انتظارات فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از مجلس دوازدهم

بیرجند - ایرنا - فعالان اقتصادی خراسان جنوبی معتقد هستند که مجلس دوازدهم باید بر حل مشکلات زیرساختی تمرکز بیشتری داشته باشد و قانون را با نظر بخش خصوصی مصوب کند.

به گزارش ایرنا تقنین و نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی است و در شرایط کنونی بهبود وضعیت اقتصادی کشور مهمترین مطالبه مردم و دغدغه اصلی در کشور است لذا فعالان اقتصادی چون با مردم ارتباط مستقیم و تاثیرپذیری بیشتری از قوانین دارند باید خواست آنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اگر اکثر انتظارات اقشار مختلف مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم به کلید واژه مشترکی به نام بهبود وضعیت معیشتی در یک کلمه اقتصاد می‌رسیم.

تا چه میزان بهبود وضعیت اقتصادی کشور برای نمایندگان نه در شعار و تبلیغات انتخاباتی بلکه در عمل مهم است را می توان در وضعیت کنونی اقتصاد کشور و عملکرد نمایندگان دوره‌های پیشین جست وجو کرد از این روز بسیاری از فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی معتقدند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید مباحث اقتصادی را در اولویت قرار داده و عملکرد رضایت‌بخشی داشته باشند.

وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و قدیمی در سر راه تولید همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح شده و همچنان با آن دست به گریبان هستند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال برگزار خواهد شد و خراسان جنوبی با چهار حوزه انتخابیه، چهار کرسی نمایندگی در مجلس دارد که از این تعداد یک نماینده سهم حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف است. حوزه انتخابیه "فردوس، طبس، بشریه و سرایان" و حوزه انتخابیه "قاینات و زیرکوه" و نهبندان و سربیشه نیز هر کدام یک کرسی نمایندگی در مجلس دارند.

فعالان اقتصادی خراسان جنوبی که عمدتا جزو صاحبنظران مطرح این بخش هستند با تاکید بر حضور و مشارکت هم ردیفان خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود از مجلس آینده را در بخش های مختلف مطرح کردند که مهمترین آن اصلاح قوانین دست و پا گیر و توجه به زیرساخت‌های استان بود.

در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: همه مسئولان و دغدغه‌مندان باید فضای انتخابات را در کشور تقویت کنند و راهکار عملی آن باز کردن گره از مشکلات مردم است.

علیرضا خامه‌زر افزود: رسیدگی به امور مردم نباید محدود به ایام انتخابات باشد بلکه باید همواره در راستای تقویت معیشت تلاش شود تا جامعه احساس امنیت اقتصادی داشته باشد.

انتظارات فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از مجلس دوازدهم

وی با اشاره به شرایط تورمی گفت: اما همیشه مردم در عرصه‌های سیاسی و ملی مشارکت داشته‌اند لذا باید تلاش کرد که به خاطر مشکلات اقتصادی، سطح مشارکت در انتخابات پیش رو کاهش پیدا نکند.

رقابت سیاسی باید به رفاقت تبدیل شود

این فعال اقتصادی ادامه داد: فعالان اقتصادی همچون دیگر اقشار جامعه خود را موظف به حضور و ایجاد فضای مشارکت در انتخابات می‌دانند و اولویت برای آنها، اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار در همه بخش‌ها است.

وی عنوان کرد: برای یک فعال صنفی، مسایل اقتصادی می‌تواند اولویت باشد اما در کنار آن نقش و مسئولیت اجتماعی هم حایز اهمیت است.

خامه‌زر گفت: مشکلات اقتصادی نه ۱۰۰ درصد اما می‌تواند در میزان مشارکت تاثیرگذار باشد لذا مسئولان باید زمینه بروز مشکلات اقتصادی را شناسایی و رفع کنند تا مردم و فعالان صنفی بر حسب وظیفه در انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی افزود: بعد از انتخابات رقابت‌های سیاسی باید به رفاقت تبدیل شود لذا هر فردی از هر حزب و طیف سیاسی هدف خود را با اهداف پیشرفت کشور پیوند بزند.

تقویت اقتصاد تکلیفی برای احزاب سیاسی بعد از انتخابات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یکی از وظایف مهم نمایندگان مردم در مجلس را تقویت سهم کشور در اقتصاد جهانی عنوان کرد و گفت: تاثیرگذاری در اقتصاد جهانی باید تثبیت شود و به صادرات، رونق تولید و بازاریابی کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه احزاب سیاسی بعد از انتخابات باید به دنبال تقویت اقتصاد کشور باشند یادآور شد: در تصمیم گیری‌ها، مناسبات اقتصادی و مصوبات باید نمایندگان و مسئولان دیدگاه بخش خصوصی را لحاظ کنند.

خامه‌زر تاکید کرد: فعالان اقتصادی از نمایندگان انتظار دارند قانون را با نظر بخش خصوصی مصوب کنند و تصمیم گیری‌ها مبتنی بر اولویت‌های اقتصادی باشد.

وی با اشاره به لزوم ارتباط مستمر نمایندگان مجلس با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی گفت: کارشناسان و اقتصاددانان در تصمیم گیری‌های مربوط به امور اقتصادی کشور سهیم باشند تا به حذف قوانین دست و پا گیر از فضای کسب و کار کمک کنند.

عزت کشور در گرو مشارکت بالای انتخابات است

مدیر عامل شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک فرزاد نیز گفت: انتخابات مسئله یک یا چند نفر نیست بلکه مربوط به حفظ کشور بوده که صنعت و اقتصاد هم جزوی از آن است.

علی اکبر فلاحی افزود: برای حفظ عزت ایران همه موظف به شرکت در انتخابات هستیم تا در راستای اقتصاد مقاومتی بتوانیم کشور را آباد کنیم.

وی اظهارکرد: اگر بهم پاشیدگی در بحث انتخابات پیش آید، امکان سوء استفاده خائنان و دشمنان فراهم خواهد شد لذا مشارکت کم باعث افت عزت کشور شده پس همه باید پایبند ارزش های نظام باشیم.

انتظارات فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از مجلس دوازدهم

این کارآفرین در خصوص انتظار فعالان اقتصادی از احزاب و گروه‌های سیاسی اظهار کرد: فعالان سیاسی و اقتصادی باید با هم همبستگی و مشارکت داشته باشند و یکدیگر را مشاوره دهند.

وی با اعتقاد به اینکه پیشرفت کشور با حرف محقق نخواهد شد گفت: ایران نسبت به دیگر نقاط دنیا بکر بوده لذا در کار و تلاش نباید کوتاهی کنیم بلکه همه دست در دست هم به سرافرازی کشور بیاندیشیم.

فلاحی یادآور شد:انتظار می‌رود نمایندگان مجلس مسئله پروازهای را در اولویت قرار دهند چرا که قبل از انقلاب هم یک پرواز از فرودگاه بیرجند انجام می‌شده و اکنون هم مشکلات پروازی داریم لذا سرمایه گذار برای ورود به استان با این مسایل زیرساختی رو به رو است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسئله فرآوری محصولات کشاورزی عنوان کرد:اکنون بسیاری از تولیدات کشاورزی استان خام فروشی می‌شود که ضرر و زیان آن جبران ناپذیر است.

تبلیغات نامزدها باید انجام و قول ها عملی شود و مردم هم باید فارغ از تبلیغات سوء دشمنان در انتخابات شرکت کنند زیرا هرگونه وطن فروشی دود آن به چشم همه خواهد رفت.پیشکسوت صنعت در خراسان جنوبی افزود: در زمینه دامداری هم مشکلاتی وجود دارد که باید نماینده مجلس این مسایل را با جدیت پیگیری کند چرا که اگر بتوانیم دام راسی را در استان افزایش دهیم شاهد رشد تولیدات دامی خواهیم بود که منجر رفع مشکلات این بخش می شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب زمانی در این منطقه تبعید بودند لذا با مشکلات اینجا آشنایی دارند و رئیس جمهور هم که ساله ها نماینده مردم در مجلس خبرگان بود پس انتظار می‌رود که مجلس هم برای رفع مشکلات استان تلاش بیشتری داشته باشد.

فلاحی در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات هم گفت: تبلیغات نامزدها باید انجام و قول ها عملی شود و مردم هم باید فارغ از تبلیغات سوء دشمنان در انتخابات شرکت کنند زیرا هرگونه وطن فروشی دود آن به چشم همه خواهد رفت.

اصلاح فرآیندها نیازمند حضور افراد شایسته

یکی از فعالان اقتصادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر هم اولویت برای انتخاب نمایندگی مجلس را به افراد متخصص و متعهد به توسعه داد و گفت: اگر فردی برای توسعه استان و کشور تلاش کند شایسته ورود به مجلس است.

سینا سرحدی، افزود: افرادی که نامزد انتخابات مجلس می‌شوند باید به الزامات رشد اقتصادی آشنا بوده و حتما از منابع علمی و متخصصان در اجرا استفاده و از تایید موضوعات فاقد اثر و غیر علمی خودداری کنند.

انتظارات فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از مجلس دوازدهم

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی موجود روی مشارکت فعالان صنفی در انتخابات تاثیر می‌گذارد؟ بیان کرد: تا حدودی می‎‌تواند موثر باشد،اما باید به موضوع مجلس و تاثیر قوانین برای رفع مشکلات توجه جدی کنند و برای اصلاح فرآیندها از حضور افراد شایسته حمایت شود.

از گروه‌ها و فعالان سیاسی درخواست داریم که به جای توجه به منافع حزبی و جناحی به منفعت مردم و ثبات در کشور واقتصاد ملی بیندیشند و عمل کنند.

این فعال اقتصادی یادآور شد:اعلام موفقیت‌های ملی و بیان صادقانه مشکلات در کنار استفاده از مشارکت نخبگان مردمی بصورت عملی راه حل بوده که باید برای همیشه در دستور کار قرار گیرد نه فقط نزدیک انتخابات که مردم احساس کنند این توجه موقتی است.

وی تاکید کرد: با اینحال از گروه‌ها و فعالان سیاسی درخواست داریم که به جای توجه به منافع حزبی و جناحی به منفعت مردم و ثبات در کشور واقتصاد ملی بیندیشند و عمل کنند زیرا که در این کشور منابع سرشار خدادادی و جمعیت جوان نخبه وجود دارد.

سرحدی با تاکید بر لزوم بازنگری سریع در قوانین مخل تولید وحذف این آن افزود: تصویب قوانین موثر و نظارت همه جانبه برای اجرای انها نیز در مجلس دوازدهم مورد انتظار است.

وی یادآور شد: همچنین مجلس بعدی باید از صدور قوانین خلق الساعه و مقطع جلوگیری کرده و زمینه حذف و ادغام مراجع متعدد که با دخالتهای غیر مسئولانه موجب اخلال در توسعه اقتصاد وتولید می شوند را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مشاوران متخصص و درست کار برای نمایندگان مجلس ضروری است گفت: تلاش برای کاهش حجم دولت و دیوان‌سالاری اداری وا جرای تمام و کمال دولت الکترونیک هم در مجلس بعدی مورد انتظار است.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha