اوج رقابت و تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۱۴ نامزد تایید صلاحیت شده برای کسب چهار کرسی نمایندگی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی کاملا رقابتی شده و تبلیغات نامزدها به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که حوزه‌های انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف"، "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه"، "قاینات و زیرکوه" و نهبندان و سربیشه" هر کدام یک نماینده دارند.

پس از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در هیات‌های اجرایی و نظارت و با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، ۱۱۴ نامزد با گرایش‌های فکری و سیاسی مختلف در خراسان جنوبی وارد گود رقابت شدند و زمان رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه سوم اسفند آغاز شد که تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری ادامه دارد.

داوطلبان که از ماه‌ها قبل در حال جمع آوری و تدوین برنامه‌های خود برای ارایه به مردم بوده‌اند این روزها در قامت نامزد انتخاباتی فعالیت‌های تبلیغاتی را به اوج رسانده تا با جلب آرای مردم از چهار گوشه خراسان جنوبی راهی بهارستان شوند.

بررسی‌های میدانی در حوزه‌های انتخابیه استان نشان می‌دهد که فضای رقابتی بین نامزدهای هر یک حوزه‌ها حاکم شده به طوری که حتی پیش بینی نتایج انتخابات را دشوار کرده است.

حضور نامزدها در فضای مجازی، مناظرات تلویزیونی، دانشجویی و صنفی در این دوره از انتخابات نسبت به تبلیغات محیطی غلبه کرده با این حال هر یک از نامزدها بنا به شرایط حوزه انتخابیه خود در محلات، مساجد و روستاها بین مردم حضور می‌یابند.

بنا به آماری که دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی ارائه کرد، از مجموع ۱۱۴ نامزد تایید صلاحیت شده در استان ۱۱۰ نفر مرد و چهار نفر زن هستند که بانوان سهم چهار درصدی از مجموع نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی را دارند.

همچنین از مجموع ۲۴۴ داوطلب که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی ثبت نام خود را نهایی کردند، پنج نفر سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف را داشتند به روایت دیگر ۲۳۹ نفر معادل ۹۸ درصد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی اولین بار وارد عرصه رقابت شدند.

۷۸ نفر از نامزدهای انتخابات معادل ۶۸ درصد مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۹ نفر معادل ۱۷ درصد دارای مدرک دکتری، ۹ نفر معادل هشت درصد مدرک کارشناسی و هشت نفر (هفت درصد) مدرک حوزوی دارند.

نامزدهای با سن ۴۰ تا ۴۵ سال با تعداد ۲۴ نفر (۲۱ درصد) بیشترین سهم را در این دوره از رقابت‌ها دارند، ۴۵ تا ۵۰ سال (۲۰ نفر) و ۵۰ تا ۵۵ سال (۲۱ نفر) سهم ۱۸ درصدی در این آمار دارند، ۳۵ تا ۴۰ ساله‌ها و ۵۵ تا ۶۰ ساله‌ها با آمار ۱۴ نفری سهم ۱۲ درصدی را دارا هستند.

۱۰ نفر از افراد با رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال (۹ درصد)، ۶ نفر با رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال (پنج درصد) و پنج نفر با رده سنی ۶۰ تا ۶۵ سال (چهار درصد) هستند که نشان می‌دهد جوانان حضور پررنگی دارند.

از ستادهای انتخاباتی تا مناظره‌های دانشجویی

با آغاز ماراتن سخت و نفس‌گیر تبلیغات انتخاباتی در سراسر کشور از ساعت صفر روز پنجشنبه سوم اسفند، نامزدهایی که از خراسان جنوبی قرار است با رای مردم این استان انتخاب شوند پای در میدان تبلیغات نهادند و هواداران آنان در فضای مجازی و حقیقی تلاش دارند ضمن معرفی نامزد مورد حمایت خود، بر شور و نشاط انتخاباتی نیز بیافزایند.

ستادهای انتخاباتی در برخی خیابان‌های شهرها با نصب تصاویر بزرگ از نامزدها فعال هستند که بیشتر توسط قشر جوان و نوجوان اداره می‌شوند و از عصر تا شب اوج فعالیت آنهاست. رفت و آمد افراد و گروه‌های خاص به این ستادها نشان از حمایت آنها دارد و بخشی از جامعه رای را با خود همراه می‌کنند.

اگرچه شهرداری مکان‌های مشخصی را برای نصب اقلام تبلیغاتی تعبیه کرده اما پوسترهای نامزدها در جای جای شهر دیده می‌شود حتی نصب پوستر روی بیلبردهایی که در اجاره اشخاص حقوقی و حقیقی بوده اعتراض‌هایی را به همراه داشته است.

اوج رقابت و تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

برخی مغازه‌ها و کسبه بازار نیز با نصب تصاویر نامزدها، حمایت خود را از افراد خاصی اعلام کرده‌اند.

علاوه بر تحرک انتخاباتی در فضاهای عمومی و تبلیغات محیطی، فضای مجازی جلودار است و هر روز بر شمار گروه‌های تشکیل شده از هواداران نامزدهای مختلف در پیام رسان‌های داخلی و خارجی افزوده می‌شود.

البته برخی نامزدها چراغ خاموش قبل از شروع زمان رسمی تبلیغات در محافل غیر رسمی و روستاها حضور پیدا کردند تا هواداران خود را از میان اقشار مختلف همراه کنند.

ایجاد کانال‌هایی در فضای مجازی و ارسال پیامک از سوی ستادهای انتخاباتی هم بر داغ شدن تنور انتخابات با معرفی چهره‌های شاخص افزوده اما حضور خیابانی روز به روز پر رنگ تر شده و از این رو نام برخی نامزدها بیش از بقیه بر سر زبان‌ها افتاده است.

اوج رقابت و تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

کانال‌های انتخاباتی فرصتی برای شناخت بهتر نامزدها

اگرچه امسال ۲۹۳ محل خاص برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در شهرهای استان جانمایی شده‌ اما صدا و سیمای خراسان جنوبی با راه اندازی چهار کانال انتخاباتی برای هر حوزه انتخابیه فرصتی را فراهم کرده تا مردم از طریق دنبال کردن مناظره‌ها و برنامه‌های هر نامزد دست به انتخاب اصلح بزنند. این مناظره ها در چهار حوزه انتخابیه بین نامزدها برگزار می‌شود و هر فردی در فرصت زمانی مشخص ۲ سوال را پاسخ می‌دهد.

با این وجود نامزدهای انتخاباتی از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده می کنند از شرکت در مراسم عزا و عروسی گرفته تا تبلیغ در آرایشگاه‌ها، حضور در بین بازاریان، رسانه گردی برای انجام مصاحبه و مناظره، سخنرانی در جمع روستاییان، عشایر و قبایل بازار تبلیغات انتخاباتی را داغ تر کرده به گونه ای که منجر به رقابتی تر شدن فضای انتخابات در استان شده است.

برخی از کانال‌های منتسب به نامزدهای انتخاباتی هم اقدام به انتشار کلیپ‌هایی از اعلام حمایت اشخاص، گروه ها و اقشار مختلف کرده‌اند تا از این طریق رای بیشتری را نصیب خود کنند البته در این بین بداخلاقی‌های انتخاباتی هم مطابق همه انتخابات از سوی هواداران برخی نامزدها در فضای مجازی و محیطی دیده شده که واکنش‌هایی هم داشته است.

این روزها حضور نامزدهای انتخاباتی در جمع های دانشجویی برای برگزاری مناظره نیز رقابت را تشدید کرده و بر شور و هیجان انتخاباتی به خصوص مرکز استان افزوده است.

اوج رقابت و تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها نیز این دوره با برپایی استودیوهایی اقدام به ضبط مصاحبه‌های اختصاصی از نامزدهای انتخاباتی کردند تا فرصتی برابر برای ارایه برنامه های ملی و استانی پیش روی هر نامزد قرار گیرد.

تاکنون نامزدهایی در حوزه های انتخابیه مختلف به نفع دیگر نامزدها کناره گیری کردند که البته اغلب آنان جزو گزینه‌های مطرح و شاخص نیستند اما این مسئله هم به رقابتی تر شدن فضا افزوده است.

ائتلاف‌ها و افزایش رقابت

اعلام لیست از سوی برخی ائتلاف‌های سیاسی نیز موجب شده که گروه‌ها و جناح‌های سیاسی براساس ساز و کار شهرستانی، استانی و کشوری خود، انگشت روی نامزدهای مورد نظر بگذارند.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) اولین لیست را از اسامی نامزدهای مورد حمایت خود در سه حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

همچنین حزب موتلفه اسلامی در هر چهار حوزه انتخابیه استان نامزد معرفی کرد و اسامی نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت استان نیز در سه حوزه انتخابیه اعلام شد.

هنوز از سوی سایر جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در خراسان جنوبی لیست انتخاباتی دریافت نشده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha