آ.سه.آن و استرالیا برابر چین

تهران- ایرنا- سران کشورهای‌ عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) و استرالیا، امروز (دوشنبه) در ملبورن گردهم آمدند تا آنچه را که با اشاره‌ای ضمنی به پکن، «تهدید یا استفاده از زور» برای حل و فصل اختلافات در منطقه می‌خوانند، محکوم کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه خبری «فرانس انفو»، تنش در دریای جنوبی چین و به ویژه مساله تایوان، بحث‌های اجلاس ۲ روزه استرالیا با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.
در پیش‌نویس بیانیه‌ مشترک این نشست که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، آمده است: ما آرزومند منطقه‌ای هستیم که در آن حاکمیت و تمامیت ارضی مورد احترام قرار گیرد و در آن اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوی محترمانه و نه از مسیر تهدید یا استفاده از زور حل‌وفصل شود.
بر پایه این گزارش، مساله اهداف توسعه‌طلبانه پکن در دریای جنوبی چین که سالانه هزاران میلیارد دلار تجارت از طریق آن صورت می‌گیرد، در این اجلاس که روز چهارشنبه پایان می‌یابد، جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. در ماه‌های اخیر مناقشات ارضی در این راهگذر دریایی که فیلیپین، ویتنام و مالزی از اعضای آ.سه.‌آن نیز مدعی مناطقی از آن هستند، تشدید شده است.
پنی وانگ وزیر خارجه استرالیا امروز (دوشنبه) در سخنانی در نشست کشورهای آ.سه.‌آن - استرالیا گفت: همه ما برای ایجاد منطقه‌ای صلح‌آمیز، باثبات و مرفه مسوولیم. این مسوولیت بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا ماهیت منطقه زیر سوال رفته است.
وی افزود: ما با اقدامات قهری، تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده از جمله رفتار ناامن در دریا و آسمان مواجه هستیم.
انتظار می‌رود همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با چین بخش مهمی از مذاکرات نشست آ.سه.‌آن- استرالیا را به خود اختصاص دهد. کشورهایی مانند فیلیپین و استرالیا به دنبال محافظت از اقتصاد خود برابر آنچه «انتقام‌جویی احتمالی پکن» می‌خوانند، هستند.
انریکه مانالو وزیر امور خارجه فیلیپین در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه، از اهمیت تقویت مشارکت اقتصادی با سایر کشورها به ویژه برای «کمک به انعطاف‌پذیری اقتصاد» کشورش سخن گفته است. وی در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که مانیل «بسیار سریع» مذاکرات برای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را آغاز کند.
مانالو با تاکید بر اهمیت سازگاری با تغییرات ناگهانی، چه ساخته دست بشر و چه طبیعی، اظهار داشت: آنچه ما واقعاً به دنبال آن هستیم، انعطاف‌پذیری اقتصادی بیشتر است.

تغییرات اقلیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد معدنی و مساله انرژی محور اصلی دیگر مورد انتظار این اجلاس را در پنجاهمین سالگرد روابط بین آ.سه.‌آن و کانبرا تشکیل خواهد داد.
وابستگی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به سوخت‌های فسیلی بسیار قابل توجه است. استرالیا همچنان یکی از صادرکنندگان پیشروی گاز و زغال سنگ حرارتی بسیار آلاینده در جهان محسوب می‌شود. همه کشورهای حاضر در این اجلاس تمایل دارند به انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورند و از ثروت طبیعی خود، مانند ذخایر عظیم مواد معدنی حیاتی، نهایت استفاده را ببرند.
رحمان یعقوب، تحلیلگر منطقه‌ای در موسسه Lowy استرالیا، گفت: کشورهای آ.سه.آن اگر بخواهند به توسعه اقتصادی خود ادامه دهند، به انرژی بیشتری نیاز دارند و استرالیا می تواند منبع این انرژی باشد.

این گزارش در پایان به اهمیت مواد معدنی برای تولید باتری ماشین‌های برقی اشاره کرد و نوشت: اندونزی و فیلیپین از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل در جهان هستند و استرالیا پیشروترین تولیدکننده لیتیوم در جهان محسوب می‌شود. این فلزات برای ساخت باتری خودروهای برقی ضروری هستند. هم‌زمان، جاکارتا و کانبرا بررسی چگونگی افزایش تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha