازمان جهانی بهداشت نیز همین نظر را دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه مراکز درمانی باید باشد تا در آن طب سنتی در کنار طب نوین خدمات خود را ارایه کنند، یادآور شد: بسته به هر نوع بیماری باید یا از طب نوین و یا طب سنتی و البته به تشخیص پزشکان برای درمان استفاده شود.

کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به فعالیت عطاری‌های سطح استان در راستای طب سنتی، افزود: عطاری‌ها مجوز این را دارند که گیاهان دارویی را به شکل فله‌ای ارایه کنند و بسته‌بندی محصولاتی که دارای مجوز از سوی سازمان غذا و دارو هستند را به همراه عرقیات یا برخی روغن را به مشتریان خود عرضه کنند.

عبادی با اشاره به برخی از تخلفات در عطاری ها، تصریح کرد: این تخلفات شامل فرآورده‌های قاچاقی هستند که از کشورهایی نظیر هند و پاکستان وارد می‌شود و هیچگونه مجوزی هم ندارند و به عناوین مختلف از جمله درمان چاقی، لاغری و تقویتی و یا داروهای مخدر و شبه مخدر قاچاق نظیر ترامادول، انواع داروهای جنسی و یا متادون‌ها عرضه می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: عطاری‌ها در زمان دریافت مجوز، تعهدنامه‌ای از آنها گرفته می‌شود و در آن تخلفات یاد شده و نبایستی تحت هیچ شرایطی نسبت به فروش این نوع داروها اقدام کنند بلکه محل فروش این نوع داروهای گیاهی فقط داروخانه ها هستند.

کارشناس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: قرص‌های گیاهی که سازمان غذا و دارو به عنوان فرآورده طبیعی و سنتی به آن مجوز داده، داروی طبیعی و سنتی محسوب می شوند و آنها هم در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و فرآورده‌های دست ساز گیاهی که معلوم نیست در چه کارگاه و در چه شرایطی ساخته شدند، به هیچ وجه مجاز به عرضه نیستند.

این مسوول با اشاره به پروانه ساخت در فرآورده‌های بهداشتی، تاکید کرد: آرم سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت برروی جلد فرآورده ‎های بهداشتی وجود دارد که شماره‌های آنها نیز قابل پیگیری است.

عبادی به نوع عرضه محصولات عطاری‌ها هم اشاره کرد و گفت: گیاهان دارویی به صورت فله‌ای و در شرایط مناسبی در عطاری‌ها نگهداری و عرضه می‌شود و در عین حال نیز اجازه دخالت در درمان را نیز ندارند اما متاسفانه در برخی از این واحدها به این مساله توجهی نمی شود، عطاری ها داروهای گیاهی را برای برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، فشار خون، سرطان و کبدی‌ها تجویز می کنند که این مساله دخالت در درمان است و بیمار از درمان اصلی و اساسی باز خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha