بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روسیه

۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۹
کد خبر: 85404280
بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روسیه

مسکو- ایرنا- رسانه‌های روسیه روز جمعه همزمان با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گزارش‌هایی از حضور مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران پای صندوق‌های اخذ رأی منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو،‌ این رسانه‌ها ضمن انعکاس حضور پرشور مردم ایران در انتخابات ۱۱ اسفندماه در تحلیل‌هایی به بیان اهمیت این دو انتخابات و تأثیر و جایگاه مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

خبرگزاری تاس در ساعات آغازین انتخابات دو خبر در این پیوند منتشر کرد. این رسانه رسمی روس در خبر نخست خود آغاز رأی‌گیری را اعلام کرد و نوشت: امسال حدود ۶۰ میلیون ایرانی حق رای دارند.
به نوشته این رسانه روس، بر اساس داده های بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، ایران بیش از ۸۸ میلیون نفر را در خود جای داده است.
این گزارش می‌افزاید: حدود ۱۹۰ هزار نفر از پرسنل نظامی و نیروی انتظامی در سراسر کشور در تأمین امنیت انتخابات ایران مشارکت دارند و از بالگردها برای تحویل صندوق های رای از مناطق دوردست کشور استفاده می شود.
دومین خبر خبرگزاری تاس از انتخابات روز جمعه ایران به حضور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پای صندوق‌های اخذ رأی اشاره دارد.
این رسانه روس در ادامه نوشت: رهبر معنوی ایران و بسیاری از مقامات عالی‌رتبه این کشور از مردم ایران دعوت کرده‌اند تا هر چه بیشتر فعالانه در انتخابات اول مارس شرکت کنند.
خبرگزاری تاس در این زمینه از قول رهبر معظم انقلاب نوشت: مشارکت مردم جمهوری اسلامی در رای‌گیری «کشور را نجات می‌دهد و به جلو می‌برد» و «اگر انتخابات ضعیف پیش برود، همه آسیب خواهند دید».
این رسانه روس همچنین به نقل از آیت‌الله رئیسی نوشت: مخالفان ایران تلاش می‌کنند بذر ناامیدی و تردید را در مردم ایران بکارند تا مشارکت در انتخابات را کاهش دهند، از این رو،‌ از مردم می‌خواهم در این انتخابات مشارکت فعال داشته باشند.

ایران نمایندگان مجلس را انتخاب می کند. چه چیزی تغییر خواهد کرد؟
رادیو اسپوتنیک
نیز در میزگردی با عنوان « ایران نمایندگان مجلس را انتخاب می کند. چه چیزی تغییر خواهد کرد؟» به صورت تفصیلی به ابعاد مختلف انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در ایران پرداخت.
ایرینا فدورووا محقق ارشد در مرکز مطالعات خاورمیانه و نزدیک موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به همراه برخی کارشناسان دیگر، ابعاد مختلف انتخابات ایران را برای مخاطبان این رسانه روس تجزیه و تحلیل کرد.

برخورداری اقلیت‌های دینی از کرسی نمایندگی در مجلس
خبرگزاری ریانووستی در این باره نوشت: بر اساس اصل ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوه مقننه توسط مجلس شورای اسلامی که از نمایندگان مردم که با رأی مستقیم مخفی انتخاب می شوند تشکیل می شود.
این رسانه روس، حضور اقلیت‌های دینی در پارلمان ایران را مورد توجه قرار داده و نوشته است: از مجموع نمایندگان، پنج کرسی به اقلیت‌های مذهبی اختصاص داده شده است: یک کرسی برای زرتشتیان، یک کرسی برای یهودیان، یک کرسی برای آشوری‌ها و کلدانی‌ها، یک کرسی برای مسیحیان ارمنی در شمال کشور، یک کرسی برای مسیحیان ارمنی در جنوب ایران.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز نوشت: رأی‌گیری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ساعت هشت صبح روز جمعه در سراسر ایران آغاز ‌شد.
این رسانه روس در ادامه نوشت: این انتخابات در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی انجام می‌شود و ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha