۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85400884
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایت نیویورک‌تایمز از تنش فزاینده میان بایدن و نتانیاهو بر سر آینده غزه

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تداوم نسل‌کشی در غزه توسط اسرائیل، سخنان این هفته «جو بایدن» و «بنیامین نتانیاهو» بر سر ایجاد آتش‌بس و آینده این باریکه را نقطه بارز اختلاف دو طرف دانسته و تنش‌ها میان دو مقام را فزاینده و با دو منشاء متضاد توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد آینده غزه در این هفته که به فاصله تنها یک روز انجام گرفت حاکی از تنش میان این دو مقام است.

نتانیاهو در این سخنرانی در مورد جنگ و چگونگی ادامه آن حتی در صورت برقراری آتش‌بس موقت برای آزادی اسرا صحبت کرد. در مقابل بایدن از صلح گفت و اینکه چگونه آتش بس می تواند شرایط را تغییر دهد و در نهایت به این جنگ که سال‌ها است خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده، پایان دهد.

نویسنده اساسا تفاوت دیدگاه این دو مقام را موضوعی قابل پیش‌بینی و مطابق تقویم های سیاسی متضادی دانسته که این دو بر اساس آن عمل می‌کنند. به عبارتی نتانیاهو برای به تعویق انداختن دادگاه اتهاماتش تمایل بسیاری به طولانی شدن جنگ دارد و همزمان بایدن هم برای کاهش خشم رقبای سیاسی خود با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ انگیزه قوی برای پایان نبرد جاری دارد.

نگارنده این مطلب، در ادامه یادآور می شود که بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر سر یک نقطه اشتراک دارند و آن کنار رفتن دیگری از مقام و به قدرت رسیدن رقیب است؛ به این ترتیب که مشاوران بایدن خوب می دانند که حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل می تواند دلیل خوبی برای سقوط نهایی وی باشد. در سوی دیگر، نخست وزیر اسرائیل هم ترجیح می دهد تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در ماه نوامبر (آبان) و امکان پیروزی دونالد ترامپ، زمان بخرد.

فرانک لوونستین فرستاده ویژه آمریکا برای خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در همین زمینه گفت: اگر بگوییم بایدن و نتانیاهو براساس جدول های سیاس متفاوتی عمل می کنند، کاملا منصفانه است و من فکر می‌کنم که این خود بخش مهمی از معادله است.

بایدن روز دوشنبه در همین راستا با اشاره به اینکه مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده به توافق نزدیک است، ابراز امیدواری کرد که آتش بس تا پایان این هفته آغاز شود. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرد که این امر به توافق نتانیاهو با حماس بستگی دارد.

نیویورک تایمز با ذکر همین موارد نتیجه گرفته است که رابطه بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در چهار ماه گذشته از آغاز جنگ در غزه پیچیده بوده و استدلال کرده است: در حالی که بایدن تنها چند روز پس از حمله حماس به اسرائیل، نتانیاهو را در فرودگاه تلآویو در آغوش گرفت، تنش این دو نفر در پی کشته شدن غیرنظامیان در غزه به شدت بالا گرفته است.

تنش در ماه های اخیر به اندازه ای بوده که حتی رسانه های آمریکایی خبر قطع کردن تماس تلفنی توسط بایدن هنگام گفت و گو با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در ماه دسامبر (آذر) رسانه ای کردند. هرچند بایدن ترجیح می داد این دست اختلافات چندان رسانه ای نشود و باز هم در انظار عمومی بر حمایت از اسرائیل تاکید داشت.

روایت نیویورک تایمز از تنش فزاینده میان بایدن و نتانیاهو بر سر آینده غزه

اما در مقابل نتانیاهو تمایل بیشتری به سرپیچی علنی از بایدن نشان داده است و استدلال می کند که تنها فردی است که می‌تواند در برابر فشار آمریکا برای راه‌حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین بایستد.

آلون پینکاس سرکنسول سابق اسرائیل در نیویورک در این زمینه گفت: «هر چه از تاریخ ۷ اکتبر بیشتر می گذرد، نتانیاهو کمتر مسئول و پاسخگو می شود و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان)، وی با تصور بازگشت ترامپ به تقابل خود ادامه می دهد».

وی سپس افزود: من فکر می‌کنم نتانیاهو به دنبال رویارویی مستقیم با بایدن است، زیرا چنین چیزی برای منافع سیاسی وی هم خوب است و در تلاش است تا روایت را تغییر دهد.»

این مقام سابق صهیونیست، این را یک بازی خطرناک از سوی نتانیاهو دانست و تاکید کرد اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به آمریکا وابسته است و این امر نه تنها از جنبه مهمات و تسلیحات، بلکه برای دفاع در عرصه بین المللی هم بیشتر آشکار شده است.

مارا رودمن فرستاده ویژه آمریکا در امورخاورمیانه در دوره اوباما معتقد است که نتانیاهو کاملا با انگیزه بقای سیاسی خود با بایدن مخالفت می کند. وی در این خصوص گفت: من گمان می‌کنم که نتانیاهو نقش خود را در برکناری بایدن به‌عنوان یک بازی برد-برد می ببیند.

به گفته برخی تحلیلگران اسرائیلی، نتانیاهو حتی اگر نتواند بایدن را برکنار کند، دست کم می تواند وی را مقصر اصلی برای عدم نابودی حماس معرفی کند. به گفته تحلیلگران امنیتی صهیونیست، هدف نتانیاهو برای نابودی حماس اگرچه ممکن است از نظر نظامی غیرواقعی به نظر برسد، اما وی می تواند در نهایت مخالفت و فشارهای آمریکا برای توقف جنگ را مقصر اصلی در شکست حماس معرفی کند.

میچل باراک تحلیلگر اسرائیلی که در دهه ۱۹۹۰ به عنوان دستیار نتانیاهو کار می کرد، در همین خصوص گفت: بایدن در حال از دست دادن آراء است و مردم هر کجا که می روند، او را مقصر نسل کشی در غزه می دانند. نتانیاهو هم هیچ واکنشی نشان نمی دهد زیرا بایدن قربانی خوبی برای شکست نخست وزیر اسرائیل در عدم شکست حماس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha