۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۷
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85400631
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هلی‌برن کمک به غزه موفق یا کم اثر؟

۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۷
کد خبر: 85400631
هلی‌برن کمک به غزه موفق یا کم اثر؟

تهران- ایرنا- عملیات هلی برن مقادیری کمک انسانی از سوی اردن و مصر با مشارکت برخی کشورهای دیگر عربی به نوار غزه از زمان آغاز تجاوزگری رژیم صهیونیستی به این منطقه، واکنش متفاوتی در بین تحلیگران و ناظران امور درباره موثر بودن این اقدام به همراه داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه رای الیوم درباره میزان موثر بودن هلی برن کمک های انسانی به نوار غزه و راههای مناسبت تر ارسال آنها نظر برخی تحلیلگران مصری را جویا شده است.

این روزنامه نوشته است: عملیات هلی برن مصر برای رساندن کمک ها به مردم مصیبت زده غزه با بحث و جدل زیادی روبرو بوده به طوری که برخی تحلیلگران آن را مورد تمجید قرار داده و برخی دیگر به دیده انتقادی به آن نگریسته اند و هر طرف هم دلایل خاص خود را مطرح کرده اند.

«مصطفی بکری» تحلیلگر مصری به تمجید از این اقدام پرداخت و گفت: هنگامی که «عبدالفتاح السیسی» فرمانده کل نیروهای مسلح نیروی هوایی را مکلف به انداختن بسته های غذایی از آسمان برای مردم غزه کرد، اقدام انسانی انجام داد. مشارکت برخی دیگر از کشورهای عربی دراین اقدام نیز قابل تمجید است. مصر حامی غزه است.

وی افزود: یک نظامی آمریکایی اخیرا خودش را مقابل سفارت صهیونیست‌ها در واشنگتن سوزاند و این کشتار جمعی و جنگ گرسنه نگه داشتن مردم غزه بود که این نظامی را به حرکت به چنین کاری کرد.

هلی‌برن کمک به غزه موفق یا کم اثر؟

در مقابل، «مامون فندی» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل مصر، این اقدام قاهره را مورد نقد قرار داد و گفت: مصر اگر جدی بود که گذرگاه رفح در مرز خود با نوار غزه را باز می‌کرد.

برپایه این گزارش، «دالیا سعودی» تحلیلگر مصری نیز گفت: چگونه است که اسرائیل دست بالا را در بحث ورود کمک‌ها به غزه زیر یوغ محاصره، بمباران و گرسنگی دارد؟ این منطقی نیست. ارسال هوایی کمک ها با وجود موفق بودن آن، برتری اشغالگران در دیکته کردن حرف خود با وجود توصیه های دیوان بین المللی دادگستری در لاهه را نشان می دهد.

«حسام سامی» دیگر تحلیلگر مصر هم گفت: نیروی هوایی مصر چه نیازی به این نمایش ارسال هوایی کمک دارد آنهم در حالی که ۲۰۰۰ کامیون در گذرگاه رفح آماده ورود هستند! چرا ارسال هوایی کمک از سوی مصر و کشورهای عربی که بسیار هزینه آور و کم اثر است؟

وی تصریح کرد: یکی از صندوقها به محض پرتاب شدن از هواپیما متلاشی شد و طبق گزارش های رسانه ای هیچ کمکی به شمال غزه نرسیده است.

پیش از این نیز دولت اردن چند محموله را از طریق هلی برن برای مردم غزه ارسال کرده بود.

موسسه «آکسفام» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، در گزارشی نسبت به وضعیت فاجعه بار و قحطی در نوار غزه در نتیجه تداوم جنایت رژیم صهیونیستی و محاصره این باریکه هشدار داده است.

این موسسه در گزارش خود به گسترش سوءتغذیه و گزارش‌های مرگ و میر ناشی از گرسنگی اشاره کرده و گفته است که مردم به نوشیدن آب فاضلاب، خوردن گیاهان و استفاده از خوراک حیوانات برای تهیه نان روی آورده اند.

به گزارش ایرنا، با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در حالی که تلاش‌های میانجی‌ها برای حل این بحران ادامه دارد، نظامیان اشغالگر همچنان به جنایت خود ادامه داده و در حال خلق یک تراژدی و فاجعه‌ای دیگر در شهر «رفح» در جنوب نوار غزه هستند.

شهر رفح بیش از یک میلیون و چهارصد هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کودک کش رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرده که حملات گسترده‌ای را به این شهر انجام خواهد داد؛ حملاتی که با همدستی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا صورت می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی در کنار تجاوزهای بی‌وقفه خود، با محاصره و جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی نیز اوضاع را فاجعه بارتر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha