۸ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 85400406
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طالبان و ترکمنستان در مسیر افزایش همکاری‌ها

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 85400406
طالبان و ترکمنستان در مسیر افزایش همکاری‌ها

تهران – ایرنا – سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در سفری رسمی به عشق‌آباد با معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره گسترش روابط دو جانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری باختر، دفتر مطبوعاتی وزارت امورخارجه حکومت سپرست طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست، درباره روابط دوجانبه افغانستان و ترکمنستان، ارتقای سطح حضور دیپلماتیک افغانستان در عشق‌آباد، آغاز پروژه تاپی (پروژه خط لوله انتقال گاز بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) در خاک افغانستان، افزایش برق وارداتی ترکمنستان به هرات، احیای راه لاجورد، گسترش راه آهن و سرمایه‌گذاری ترکمنستان در افغانستان گفت‌وگو شد.

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان گفت: افزایش تعاملات مقامات دوکشور نشان‌دهنده روابط نزدیک و دوستانه کابل و عشق آباد است.

وی در این دیدار، از دولت ترکمنستان برای آموزش کارکنان راه‌آهن افغانستان قدردانی کرد و خواهان تسهیل روند صدور روادید ترکمنستان برای تجار افغان و کارکنان ترابری برای افزایش تجارت دوجانبه شد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بورسیه‌های تحصیلی برای محصلین افغانستان افزایش یابند.

سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان از آمادگی همه‌جانبه افغانستان برای آغاز پروژه تاپی در خاک این کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند در آینده نزدیک این پروژه را در افغانستان آغاز کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان درباره پیشرفت کار در نورالجهاد و افزایش ظرفیت برق در هرات نیز خبر داد و افزود که اقتصاد ‌محور روابط افغانستان با کشورهای منطقه است و راهکار حکومت طالبان بر اتصال منطقه‌ای تمرکز دارد و بزرگراه‌ها و راه‌آهن در افغانستان اولویت هستند.

مولوی امیرخان متقی همچنین ترکمنستان را به سرمایه‌گذاری بر راه‌آهن شهری تورغندی-هرات و اندخوی-شبرغان تا مزار شریف تشویق کرد.

در این دیدار، رشید مردوف معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه‌ ترکمنستان گفت: افزایش تجارت ترکمنستان با افغانستان اولویت راهبردی این کشور است و هردو طرف در زمینه ایجاد تسهیلات برای رفت‌وآمد تجار و کارکنان بخش ترابری افغانستان به ترکمنستان تلاش خواهند کرد.

مردوف نسبت به اهدای بورسیه‌ تحصیلی به دانشجویان افغان در رشته‌های برق، خط ‌آهن، حمل و نقل و گاز ابراز آمادگی کرد.

وی با بیان اینکه کشورش برای اجرای پروژه تاپی آمادگی دارد و تیم‌های مشترک دو کشور برای آغاز کار عملی این پروژه در خاک افغانستان در آینده‌ نزدیک، تلاش خواهند کرد، افزود: تاپی پروژه‌ای بزرگ است و برای ترکمنستان اهمیت راهبردی دارد.

به گفته‌ مردوف، عشق‌آباد و کابل برای ارتقای ظرفیت نورالجهاد هرات کار می‌کنند تا ظرفیت برق رسانی به اطراف شهر هرات افزایش یابد.

وزیر امورخارجه‌ ترکمنستان همچنین بیان کرد: امتداد راه‌آهن به سوی افغانستان نیز برای کشورش اهمیت راهبردی دارد و طرح ارتقای ظرفیت راه ‌آهن تورغندی نهایی شده است و تیم‌های دوکشور به تلاش خود ادامه خواهند داد تا به زودی آغاز به کار کند.

در این مذاکرات درباره گسترش راه لاجورد نیز صحبت و توافق شد تا نشست نمایندگان کشورهای پنج‌گانه مسیر راه لاجورد در آینده نزدیک در عشق‌آباد برگزار شود. دو طرف همچنان توافق کردند تا به کار مشترک در زمینه‌های مربوطه ادامه دهند تا گام‌های مهمی در راستای منافع دو کشور برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha