زنگ آغاز انتخابات در مازندران به صدا در آمد

ساری - ایرنا - فرآیند رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح با باز شدن درهای ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و آغاز به کار ۶۴۱ شعبه سیار اخذ رأی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهم‌ترین رویداد سیاسی-اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ صبح امروز -جمعه- پس از چند ماه فعالیت عوامل ستادی در استان‌ها و تهران به مرحله نهایی‌اش رسید و فرآیند اخذ رأی از واجدان شرایط حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری آغاز شد.

مازندران نیز که در روزهای رسمی تبلیغات نامزدها یکی از استان‌های پرشور کشور بود و فعالیت ستادهای انتخاباتی در شهرستان‌های مختلف این استان شب‌های شلوغ و پرهیاهویی ساخته بود، از ساعت هشت صبح امروز با آغاز فعالیت نزدیک به ۲۷ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزاری انتخابات، آماده دریافت رأی‌های حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت واجد شرایط این استان شد.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران در این استان ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۲۴۴ نفر شرایط حضور در انتخابات و به صندوق انداختن رأی‌های خود را دارند که نزدیک به ۱۵ هزار نفر از این تعداد را رأی‌اولی‌ها تشکیل می‌دهند.

برای انتخابات امروز سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی در سراسر مازندران برپا شده که از این تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت و ۶۴۱ شعبه سیار است.

موقعیت مکانی ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت اخذ رأی در مازندران عمدتا در سه مکان مدرسه، مسجد و حسینیه است. بر اساس آمارهای ستاد انتخابات مازندران ۸۴۲ مدرسه، ۸۱۱ مسجد و ۷۴۲ حسینیه در مازندران امروز به عنوان شعب اخذ رأی پذیرای مردم هستند. ۱۷۴ شعبه ثابت دیگر نیز در سایر فضاهای همگانی مانند خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن بیمارستانی مستقر شده‌اند.

زنگ آغاز انتخابات در مازندران به صدا در آمد

همچنین از نظر تفکیک شهر و روستا نیز از سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی استان، یک‌هزار و ۴۶۸ شعبه برای مناطق شهری و یک‌هزار و ۷۴۲ شعبه برای مناطق روستایی تدارک دیده شده است.

واجدان شرایط رأی‌دهی در مازندران امروز باید از بین ۳۳۴ نامزد حضور در مجلس دوازدهم و پنج نامزد مجلس خبرگان رهبری نام افراد مد نظر خود را به صندوق بیندازند تا در نهایت ۱۲ نماینده منتخب مازندرانی‌ها از ۹ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و چهار نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود.

برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امسال ۷۴۸ نفر نام‌نویسی کردند که پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت، شورای نگهبان صلاحیت ۴۳۷ نامزد را تایید کرد. اما با کناره‌گیری ۱۰۳ نفر در نهایت ۳۳۴ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

در انتخابات امروز ۶۳ نامزد از «ساری و میاندورود»، ۵۷ نامزد از حوزه انتخابیه «قائمشهر، سوادکوه، جویبار سوادکوه شمالی و سیمرغ»، ۴۹ نامزد از حوزه انتخابیه «بابل»، ۴۳ نامزد از حوزه انتخابیه «آمل»، ۳۱ نامزد از حوزه انتخابیه «نکا، بهشهر و گلوگاه»، ۳۰ نامزد از حوزه انتخابیه «نور و محمودآباد»، ۲۵ نامزد از حوزه انتخابیه «نوشهر، چالوس و کلاردشت» و ۱۷ نامزد از حوزه انتخابیه «بابلسر و فریدونکنار» با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از سه حوزه انتخابیه «ساری و میاندورود»، «بابل» و «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ» ۲ نماینده راهی مجلس می‌شود و از هر کدام از ۶ حوزه انتخابیه دیگر یعنی «آمل»، «نور و محمودآباد»، «نوشهر، چالوس و کلاردشت»، «رامسر، تنکابن و عباس‌آباد»، «بابلسر و فریدونکنار» و «نکا، بهشهر و گلوگاه» نیز یک نماینده انتخاب می‌شود.

برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز آیت‌الله علی معلمی، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، آیت‌الله سید صادق پیشنمازی و آیت‌الله سید رحیم توکل پنج نامزد تایید صلاحیت شده استان مازندران هستند که چهار نفر از این نامزدها در نهایت به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه می‌یابند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha