۹ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۵۴
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85401857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرایط منابع آبی کشور پیچیده و به تشکیل «دولت آب» نیازمند است

سمنان - ایرنا - معاون امور مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: کشور وارد چندمین سال خشکسالی شده، شرایط منابع آبی پیچیده، بی‌سابقه و نیازمند تشکیل «دولت آب» با عضویت همه مردم نیاز است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دانشگر عصر چهارشنبه در آیین معارفه سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: تغییر اقلیم باعث کاهش میزان نزولات آسمانی در کشور شده و وضعیت منابع آبی امروز با چالش مواجه است.

وی با بیان اینکه ایران در نیمه‌خشک جهان واقع شده است، افزود: این شرایط و خشکسالی‌های متناوب نیز سبب شده که امروز شرایط منابعی آبی در کشور پیچیده شود و مدیریت این منابع نیازمند حمایت و همراهی همه است.

معاون امور مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر اینکه خشکسالی‌های اخیر بی‌سابقه است، افزود: موضوع آب یک موضوع فراوزارتخانه‌ای و فراقوه‌ای است و همه دستگاه‌ها برای مدیریت آب باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

کشور به تشکیل «دولت آب» با عضویت مردم نیاز دارد

دانشگر با بیان اینکه باید «دولت آب» تشکیل شود، گفت: اعضای این دولت یکایک مردم هستند و همه باید کمک کنند.

دانشگر خاطرنشان کرد: در وزارت نیرو تمامی اقدامات انجام شده به لحاظ علمی و فناوری منطبق با آخرین فناوری‌ها است و از به‌روزترین روش‌ها استفاده می شود، گفت: در زمینه مدیریت منابع آبی هر اقدامی مانند استفاده از آب‌های ژرف، مدیریت توامان آب و برق، انتقال آب از دریا، رصد آبهای جاری و زیرزمینی، استفاده از آب‌های نامتعارف دریا و باروری ابرها انجام شده است.

وی افزود: شاه‌بیت تمام این اقدامات مدیریت منابع و مصرف است و اگر تمام اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای انجام شود و مدیریت مصرف وجود نداشته باشد، وضعیت رو به بهبود نخواهد بود.

معاون امور مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: باید مدیریت بهینه مصرف منابع آب به جد در دستور کار قرار گیرد و اگر به این مساله توجه نشود، با مشکلات جدی‌تر در زمینه آب مواجه خواهیم بود.

شرایط منابع آبی کشور پیچیده و به تشکیل «دولت آب» نیازمند است

معاون امور مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اقدامات انجام شده در شرکت آب منطقه ای سمنان در بخش‌های مختلف قابل ملاحظه است.

سمنان و رکورد خشکسالی

وی با اشاره به میزان بارندگی در استان سمنان گفت: سمنان سالانه ۱۲۰ میلیمتر بارش دارد و جزو کم‌بارش‌ترین استانهای کشور است و شرایط ویژه ای دارد.

معاون امور مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: استان سمنان در سه سال گذشته رکورد خشک‌ترین استان‌ها را به ثبت رسانده است.

دانشگر با بیان اینکه در استان سمنان اقدامات مطلوبی در زمینه حفاظت از منابع آبی انجام شده است، تصریح کرد: در این استان هیچ چاه غیرمجاز فعالی وجود ندارد.

چالش جدی کم‌آبی در شهرهای سمنان و شاهرود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این آیین با اشاره به وضعیت منابع آبی موجود در این استان گفت: ۲ شهر بزرگ سمنان و شاهرود با چالش جدی آب روبه رو هستند.

محمد حمیدی با قدردانی از اقدامات انجام‌شده در حوزه آب، بیان کرد: کار برای مدیران به ویژه دستگاه‌های تخصصی بسیار سخت است، اما در حوزه آب منطقه ای و آب و فاضلاب و تا حدی برق بسیار سخت‌تر است، چرا که با محدودیت منابع مواجه هستند.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی حاکم بر کشور و کاهش نزولات جوی، خاطرنشان کرد: کاهش بازندگی‌ها سبب شده با کمبود منابع آبی مواجه باشیم.

معاون استاندار سمنان با بیان اینکه تأمین آب در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی بسیار سخت شده است، گفت: تأمین این منابع آبی برای استان کویری سمنان با ۹۷ هزار کیلومتر مساحت بسیار مشکل‌تر است، ولی اقدامات مهم و مطلوبی در شهرهای مختلف انجام شده است.

حمیدی با بیان اینکه ۲ شهر بزرگ سمنان و شاهرود با چالش شدید منابع آبی مواجه هستند، گفت: طرح آبرسانی به گرمسار به زودی به سرانجام می‌رسد و در دامغان نیز با اجرای طرح علاج‌بخشی نگرانی را تا حدی حل می‌کند، اما در سمنان و شاهرود باید اجرای طرح‌ها تسریع شود چرا که نیاز شدید به آب وجود دارد.

معاون استاندار سمنان از تهیه طرح گذر از تنش آبی برای تابستان امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تنش آبی در ۲ شهر بزرگ استان در تابستان امسال به خوبی مدیریت شود.

حمیدی افزود: سد فینسک و سد کالپوش در سفر دوم رییس جمهور اعتبارات قابل توجهی دیده شده است و امید است با اختصاص این اعتبارات روند اجرای طرح‌ها تسریع شود.

 در این آیین از خدمات محسن عسکری رییس هیات مدیره و مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه‌ای سمنان قدردانی و حمید احسانی به عنوان سرپرست این شرکت معرفی شد. 

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha