۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85405493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذخایر خونی قزوین باید به حداقل ۱۰ روز برسد

۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲
کد خبر: 85405493
ذخایر خونی قزوین باید به حداقل ۱۰ روز برسد

قزوین - ایرنا - مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: ذخایر انتقال خونی این استان باید به حداقل ۱۰ روز برسد که شهروندان می‌توانند برای تحقق این مهم تا قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه‌ای لحاظ کنند.

پژمان صالحی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مراجعه شهروندان برای اهدا خون در هفته گذشته به دلیل شدت برودت دمای هوای استان کاهش پیدا کرد، در حالی که با افزایش حجم مسافرت‌ها و تصادفات جاده‌ای به اهدای خون بیشتری احتیاج داشتیم تا نیاز مراکز درمانی را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر خونی قزوین برای حدود هفت روز است، اضافه کرد: به دلیل طول عمر پایین فرآورده خونی، مدت هفت روز برای این ذخایر پایدار نیست و اگر به صورت روزانه ترمیم نشوند، خیلی زود تمام خواهد شد.

صالحی فرد با بیان اینکه روزانه نیازمند ۱۵۰ اهداکننده خون برای تامین پلاکت های مورد نیاز هستیم، تصریح کرد: پلاکت خون تنها سه روز تاریخ مصرف دارد و اصلا برای آن امکان ذخیره سازی وجود ندارد، در حالی که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، خون ریزی و عمل های سنگین دارند، نیازمند این فرآورده خونی هستند.

این مسوول افزود: تکنولوژی جدیدی در سال‌های اخیر در سازمان انتقال خون ایجاد شده که در آن افراد به جای اینکه خون کامل بدهند، پلاکت خودشان را به طور مستقیم به سازمان اهدا می کنند که هر واحد پلاکت خون می تواند برای ۶ واحد پلاکت معمولی ارزش درمانی داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون قزوین با بیان برنامه سازمان مبنی بر اینکه در شب‌های قدر پذیرای اهدا کنندگان خون هستیم، بیان کرد: به شهروندان توصیه می کنیم که اهدا خون را فقط منحصر به شب های قدر ندانند، چرا که در هر زمانی این اهدا ثواب خودش را دارد.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون از نظر فقهی در روزهای ماه مبارک رمضان باعث باطل شدن روزه نمی‌شود، گفت: شیفت صبح در روزهای ماه مبارک رمضان سازمان برقرار است و شهروندان می توانند بعد از افطار از ساعت ۱۸ تا ۲۴ مراجعه داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون قزوین خاطرنشان کرد: خون کاملی که هر شخصی اهداء می کند، حدود ۴۵۰ سی سی را شامل می شود که در واحد فرآوری به فرآورده های مختلف تقسیم می شود و هرکدام را به یک بیمار خاص انتقال می دهیم و با اهدا هر یک واحد خون جان سه بیمار نجات داده می شود.

گفتنی است؛ در حال حاضر یک مرکز انتقال خون در قزوین، یک مرکز در تاکستان، یک مرکز در شهرستان بویین زهرا و یک مرکز نیز در آبیک مستقر است.

همچنین حداقل سن اهدا خون بین ۱۸ تا ۶۵ سال بوده و کسانی که اهدا کننده مستمر هستند می توانند در سنین ۶۵ سال به بالا نیز با نظر پزشک خوناهدا کنند.

ناگفته نماند که خانم ها می توانند هر چهار ماه یک مرتبه یعنی سه مرتبه در سال و آقایان نیز هر سه ماه یک مرتبه یعنی چهار مرتبه در سال خون اهدا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha