کرمان آماده رقابت مومنانه ۲۶۰ نامزد انتخابات مجلس؛ برآوردها از رشد مشارکت

کرمان - ایرنا - رییس ستاد انتخابات استان کرمان با بیان اینکه تمامی اقدامات و تدابیر لازم برگزاری انتخابات سالم، امن، باشکوه با رقابت مومنانه در این استان در نظر گرفته شده است گفت: ۲۶۰ نفر در صحنه انتخابات مجلس این استان پس از انصراف ها باقی ماندند که با یکدیگر به رقابت مومنانه می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، رحمان جلالی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ثبت نام ۶۴۵ نامزد در انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعی و از این میزان ۴۰۱ نفر تأیید صلاحیت شده بودند که تعدادی نیز انصراف دادند.

وی اظهار داشت: واجدان شرایط رای در استان کرمان ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۵۳۵ نفر هستند که ۱۲۲ هزار و ۱۱۰ نفر رای اولی و تعداد شعب اخذ رای نیز ۲ هزار و ۴۳۸ مورد بوده و یک صندوق مربوط به اقلیت ها و یکهزار و ۴۷۷ شعبه ثابت و ۹۶۰ سیار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان یادآور شد: تعداد هیات های اجرایی استان کرمان ۶۴ هیات و اعضای شعب و عوامل برگزار کننده از اقشار مختلف مردم بیش از ۵۶ هزار نفر است.

وی عنوان کرد: قرارگاهی در راستای راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب در استان کرمان با چهار میز سلامت، امنیت، مشارکت، اجرا و رقابت شکل گرفت و دبیرهایی برای این میزها انتخاب شدند.

جلالی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نخستین بار از آغاز سال جاری بر مشارکت در انتخابات تاکید و بارها به آن اشاره داشتند و این موضوع در دستور کار استانداری کرمان نیز قرار گرفت؛ در این زمینه یکسری حمایت ها و زیرساخت ها از حلقه های میانی از سمت ستاد انتخابات استان کرمان صورت گرفت و کارهای بزرگی انجام شد.

وی افزود: در این زمینه به عنوان مثال گپ و گفت و گوهای فضای میادین اصلی شهر، تریبون های آزاد دانشگاهی و کافه انتخابات در کنار ظرفیت های نیمه شعبان در راستای پروژه مشارکت بود که به هر شکل ممکن، زمینه نقش آفرینی حلقه های میانی را فراهم کردیم.

کرمان آماده رقابت مومنانه ۲۶۰ نامزد انتخابات مجلس؛ برآوردها از رشد مشارکت

میزان مشارکت در انتخابات کرمان رشد دارد

وی ادامه داد: براساس شواهد تا امروز مشارکت نسبت به هفته های گذشته رشد صعودی را نشان می دهد و صحبت های اخیر رهبر معظم انقلاب در این حوزه تاثیر گذاری مناسبی داشته است.

رییس ستاد انتخابات استان کرمان با اشاره به تشکیل میز امنیت بیان کرد: زیرساخت ها شکل گرفته تا انتخابات سالم، باشکوه، امن با رقابت مومنانه داشته باشیم و خروجی آن اقتدار ملی باشد که ثمره آن امنیت ملی است.

وی تصریح کرد: تمامی ساختارهای تولید امنیت در استان کرمان ایجاد شده و شورای تامین استان و شهرستان ها چندین جلسه در حوزه انتخابات داشته اند که برای نخستین بار اطلس امنیتی (در بحث پدیده های ضد امنیتی از ابتدای انقلاب تاکنون) احصا و در اختیار فرمانداران سراسر استان قرار گرفت تا تمامی تدابیر امنیتی در راستای این اطلس اندشیده شود.

جلالی افزود: مسئولیت امنیت شعب اخذ رای برعهده فراجا است لذا تمامی دستگاه های امنیتی و نظامی در این حوزه پشتیبان فراجا خواهند بود و بدون مماشات و قاطع بر تمامی برهم زدگان امنیت برخورد می کنیم.

دولت هیچ حزب و لیستی در انتخابات ندارد

وی در ادامه با اشاره به میز سلامت انتخابات گفت: جلسات این حوزه مرتب تشکیل شده و شوراهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی با همکاری دستگاه قضایی با سه کمیته زیرمجموعه تشکیل، محکم پای کار ایستاده ایم و موارد پیگیری شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه سلامت اطلاع دارید که این دولت هیچ حزب و لیستی در انتخابات ندارد و ما به عنوان خط قرمز به تمامی عوامل اجرایی اعلام کردیم که هیچ کدام از دستگاه های اجرایی به هیچ وجه نباید دخالتی در انتخابات داشته باشند؛ ما رای مردم را حق الناس می دانیم.

تشکیل ۲۹ پرونده تخلف

وی با تاکید بر اینکه نظرسنجی‌ها نشان می دهد که میزان مشارکت در انتخابات رشد صعودی دارد گفت: در ستاد پیشگیری از تخلفات، گزارش هایی در سطح بخشدار و معاون فرماندار داریم و در این زمینه ۲۹ پرونده تشکیل شده است.

جلالی افزود: تاکنون تعلیق و برکناری از کار نداشته ایم و این پرونده ها در اختیار دستگاه قضایی است که پس از اثبات، طبق قانون با این موارد برخورد می کنیم.

کرمان آماده رقابت مومنانه ۲۶۰ نامزد انتخابات مجلس؛ برآوردها از رشد مشارکت

چه کسانی می توانند رای دهند؟

رییس ستاد انتخابات استان کرمان با اشاره به ۲ بال مهم حوزه اجرا به عنوان پشتیبانی و آموزش عنوان کرد: تمامی ملزومات، لوازم، دستگاه ها و تجهیزات در اختیار شعب اخذ رای قرار گرفته، کرمان پهناورترین استان کشور است و تمامی شعب اخذ رای کامل پیکربندی و آماده شروع فرایند اخذ رای شده اند.

وی تصریح کرد: متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل می توانند در فرایند انتخابات ۱۴۰۲ شرکت کنند و رای گیری با شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت، گواهینامه و گذرنامه ممکن است.

نماینده کاندیدا در صندوق های رای دخالتی ندارد

جلالی ابراز داشت: نماینده کاندیداها در هیچ کدام از فرایند اجرایی انتخابات دخالتی ندارند، در شمارش آرا کنار صندوق اخذ رای حضور دارند و می توانند نسبت به شمارش آرا نظر دهند.

وی افزود: کاندیداها باید اسامی کانال های تبلیغات مجازی خود را در سامانه انتخاب ثبت کنند و در این زمینه جلساتی برگزار شده است.

رییس ستاد انتخابات استان کرمان یادآور شد: طی آخرین نظر سنجی ۴۵ درصد مردم مناظره ها را دیدند و از آن خبر داشتند که پیش بینی می کنیم رقابت در کرمان به علت حضور جریان های مختلف سیاسی، در حد اعلا باشد؛ شاید آنچه در خیابان های جیرفت دیدیم را در کرمان ندیدیم اما این وضعیت در مناطق مختلف استان کرمان ضعیف و قوی دارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات تبلیغات انتخابات در پنج منطقه شهر کرمان نصب شده اما می توانست بهتر باشد تصریح کرد: برخی تبلیغات با وجود اینکه در گذشته محدودیت نداشت، در عرف و قانون جدید انتخابات وجود ندارد.

کرمان آماده رقابت مومنانه ۲۶۰ نامزد انتخابات مجلس؛ برآوردها از رشد مشارکت

ستاد انتخابات کرمان در آماده باش است

جلالی اضافه کرد: ستاد انتخابات استان به همت عوامل اجرایی و تدابیر استاندار کرمان در آماده باش کامل قرار دارد و همانگونه که از روزهای گذشته اعلام کردیم، آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات را داریم.

وی ادامه داد: بایستی همت شود در انتخاباتی امن، سالم و باشکوه با رقابت مومنانه برگ زرین دیگری در افتخارات تاریخ کشور ثبت کنیم.

تامین تجهزات و لجستیک انتخابات

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان نیز در این نشست گفت:برای پشتیبانی برگزاری انتخابات چهار هزار دستگاه خودرو به منظور خدمت رسانی در استان برای بخش دولتی و خصوصی مهیا و در اختیار آنان گذاشته شده است. ادارات کل هرکدام معین و پشتیبان شهرستان ها شده اند و در این زمینه خودرو و امکانات در اختیار فرمانداران قرار می گیرد.

علی بیگ زاده با بیان اینکه ۱۵۰ دوره آموزشی در راستای انتخابات برگزار کردیم و بیش از ۵۷ هزار نفر شرکت کننده داشتیم تصریح کرد: حتی برخی افراد از سایر استان ها را پوشش دادیم؛ در مجموع ۳۱۷ هزار و ۷۸۵ نفر ساعت آموزش برای انتخابات در این استان صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد: پروژه فیبر نوری ۵۴ بخشداری و سه فرمانداری طی سه ماهه اخیر اجرا و اقدام شد و این مناطق به شبکه وصل شدند؛ ضمن آنکه تحویل و توزیع ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه احراز هویت و اقلام جانبی صورت گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان بیان کرد: ارزیابی ارتباط هر ۲ هزار و ۴۳۸ شعبه‌ اخذ رای به صورت الکترونیکی برقرار شده است، ضمن راه اندازی مرکز رصد و پاسخگویی، زیرساخت های فناوری اطلاعات نیز تامین شده تا مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در روز ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha