رئیس جمهور فیلیپین: حفاظت از دریای جنوبی چین برای ثبات جهانی امری ضروری است

تهران-ایرنا- «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فیلیپین در دیدار با نمایندگان مجلس استرالیا تاکید داشت: حفاظت از دریای جنوبی چین برای ثبات جهانی امری ضروری است.

به گزارش روز پنچشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین برای نشست ویژه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) در ملبورن، به کانبرا پایتخت این کشور سفر کرده بود، در دیدار با نمایندگان مجلس استرالیا، اظهار داشت: مانیل همواره از حاکمیت خود دفاع کرده و به هیچ قدرتی خارجی اجازه تصرف حتی یک متر مربع از فیلیپین را نخواهیم داد.

مانیل ادعا می کند که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزیره های مصنوعی ساخته است. از سوی دیگر مقامات چینی بارها اعلام کرده اند که کشورشان حق حاکمیت غیر قابل بحث بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل به حق تمامیت ارضی سرزمین چین تجاوز کرده و بر خلاف «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور است.

رئیس جمهور فیلیپین: حفاظت از دریای جنوبی چین برای ثبات جهانی امری ضروری است

بر همین اساس، فیلیپین در طول یک سال اخیر با کشورهای آمریکا و استرالیا رزمایش‌ دریایی-هوایی در دریای جنوبی چین به منظور مقابله با پکن برگزار کرده است.

جانگ شیائوگانگ سخنگوی وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه ۱۰ اسفند) در رابطه با رزمایش و گشت‌زنی‌های نظامی مشترک اخیر مانیل و واشنگتن در دریای جنوبی چین و گشت‌زنی‌های نظامی پکن، تاکید کرد: ما همیشه آماده مقابله با هرگونه اقدامات بوده و قاطعانه از حاکمیت ارضی و حقوق دریایی خود دفاع خواهیم کرد.

مارکوس با بیان اینکه حفاظت از دریای جنوبی چین به عنوان یک شریان حیاتی برای حفظ صلح منطقه‌ای و جهانی یک امر ضروری و مهم است، تصریح کرد: مانیل به باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی دریایی و تضمین عبور و مرور بدون موانع تاکید دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha