زاخارووا: وعده‌های فرانسه، زلنسکی را نجات نمی‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه گزینه اعزام نیروهای کمکی از اروپا به اوکراین منتفی نیست، گفت: لفاظی «امانوئل مکرون» غیر از تشویق کی‌یف برای تداوم جنگ، اقدام ملموسی برای کمک به اوکراین به‌دنبال نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک، با «فاجعه‌بار» خواندن اوضاع در جبهه اوکراین خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی‌بر ارسال نیروهای کمکی به کی‌یف، چیزی فراتر از لفاظی نیست.

وی واکنش مخالفت‌آمیز سایر مقام های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اظهارات مکرون را دلیل بیهوده دانستن ادعاهای سران غربی در حمایت از کی‌یف دانست.

روز دوشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه طی نشست مطبوعاتی بعد از دیدار سران کشورهای غربی در پاریس اعلام کرد که اتفاق‌نظر لازم درباره اعزام نیروی زمینی به اوکراین میان سران اروپایی حاصل نشده است ولی ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود. وی وعده داد که احتمال اعزام نیرو در آینده منتفی نیست.

در واکنش به مطرح شدن گزینه‌ اعزام نیروهای نظامی به اوکراین از سوی برخی کشورهای غربی، اسپانیا، لهستان و جمهوری چک روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند که نیروهای خود را برای اوکراین اعزام نمی‌کنند.

پیلار آلگریا سخنگوی دولت اسپانیا در نشستی خبری اظهار داشت: مادرید با پیشنهاد پاریس برای اعزام سربازان پیاده نظام اروپایی به اوکراین موافق نیست و می‌خواهد [ارائه] کمک‌ها به کی‌یف را محدود به ارسال تسلیحات و سایر تجهیزات بیشتر کند.

پتر فیالا نخست‌وزیر جمهوری چک و دونالد تاسک همتای لهستانی‌اش نیز در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مکرون اعلام کردند که دولت‌هایشان گزینه اعزام نیرو به اوکراین را بررسی نمی‌کنند. با این حال این ۲ کشور توافق کردند که برای خرید مهمات بیشتر برای کی‌یف همکاری کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) هشدار داد که در صورت اعزام نیروهای غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و فدراسیون روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

یک مقام کاخ سفید نیز روز دوشنبه به رویترز اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha