تداوم تاخت و تازهای تبلیغاتی در فضای مجازی

۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85402257
تداوم تاخت و تازهای تبلیغاتی در فضای مجازی

خرم آباد - ایرنا - مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی به پایان رسیده و اکنون تاخت و تازهای تبلیغات از خیابان های خلوت و ستادهای ساکت به فضای مجازی منتقل شده است.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تب و تاب رقابت انتخاباتی در کشور از جمله لرستان بالا گرفته است، اما با اتمام مهلت قانونی تبلیغات؛ فضای مجازی از شب گذشته تاکنون مملو از سایه روشن های خوب و بد تبلیغاتی است و به جرات می توان گفت تب انتخابات با وجود آرامش جاری در خیابان ها بالا گرفته است.

با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همه گیر شدن گوشی های تلفن همراه هوشمند و البته استقبال فراوان از فضاهای مجازی مختلف و متنوع؛ این فضاها از دید نامزدها و طرفداران آنها پنهان نماند و بسیاری از نامزدها از چند ماه گذشته گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و با عضو گیری در کانال ها و گروه های فضای مجازی، تبلیغات خود را آغاز کردند.

دیگر نباید مطمئن بگوییم اثرگذاری فضای مجازی کمتر از دیدارها و گفت وگوهای رو در رو است، چراکه اگر غیر از این بود، عرصه مجاز به حیات خلوتی برای لشکرکشی های تبلیغاتی تبدیل نمی شد.

باید پذیرفت حالا که فضای مجازی از قدرت های بلامنازع تبلیغات و اطلاع رسانی سریع است، برخی کاندیداها و هواداران شیطنت هایی هم دارند و در کنار معرفی خود و برنامه ها اما گوشه چشمی هم به تخریب و تهمت سایر نامزدها و طرفداران آنها دارند.

گاهی سندهایی در مورد خرید و فروش ملک ، اتومبیل ، دارایی های منقول و غیرمنقول در مورد نامزدها منتشر می شود که فارغ از جعل یا اصل بودن؛ تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش میزان آرای آنها دارد؛ فعالان مجازی از ابتدای کارزار تبلیغاتی تاثیر بسزایی داشته اند و حالا نیز که مهلت تبلیغات به اتمام رسیده است، بدون رقیب و با قدرت تمام در این فضای همه گیر گشت و گذار می کنند.

تداوم تاخت و تازهای تبلیغاتی در فضای مجازی

در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات؛‌ تمامی گروه و کانال های مجازی علاوه بر بازنشر انواع سخنرانی ها و اظهار نظرهای سیاسی انتخاباتی، ساخت انواع استیکر، نمایه ها و انتشار تصاویر و فیلم های تبلیغی یا تخریبی را به سرعت انجام می دهند متاسفانه به دلیل عدم نظارت دقیق بر این فضاها، امکان تخریب و تهمت طرف مقابل به راحتی وجود دارد ، امکانی که برخی فرصت طلبان با آگاهی بر ضعف نظارت در این زمینه آن را برای خود دوچندان کرده و گاها دلیل و مدارک جعلی هم برای تهمت های منتشر می کنند.

اکنون رقابت در فضای مجازی چنان تنگاتنگ شده که این گروه ها، ادمین های مختلف را در ۲۴ ساعت شبانه روز مسوول بارگذاری مطالب تبلیغاتی کرده اند و هر لحظه از شبانه روز که سری به این فضاها می زنیم با انبوهی از پست های جدید مواجه می شویم.

بطور قطع امروز فضای مجازی به عنوان یک بازوی کمکی برای نامزدها و هواداران آنها محسوب می شود، اما بدون شک با ادامه روند فعالیت افسار گسیخته گروه های متعدد تبلیغات انتخاباتی، احتمال اشتباه در انتخاب اصلح افزایش خواهد یافت.

نکته قابل توجه اینکه برخی از این گروه ها با راه اندازی مسابقات مختلف و اهدا جوایزی به برگزیدگان از میان اعضای گروه، تنور رقابت را گرم نگه داشته اند و اینگونه علاوه بر حفظ اعضای فعلی، نسبت به تبلیغ و یارگیری عضو جدید نیز اقدام می کنند.

برخی کانال ها نیز که اعضای واقعی یا به اصطلاح فیک هزاران نفری دارند با سرریز درخواست های تبلیغاتی از سوی نامزدها روبرو هستند و در قبال دریافت مبالغ قابل توجهی هر آنچه را از سوی طرف مقابل درخواست می شود بارگذاری می کنند به نحوی که صدها پست، تصویر ، فیلم و استیکر تبلیغاتی در این کانال ها آرشیو می شود و البته هر کدام از این پست ها بسته به نوع و زمان آن قیمت خود را دارد.

بی شک گرمای تنور انتخابات از خیابان ها به فضای مجازی رسیده و در این ساعات پایانی انبوهی از مطالب درست و غلط در مورد نامزدها و انتخابات تولید و بازنشر می شود که مرز بین این رفتارهای مجازی و واکنش در دنیای واقعی بسیار باریک است و شاید تولید یا بازنشر یک محتوا منجر به تشکیک در خصوص انتخاب اصلح شود، بنابراین استفاده از پیام رسان های مجازی نیز آداب و علم خاصی دارد که باید بیش از پیش به آن واقف باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha