آیت‌الله "ابوالقاسم وافی" منتخب مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری شد

یزد-ایرنا- طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور، آیت الله ابوالقاسم وافی به عنوان نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد .

به گزارش روز شنبه ستاد انتخابات کشور، از مجموع ۲۸۹ هزار و ۳۰۹ آرای صحیح ماخوذه ،آیت الله ابوالقاسم وافی با ۱۴۸ هزار و ۱۳۲ رای بار دیگر به عنوان نمایند مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

استان یزد دارای یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری است که در دوره قبل نیز آیت الله وافی نماینده مردم در این مجلس بود.

آیت الله ابوالقاسم‌ وافی‌ یزدی‌ در مهرماه‌ ۱۳۱۴ در روستای‌ حسین‌ آباد، (حد فاصل‌ یزد و رفسنجان)‌ به‌ دنیا آمد.

پدرش‌ مرحوم‌ حاج‌ محمود وافی‌ از کشاورزان‌ با تقوا و مؤمن‌ یزد بود که‌ به‌ روستای‌ حسین‌ آباد آمده‌ بود و در آنجا به‌ زراعت،‌ روزگار می‌گذراند. او که‌ خود بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را فراگرفته‌ بود، به‌ مقام‌ مرجعیت‌ شیعه‌ احترام‌ بسیار می‌نهاد و همواره‌ آرزو داشت‌ فرزندانش‌ به‌ سلک‌ روحانیت‌ تشیع‌ در آیند.

مادر وافی‌ نیز دختر مرحوم‌ ملا محمد ابراهیم‌ لاری‌ معروف‌ به‌ «طرزجانی»‌ از علمای‌ بزرگ‌ حوزه‌ یزد بود .

وی در پنج‌ سالگی‌ آموختن‌ قرآن‌ را آغاز کرد و سپس‌ به‌ دبستان‌ و پس‌ از آن‌ به‌ دبیرستان‌ و با اتمام‌ آن‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ یزد رفت‌ و دروس‌ مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ دورۀ‌ سطح‌ را در آن‌ حوزه‌ عظیم‌ علمی‌ فرا گرفت‌؛ در سال‌ ۱۳۳۶ برای‌ تکمیل‌ تحصیلات‌ خود به‌قم‌ رفت و در دروس‌ دورۀ‌ سطح‌ استادان‌ برجستۀ‌ دورۀ‌ خود شرکت‌ کرد.

وی پس از ورود به حوزه علمیه قم قسمتی از سطح و سطوح عالیه را محضر بزرگانی همانند آیات اعظام اشتهاردی، ستوده‌، صلواتی ، مکارم‌ شیرازی، نوری‌ همدانی، مشکینی و شهید بهشتی آموخت‌ .

وافی دروس خارج فقه و اصول را مدت کوتاهی در درس قضاء آیت الله العظمی بروجردی شرکت نمود و سپس از محضر آیات عظام حائریان ، گلپایگانی ، امام خمینی ، محقق داماد، بهجت، اراکی اعلی الله مقامهم بهره برد.

اولین سفر رسمی وی در خرداد ۱۳۴۲ که مصادف با ایام عاشورا بود به شهرستان همدان انجام گرفت در آنجا با شهید بزرگوار باهنر که از تهران به همدان آمده بودند، همراه بود و مجالس رونق و شکوه خاصی داشت دستگاه ساواک حساس بود، وی هم در منابر مطالب سیاسی ، اجتماعی را مطرح می نمودند، لذا از روز هفدهم محرم هر دو دستگیر شدند، در خانه ای محصور بودند و پس از آن و با قیام ۱۵ خرداد با لباس مبدل انها را به تهران منتقل نمودند و به قم آمدند و گزارش سفر را خدمت حضرت امام (ره) دادند.

پس از تبعید امام به ترکیه و هجرت به عراق ،‌گر چه تبلیغات بصورتی متفاوت از گذشته و همراه با مشکلات ساواک همراه بود ولی کار تبلیغ را وی و دوستان با راهنمائی اساتید و فضلا رها نکرده ، کار را ادامه داد، گاهی با مشکلات، موانع، تهدید و دستگیری رو به رو می شدند ،ولی پس از آزادی به شکل دیگری انجام وظیفه می نمود.

در اثناء همین سالها جلسات مخفیانه ای در رابطه با نحوه مبارزه با رژیم جبار، با فضلا و دوستان داشتند، اعضای جلسه که بسیار هم سری بود عبارت بود از حضرت آیات آقایان مصباح، محمد یزدی ، بهجتی امام جمعه فقید اردکان ، مسعودی و شرعی و یکی دو نفر دیگر شرکت داشتند که محصول این جلسات علاوه بر فعالیت های فرهنگی و هنری و تبلیغی چاپ و توزیع نشریه "انتقام" بود که در نسبتا وسیعی پخش می شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره اول و دوم از استان یزد ، تولیت مسجد مقدس جمکران به مدت ۱۳ سال از ناحیه مقام معظم رهبری ، نماینده مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم و پنجم، عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله مسوولیت های آیت الله ابوالقاسم وافی است.

استان یزد با چهار حوزه انتخابیه و ۱۲ شهرستان دارای چهار کرسی در مجلس شورای اسلامی است؛ همچنین این استان یک نماینده در مجلس خبرگان دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha