۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۵۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85401145
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

تهران- ایرنا- فارن پالیسی در مطلبی با اشاره به هشدارهای فزاینده مقامات اطلاعاتی و دفاعی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد حمله احتمالی روسیه، نوشت: باوجود شدت گرفتن این تهدید، اعضای این پیمان بر سر جدول زمانی تهاجم احتمالی مسکو سردرگم هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، سناریوها و جدول زمانی برای اهداف جنگی احتمالی مسکو علیه اعضای اروپایی ناتو، نشانگر سردرگمی کامل اعضای این پیمان نظامی است.

به نوشته این نشریه، هفته ای در اروپا نیست که مقامات نسبت به افزایش احتمال حمله روسیه به یکی از اعضای ناتو هشدار ندهند، به ویژه در صورت شکست اوکراین.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان در مصاحبه ای در ماه ژانویه (دی) گفت: «ما باید این را در نظر بگیریم که ولادیمیر پوتین ممکن است روزی به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کند».

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

وی دو ماه پیش از این هم هشدار داده بود که آلمان باید توان رزم داشته باشد.

ژنرال مایکل بیدن فرمانده کل نیروهای مسلح سوئد نیز از سوئدی ها خواست که «برای جنگ آماده شوند» و همزمان رئیس ستاد ارتش انگلیس نیز خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که امکان دارد این کشور در آینده نزدیک با روسیه وارد جنگ شود.

این بیم و هراس به ویژه پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که در یک گردهمایی انتخاباتی گفته بود روسیه را تشویق به حمله به اعضای ناتو می کند، افزایش یافته است.

در این میان اظهارات اروپایی ها در مورد زمان حمله روسیه متفاوت است؛ درحالیکه وزیر دفاع آلمان معتقد است ممکن است پنج یا هشت سال طول بکشد تا این حمله رخ دهد. رئیس مستعفی اطلاعات نظامی استونی نیز تخمین می‌زند که روسیه شاید ظرف چهار سال دوباره برای جنگ آماده شود.

وزیر دفاع دانمارک نیز معتقد است: روسیه ممکن است در چهار تا پنج سال آینده، ماده ۵ همبستگی ناتو را بیازماید و به یکی از اعضای ناتو حمله کند. براساس ماده ۵ پیمان ناتو، چنانچه یکی از اعضای ناتو هدف حمله قرار گیرد، سایر کشورهای عضو باید برای دفاع از آن با کشور متخاصم وارد جنگ شوند.

آژانس امنیت ملی لهستان نیز به تازگی در برآوردی اعلام کرده است که روسیه احتمالا تا سه سال آینده به ناتو حمله می کند.

این نشریه آمریکایی سپس می افزاید: تمامی این هشدارها و بیانیه ها چیزی جز تشویق اروپا به اقدام برای دفاع از خود نیست پس اولویت اصلی ناتو برای جنگ احتمالی با روسیه، دفاع از کشورهای حوزه بالتیک (استونی، لیتوانی و لتونی) هم مرز با روسیه است.

در این میان، طراحان جنگ در ناتو سناریوهای مختلفی را برای حمله احتمالی روسیه پیش‌بینی کرده اند؛ از جمله اینکه نیروهای روسیه ممکن است در یک تهاجم تمام عیار به بالتیک، کشورهای این حوزه را تصرف کنند و یا می‌توانند بخش‌های کوچک‌تری را اشغال کنند تا تمایل ناتو را برای دفاع از یک کشور کوچک هم مرزبا روسیه مجهز به تسلیحات هسته ای را بسنجند.

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

به اعتقاد نگارنده این مطلب، در سناریوی اشغال بالتیک، برنامه ریزان نظامی ناتو همچنین این احتمال را در نظر دارند که روسیه ممکن است به «نوار مرزی سووالکی» بین لیتوانی و لهستان حمله کند. آنها عقیده دارند در صورت وقوع جنگ، نیروهای روسیه ممکن است این بخش را اشغال کرده و بدین ترتیب استونی، لتونی و لیتوانی را از بقیه اعضای ناتو جدا کنند.

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

نگارنده چنین اقدام نظامی را سبب بروز مشکل در میان اقوام روس‌ تبار در کشورها حوزه بالتیک دانسته که می تواند در نهایت سبب تضعیف موقعیت ناتو در منطقه شود.

براساس چنین پیش‌فرضی، مسکو با تصرف بخشی از قلمرو ناتو، کشورهای این پیمان را مجبور به عقب نشینی در برابر تهدیدات هسته ای خود می کند و اگر ناتو موافقت کند، اعتبار آن برای همیشه از بین می رود.

این نشریه در پایان استدلال کرده است که باتوجه به سناریوها و پیش فرض های متفاوتی که از تهدید روسیه وجود دارد، ناتو به سختی می تواند یک برنامه زمانی واقع بینانه برای حمله احتمالی روسیه ارائه دهد.

فارن پالیسی در پایان، موضوع مهمتر را جنگ اوکراین دانسته و خاطرنشان کرد: مشخص نیست که عملیات‌ بزرگ روسیه در اوکراین چه زمانی پایان می یابد و روسیه تا آن زمان از ناحیه نیروی انسانی و تجهیزات چه تلفاتی را متحمل خواهد شد.

به عقیده نگارنده، به همین دلیل است که تحلیلگران نظامی ناتو نمی دانند بازسازی ارتش روسیه پس از پایان جنگ اوکراین باتوجه به تحریم های گسترده، چه اندازه طول می کشد و به همین دلیل نمی‌توانند زمان مشخصی برای حمله احتمالی آن در نظر بگیرند.

۱۰ نفر

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha