۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85405147
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت سی‌ان‌ان از افزایش فشار اسرائیل بر کمک‌رسانی به غزه

تهران- ایرنا- شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی از سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که همزمان با حملات جنایتکارانه رژیم اسرائیل به غزه، تلاش این رژیم برای جلوگیری از کمک‌رسانی به مردم این منطقه نیز ادامه دارد، به گونه‌ای که برخی اقلام خوراکی مانند خرما در فهرست اقلام مشکوک و ممنوعه ارسال به این باریکه قرار گرفته‌اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه خبری سی‌ان‌ان، کارکنان گروه های بشردوستانه و مقامات دولتی که در رساندن کمک‌های فوری به غزه تلاش می‌کنند، همزمان با ظهور بیماری و قحطی، می‌گویند به وضوح شاهد بسته شدن راه های کمک رسانی توسط اسرائیل هستند.

به گفته بیش از ۱۲ نفر از مقامات این گروه های دولتی و غیردولتی، یک نهاد اسرائیلی مسئول کنترل کمک ها به غزه، معیارهای خودسرانه و متناقضی را در این خصوص اعمال کرده است.

براساس اسناد رسیده بدست سی‌ان‌ان، کمک هایی که اغلب از سوی صهیونیست های ناظر بر کنترل روند کمک رسانی رد می شود شامل مواد و دستگاه های بیهوشی، کپسول های اکسیژن، دستگاه های تهویه و سیستم های تصفیه آب است.

سایر موارد هم شامل مواد خوراکی از جمله خرما و همچنین کیسه خواب، داروهای درمان سرطان، قرص های تصفیه آب و کیت های بارداری می شود.

به گفته شاهدان عینی، جلوگیری از کمک رسانی از سوی صهوینیست ها به ویژه پس از آتش گشودن به روی فلسطینی های منتظر کمک های غذایی در روز پنج شنبه سبب وحشت مردم و فرار رانندگان کامیون شد. مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که در این حمله دست کم ۱۱۲ فلسطینی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

هرچند نیروهای نظامی اسرائیل در توجیه این اقدام اعلام کرده اند که پس از مشاهده جمع شدن عده ای با هدف متفرق کردن آنها دست به شلیک گلوله زده است.

براساس تصاویر ماهواره ای که تاریخ ۲۱ فوریه (۲ اسفند) را نشان می دهد، صفی از کامیون ها به امتداد ۴ مایل (۶.۴۳ کیلومتر) در گذرگاه نزدیک شهر مرزی رفح در نزدیکی مصر دیده می شود. ماه ها است که صف های کامیون در امتداد بزرگراهی که از شهر عریش مصر، به گذرگاه رفح منتهی می‌شود، منتظر مانده اند.

در غزه هم بمباران بی امان نیروهای اسرائیلی تاکنون نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان این باریکه را آواره کرده و جان بیش از ۳۰ هزار نفر را گرفته است.

یک کارمند گروه های بشردوستانه در خصوص جریان کمک های بشردوستانه گفت: در حالی که جنگی در غزه در جریان است، ما اینجا در گذرگاه رفح در حال نبردی متفاوت هستیم. ما در جنگ برای رساندن کمک های بشردوستانه به غزه هستیم.

سی ان ان در ادامه خاطرنشان کرد که بسیاری از گروه های بشردوستانه در هنگام مصاحبه خواسته اند نامشان فاش نشود، زیرا از اقدامات تلافی جویانه و محدودیت های بیشتر اسرائیل در مورد کمک رسانی هایی که همین حالا هم با مشکلات بسیاری روبروست، می ترسند.

یکی از منابع آگاه حاضر در گروه های کمک رسانی در گفت و گو با سی ان ان گفت: «این یک آشوب کاملا مهندسی شده از سوی اسرائیل است». وی سپس افزود: بیش از ۱۵ هزار تن از تجهیزات کمکی آنها در انتظار مجوز اسرائیل برای ورود به غزه است، آن هم در حالیکه نیمی از این تجهیزات را مواد غذایی تشکیل می دهند.

اما این نخستین بار نیست که اسرائیل مانع ورود برخی تجهیزات و مواد غذایی به غزه می شود. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۷ و پس از بدست آوردن کنترل غزه توسط حماس، این باریکه را محاصره کرد. پس از آن بود که فهرستی از مواد ممنوعه ارسالی به غزه منتشر شد. در آن زمان بیشتر اقلام ممنوعه شامل دوربین های مجهز و کودهای کشاورزی و بتن بود. اما به نظر می رسد این معیارها پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل کنار گذاشته شده است.

جامعه جهانی بارها از اسرائیل به دلیل عدم صدور مجوزهای کافی و مجوزهای امنیتی برای کامیون های کمک رسانی به غزه انتقاد کرده است. علاوه بر این در برخی موارد نیروهای نظامی اسرائیل به تحویل مواد غذایی هم حمله کرده است.

در ماه ژانویه (دی)، سناتورهای آمریکایی از جمله کریس ون هولن و جف مرکلی در خصوص عدم مجوز اسرائیل برای عبور برخی اقلام مانند کیت‌های بارداری و سیستم‌های تصفیه آب گفتند: «در هیچ دنیای عقلانی نمی‌توان این گونه اقلام را دارای استفاده دوگانه یا هر نوع تهدید نظامی تلقی کرد».

این وضعیت، ون هولن را بر آن داشت تا تلاش های کنگره آمریکا را برای پاسخگو کردن اسرائیل در مورد کمک‌های بشردوستانه که وی آن را «کتاب درسی جنایت جنگی» توصیف کرد، رهبری کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha