کرمانشاه آماده برگزاری مهمترین رویداد سیاسی ۱۴۰۲

کرمانشاه - ایرنا - در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، همه تمهیدات لازم برای برگزاری این رویداد سیاسی سال ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه فراهم شده و این استان آماده برگزاری این دوره از انتخابات است.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن زمان تبلیغات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فرایند رای گیری در استان کرمانشاه همزمان با دیگر نقاط کشور از ساعت ۸ جمعه ۱۱ اسفندماه آغاز می شود تا مردم با مشارکت در این رویداد سیاسی و سرنوشت ساز افراد اصلح و مورد نظر خود را برای نشستن بر کرسی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انتخاب و نقش خود را در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها و اقتدار و سربلندی ایران در عرصه های بین المللی ایفا کنند.

پس از سپری شدن ماه ها و روزهای آمیخته به رنگ انتخابات، اکنون موعد حضور مردم برای انتخاب فرا رسیده و روز جمعه ۱۱ اسفند برگ دیگری در دفتر مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی ورق می خورد.

انتخابات نماد توسعه سیاسی و تجلی‌گاه اراده مردم بوده و شرکت در انتخابات حقی است که مردم باید در راستای سهیم‌بودن در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور از آن استفاده کنند.

یکی از مولفه‌های اصلی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون برگزاری انتخابات است که بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز بر این مهم تاکید داشتند به طوری که در سال ۱۳۵۸ که اولین انتخابات برگزار شد، امام راحل بحث جمهوریت و اسلامیت را مطرح کردند که نشان دهنده تاکید بر رای مردم دارد.

در استان کرمانشاه نیز همچون سایر نقاط کشور، ‌شهروندان مهیای حضور در پای صندوق های رأی هستند؛ مردم این دیار همواره در صحنه مشارکت انتخاباتی پیشتاز بوده اند و این بار نیز چنان که از شور انتخاباتی روزهای گذشته در حوزه های انتخابیه بر می آید، ‌حضور موثری در پای صندوق های رأی خواهند داشت.

۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، مهمترین رخداد کشور در سال ۱۴۰۲ به شمار می رود که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است.

مرزداران استان کرمانشاه نیز که در پاسداری از آرمان های کشور از پیشگامان به حساب می‌آیند، آماده‌اند تا بار دیگر در انتخابات ۱۱ اسفند برگ دیگری در تاریخ سراسر افتخار این دیار ثبت کنند.

به گفته مسوولان استان کرمانشاه تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تعیین محل های اخذ رای انجام شده و همه چیز برای برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم در این خطه غربی و مرزی ایران مهیا است.

۸ هزار نیروی انتظامی امنیت انتخابات را در استان کرمانشاه تأمین می‌کنند

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به بکارگیری هشت هزار نیروی پلیس در استان برای تامین امنیت انتخابات در روز یازدهم اسفندماه گفت: این تعداد نیرو در سطح استان وظیفه تامین امنیت شعب و صندوق‌های اخذ رای را در ۱۶۷۰ صندوق اخذ رای برعهده دارند.

سردار مهدی حاجیان با اشاره به آمادگی حداکثری پلیس برای تامین نظم و امنیت انتخابات تاکید کرد: در همین راستا شعباتی که احتمال و یا سابقه بروز تنش در آنها وجود داشته؛ شناسایی و برای آنها نیز تدابیر ویژه اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: وظایف ماموران و اعضای حاضر در شعب اخذ رای کاملا مشخص شده است و خارج از این افراد حق حضور در پای صندوق های اخذ رای را ندارند.

۶۶۰۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات در استان کرمانشاه نظارت دارند

رییس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمانشاه نیز با تاکید بر صیانت از آرای مردم گفت: ۶ هزار و ۶۰۰ نفر بر برگزاری انتخابات مجلس در این استان نظارت دارند.

حجت الاسلام محسن مفید با بیان اینکه اقلام و تجهیزات شعب اخذ رای در سطح استان تامین شده است افزود: بر اساس قانون وظیفه نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان است و فعالیت بازرسان استانداری نباید با وظایف عوامل نظارتی تداخل ایجاد کند.

وی مهمترین نکته را حفظ آرامش مردم، نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها تا اعلام نتایج از رسانه های رسمی اعلام کرد و یادآور شد: مردم به هیچ وجه اخبار انتخابات را از مراجع غیررسمی دنبال نکنند.

حجت الاسلام مفید، با تاکید بر عمل و التزام به قانون توسط نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها اضافه کرد: شورای نگهبان دارای مجموعه شبکه های منسجم، سازماندهی شده و آموزش دیده است، از اینرو دقت نظارت ها و عملکردهای شورای نگهبان دقیق بوده و دارا بودن ناظران امین آموزش دیده یکی از نقاط قوت این شورا است.

یک میلیون و ۶۰۰ هزار کرمانشاهی واجد رای دادن هستند

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با اعلام اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار کرمانشاهی واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: با تایید شورای نگهبان ۲۰۸ داوطلب برای هشت کرسی مجلس در استان رقابت خواهند کرد.

علی شعبانی افزود: در میان کاندیداهای تایید صلاحیت شده استان از همه گرایش های اصلاح طلبی، اصول گرایی و مستقل وجود دارد و نظرسنجی ها نیز حاکی از وضعیت خوب استان در مشارکت در انتخابات است.

وی اضافه کرد: در انتخابات دوره قبل برای هر کرسی ۲۳ نفر رقابت کردند اما در این دوره حدود ۴۲ نفر رقابت خواهند کرد.

شعبانی گفت: برای بالا بردن مشارکت در انتخابات علاوه بر فرایندهای وزارت کشور اقدامات ابتکاری مختص استان مانند تشکیل کمیته نارضایتی ها را داشتیم.

عزل ۸ مدیر به دلیل تخلفات انتخاباتی

معاون سیاسی استاندار و رییس ستاد انتخابات کرمانشاه در ادامه با برشمردن مصادیق تخلفات انتخاباتی در این خطه غربی ایران گفت که تاکنون مجموعا ۸ مدیر دستگاههای اجرایی استان به سبب دخالت انتخاباتی و جهت گیری به نفع یا ضرر نامزدها عزل شدند ضمن اینکه تعداد دیگری توبیخ یا به مرجع قضایی معرفی شده اند.

شعبانی، اظهار کرد: در همین راستا علاوه بر عزل هشت مدیر دولتی، ۱۴ نفر دیگر از مدیران که از اموال دولتی (به نفع یا ضرر نامزدها) استفاده کرده بودند به مرجع قضایی معرفی شدند، سه نفر از اعضای هیات‌های اجرایی که سوگیری داشتند عزل شدند و چهار نفر از داوطلبانی که تبلیغات غیرقانونی یا زودهنگام داشتند و یا نوع تبلیغات آنها بر خلاف قانون بود به مرجع قضایی معرفی شدند.

رییس ستاد انتخابات کرمانشاه با بیان اینکه ۲۱ مدیر دولتی استان نیز تاکنون تذکر کتبی گرفتند، افزود: آمار برخورد با تخلفات انتخاباتی (در کرمانشاه) نشان دهنده این است که در هیچ استانی مانند کرمانشاه برای سلامت انتخابات دقت نشده است بطوریکه عملا این استان هم اکنون پیشرو سلامت انتخابات کشور است.

اشخاص حقیقی و حقوقی که خسارت دیده اند می توانند اعلام شکایت کنند

شعبانی یادآور شد: در همین راستا ۱۷ نامزد نیز به دلایلی چون تخریب اموال عمومی، زدن پوستر در جاهایی که پیش بینی نشده بود، دیوار نویسی و خسارت به اموال مردم به ویژه مواردی که جنبه مجرمانه داشت به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: مردم می توانند اگر در محل زندگی یا کسب آنها دچار خساراتی شده است موارد را به مراجع قضایی اعلام کنند ضمن آنکه دستگاه های دولتی و عمومی و شهرداری ها نیز می توانند در این حوزه اعلام شکایت کنند.

رییس ستاد انتخابات کرمانشاه تاکید کرد: حتی مستنداتی که پس از پایان انتخابات به دست هیات استانی در مورد اینگونه تخلفات و ضرر رساندن به اموال اشخاص بوجود آمده است نیز قابل بررسی خواهد بود.

رقابت ۲۰۸ داوطلب برای احراز هشت کرسی مجلس

شعبانی در ادامه گفت: در حوزه انتخابیه استان کرمانشاه هشت کرسی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در مرحله ثبت نام نهایی ۲۹۴ نفر تایید صلاحیت شدند اما این تعداد به دلیل انصراف و امکان جابجایی حوزه انتخابیه با تغییراتی همراه بود.

وی افزود: بر همین اساس از ۲۹۴ نفر ۹۵ نفر در استان انصراف دادند که از این تعداد در حوزه پاوه، ثلاث، جوانرود و روانسر ۱۰ نفر، در کرمانشاه ۳۴ نفر در حوزه قصرشیرین، سرپل ذهاب و و گیلان غرب ۱۳ نفر ، در سنقر پنج نفر، در حوزه اسلام آباد و دالاهو ۲۵ نفر و در حوزه کنگاور، هرسین و صحنه نیز هشت نفر بودند.

شعبانی با اشاره به جابجایی شماری از نامزدها در حوزه های انتخابیه نیز ادامه داد: به حوزه پاوه، جوانرود و روانسر یک نفر اضافه شد ، در حوزه کرمانشاه نیز ۶ نفر ورودی و ۲ نفر خارج شدند، در حوزه قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب نیز ۲ نفر خروجی و ۲ نفر ورودی وجود داشت، در حوزه سنقر یک نفر خروجی و چهار نفر ورودی ، در حوزه اسلام آباد و دالاهو نیز ۲ نفر ورودی به ثبت رسید و در حوزه کنگاور، هرسین و صحنه نیز یک نفر خروجی وجود داشت.

وی تاکید کرد: بر همین اساس در حوزه پاوه، ثلاث، جوانرود و روانسر ۱۱ نفر، در حوزه کرمانشاه ۱۱۱ نفر، در حوزه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب ۱۷ نفر ، در حوزه سنقر ۲۶ نفر، در حوزه اسلام آباد غرب و دالاهو ۲۱ نفر و در حوزه کنگاور، هرسین و صحنه نیز ۲۲ نفر و در مجموع ۲۰۸ نفر برای به دست آوردن هشت کرسی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

۳۲ هزار نفر عوامل اجرایی در انتخابات این دوره

رییس ستاد انتخابات کرمانشاه اظهار کرد: ۳۲ هزار نفر عوامل اجرایی در یکهز ار و ۶۷۰ شعبه اخذ رای در سراسر استان کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند که تمام این افراد که در فضای انتخابات به عنوان مجری و ناظر حضور دارند از خود مردم هستند..

وی گفت: تمام فرآیندهای گذشته در کمیته امنیتی ستاد انتخابات استان مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت و یک اطلس امنیتی برای استان تهیه و تصمیمات مقتضی بر همین اساس اتخاذ شد که خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی در استان تاکنون احصاء نشده است .

هیچ مرزی در استان در طول برگزاری انتخابات بسته نخواهد بود

شعبانی افزود: به دلیل آنکه موقعیت امنیتی ما بسیار خوب و ثبات امنیتی مطلوبی در استان وجود دارد در طول برگزاری انتخابات فعالیت هیچ مرزی تغییری نخواهد یافت و روال عادی خود را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مدارسی که حوزه انتخابیه هستند نیز هیچ تصمیمی برای تعطیلی آنها در روز بعد تاکنون اتخاذ نشده است و در صورت هر تصمیمی در این زمینه از طریق رسانه ها به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.

رای دادن با سایر مدارک شناسایی نیز امکان پذیر است

رییس ستاد انتخابات کرمانشاه ادامه داد: برخلاف دوره های گذشته امسال با قانون جدیدی که به تصویب رسیده است شهروندان می توانند علاوه بر شناسنامه با گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و کارت ملی نیز رای دهند و در پادگان ها و زندان ها نیز که امکان احراز هوویت وجود دارد با یک تشریفات قانونی خاص بدون این مدارک هم می شود رای داد.

وی تاکید کرد: شناسنامه های قدیمی که در آن کد ملی درج نشده است فرد حتما باید کارت ملی نیز به همراه داشته باشد.

۲ هزار بازرس بر سلامت انتخابات در استان کرمانشاه نظارت می‌کنند

همچنین به گفته مسوولان مربوطه ۲ هزار بازرس بر روند برگزاری و سلامت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان در روز ۱۱ اسفندماه جاری نظارت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

حوزه های انتخابیه استان کرمانشاه شامل کرمانشاه با سه کرسی نمایندگی، اورامانات (شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) یک کرسی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب یک کرسی، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو یک کرسی، حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی یک کرسی و حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین یک کرسی است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان کرمانشاه تعداد شعب اخذ رای جانمایی شده در استان هزار و ۶۷۰ شعبه است همچنین در استان کرمانشاه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال حق رای دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فردا جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha