۱۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85405058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه مثبت تحلیلگران و دیپلمات‌ها به دیدار وزیران خارجه مصر و ایران

تهران- ایرنا- دیدار اخیر وزیر خارجه کشورمان با همتای مصری خود در ژنو، واکنش تحلیلگران مصری را به دنبال داشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، تحلیلگران و دیپلمات‌های مصری به دیدار اخیر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران با «سامح شکری» همتای مصر خود در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در ژنو واکنش نشان دادند.

«فوزی العشماوی» از دیپلمات های باسابقه مصر و یکی از افرادی که بحث ازسرگیری روابط میان قاهره و تهران را دنبال می کند، در این باره گفت که دیدار شکری با وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس حقوق بشر در ژنو بسیار مهم است. ایران کشوری مهم در خاورمیانه است و مشکل اساسی یا مشکلی که روند میان دو کشور مصر و ایران را دشوار سازد، وجود ندارد.

وی افزود: تداوم این وضعیت به نفع دو کشور نیست. ایران با توجه به روابط محکمی که با حماس دارد، می‌تواند در موفقیت میانجی گری مصر و قطر در غزه نقش ایفا کند.

العشماوی تاکید کرد: عادی سازی روابط میان مصر و ایران از ضرورت‌های سیاست خارجی مصر به ویژه پس از عادی سازی روابط با ترکیه است.

این دیپلمات مصری ادامه داد: داشتن روابط عادی و دوستانه با کشورهای موثر در منطقه از جمله ترکیه، ایران و عربستان، به مصر وزن زیادی می دهد و بدون تردید بر اوضاع اقتصادی آن نیز تاثیرگذار است. همچنین بر بسیاری از پرونده های مورد اهتمام ما از جمله سد النهضه، لیبی و سودان تاثیرگذار است.

«هشام سرور» دیپلمات و تحلیلگر مصری نیز ازسرگیری روابط میان دو کشور ایران و مصر را شدنی می‌داند و به بهره های اقتصادی حاصل از این رابطه اشاره کرده که به ویژه بر بخش گردشگری و سرمایه گذاری مصر تاثیر دارد.

از سوی دیگر «عبدالله الاشعل» دستیار سابق وزیر خارجه مصر در این باره که چه طرفی از دشمنی میان قاهره و تهران سود می‌برد، گفت که مصر از قطع روابط با ایران سود نمی‌برد، بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس سود می‌برند که منافع و روابط با ایران دارند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha