نامزد مجلس در اصفهان: کاهش قدرت خرید مردم، مهمترین مشکل کشور  است

اصفهان- ایرنا- نامزد دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه  اصفهان گفت: مهمترین معضل فعلی کشور کاهش قدرت خرید مردم و شدت یافتن تنگناهای اقتصادی آنهاست.

سید مهدی بهین نژاد (کد انتخاباتی ۱۲۸۴) روز سه‌شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان در گفت‌وگوی انتخاباتی خود به پرسش‌های ایرنا پاسخ داد.

وی نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخاباتی اصفهان، جرقویه، هرند، ورزنه و کوهپایه است.

ایرنا: مهمترین معضلات کشور را چه می‌دانید؟ مجلس چه کمکی به رفع آن خواهد کرد؟

مهمترین معضل امروز کشور کاهش قدرت خرید مردم است که بدنبال افزایش نقدینگی و ارتقای سطح قیمت‌های ناشی از تورم و کاهش ارزش پول ملی به نوعی مسبب معضلات دیگر نیز شده است.

مجلس با تغییرات نامتعادلِ «بودجه‌ریزی» که به کسری گسترده منجر شده و مورد اعتراض دولت نیز قرار گرفته، در نهایت به این مساله دامن زده است و باید مسوولیت آن را بپذیرد. برای این منظور نمایندگان مجلس باید از جزئی‌نگری بپرهیزند و رویکرد ملی داشته باشند، همچنین وعده‌های خارج از حوزه قانونی خود ندهند.

مجلس همچنین باید راهکارهای هوشمندانه اقتصادِ درونزا، بکارگیری و بهره‌وری نیروی انسانی در نسل جدید را در برنامه خود قرار دهد.

شدت یافتن مشکلات کشور در حوزه آب، منابع و خاک، نوسازی شهری، بیکاری،کاهش امید و اعتماد عمومی، بی‌تفاوتی و رواج برخی بی‌اخلاقی‌ها، مصرف مواد مخدر و روانگردان، قطبی شدن جامعه با شکاف‌های اجتماعی و اعتقادی، پیری جمعیت و الگوپذیری اشتباه خانواده‌ها از جمله معضلات کشور است که رفع آنها نیاز به برنامه‌ریزی جامع و هدفمند دارد و طبیعی است که ارکان مجلس از مرکز پژوهش تا کمیسیون‌ها باید ابزار قانونگذاری و نظارتی را به کار گیرند و برای این موارد نتیجه مشخص به ملت ارائه کنند.

ایرنا: مهمترین معضلات حوزه انتخابیه خود را چه می‌دانید؟ راهکار شما برای حل آنها چیست؟

مهمترین معضل حوزه انتخابیه من، وجود صاحبان مسوولیت در دوره‌های مختلف است که بخاطر کارایی موجب انباشت مشکلات ثانویه از آب و آلودگی هوا گرفته تا حاشیه نشینی، اُفت فرهنگی آموزشی و بی‌رونق شدن گردشگری در اصفهان شده‌اند بنابراین مردم باید بر مبنای دیدگاه‌های اسلامی و ولایی، مسوولانی را انتخاب کنند که ابتدا از اشرافی‌گری به دور باشند که یکی از نمودهای این مساله هزینه‌های تبلیغات سرسام‌آور و غیراسلامی برخی کاندیداهاست.

امیدواریم بخشی از مشکل آب اصفهان با اجرای طرح هایی مانند انتقال آب دریا به فلات مرکزی برطرف شود. اما بسیار مهم است که علت رسیدن به این نقطه و همچنین ترک فعل‌ها در این مورد شناسایی و اقدام اصلاحی لازم تعریف شود.

در زمینه مُعضل آلودگی هوا هم لازم است تصمیم فنی هوشمندانه برای خودروها، صنایع آلوده‌کننده و از همه مهمتر حمل و نقل عمومی گرفته شود و سپس مورد نظارت و تحقیق و تفحص قرار بگیرد.

ایرنا: عملکرد نمایندگان دوره‌های قبل اصفهان را چطور ارزیابی می کنید؟ انتقادتان به آنها چیست؟

در موضوعات مختلف مرتبط با شهر اصفهان از جمله آب، نمایندگان این حوزه نه‌تنها خروجی رضایت بخش و گزارش مورد پذیرش نداشتند بلکه به فضای اصفهان‌ستیزی نیز دامن زدند.

نمایندگان اگر به هر دلیل انتخاب می‌شوند باید با احساس مسوولیت، مفاهیم حوزه‌هایی را که در خصوص آنها امانتدار مردم هستند، مطالعه کنند و دانش خود را افزایش دهند. نمایندگان باید از مشورت اندیشمندان سود ببرند، حضور فعال داشته باشند و مفاهیم آینده پژوهی حوزه خود را تحلیل و درک کنند تا پس از چندین دوره با نماینده ادواری روبه‌رو نشویم که هنوز هم در ادراک مفهوم «حوضه آبریز زاینده‌رود» مشکل دارد یا نماینده‌ای که در خصوص موضوعات خانواده مسائلی را مطرح می‌کند که حتی همفکران او نیز معترض آنها هستند.

ایرنا: نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم را چه می‌دانید؟

شاید مهمترین نقطه قوت مجلس یازدهم را بتوان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انقلابی بودن آن دانست که بر استقلال در تمام عرصه‌ها تاکید و از رفتارهای حاشیه ای در مجلس پرهیز کرد و حتی هوشمندانه فریب استیضاح رییس دولت قبل را نخورد. این فضایی که مجلس یازدهم دارد نقطه قوت ساختاری آن بوده است و انتظار می‌رفت که به نحو مطلوب از این بستر استفاده کند؛ نه اینکه با تایید و هزینه از کلام رهبر، به توجیه اقدامات خود بپردازد.

مصوبات مجلس یازدهم در موضوع مالیات، سن بازنشستگی و تسهیل مجوزهای کسب و کار، موانعی برای اهالی فعال کشور بخصوص در حوزه کارگری و کارشناسی بدنبال دارد که باید هوشمندانه و با رعایت همه جوانب، مورد بازنگری قرار بگیرد.

همچنین موضوع افزایش سن بازنشستگی که در واقع نوعی سوءرفتار با قشر کارگران است؛ استهلاک بیشتر دوران بازنشستگی و بحران های سلامت را برای این نیروها به همراه دارد، باید با اصلاحات جدی برطرف شود.

ایرنا: تاکنون آیین نامه‌های داخلی مجلس را خوانده‌اید؟ به نظر شما نقاط قوت و ضعف آن چیست؟

تبصره ماده ۴۱ که بر ممنوعیت پیشنهادهای نماینده‌های کمیسیون تلفیق به نفع حوزه‌های انتخابیه تاکید می‌کند از یک طرف در حوزه اقتصادی نقطه قوتی در جهت جلوگیری از وعده‌های خاص نمایندگان در زمان کاندیداتوری است ولی نقطه ضعف آن، کفایت کردن به یک ممنوعیت زبانی ساده است که ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

از نقاط ضعف آیین‌نامه می‌توان به ماده ۷۲ آن اشاره کرد که با توجیه بعضی امکانات مورد نیاز برای وظایف نمایندگی، مبالغ به نسبت بالا به نمایندگان پرداخت می شود که این مساله رنجش مردم را بدنبال داشته؛ آن هم در شرایطی که هر روز توان اقتصادی آنها نسبت به قبل کاهش یافته است.

با این حال، معتقدم روند پیچیده بررسی اعتبارنامه از نقاط قوت آیین‌نامه است؛ اگرچه با توجه بی نتیجه ماندن قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، نیاز به بازنگری در اعتبارنامه نمایندگان بشدت احساس می شود.از نقاط قوت کلی آیین‌نامه نیز می‌توان به پرداخت جزیی به موضوعات اشاره کرد. در یک نگاه کلی، آیین‌نامه که بطور مدون در دوره های مختلف اصلاحات متنوعی را به خود دیده، بسیار بهبود یافته و نقاط ضعف خود را مرتفع کرده است اما بطور یقین با توجه به بلوغ نمایندگان در آینده هم اصلاحات بیشتری را به خود خواهد دید.

ایرنا: آیا قانون اساسی را بطور کامل خوانده‌اید؟ مهمترین اصل آن را چه می‌دانید؟

بله، به دلیل علاقه به موضوعات حقوقی و ملی، قانون اساسی کشورم را که ثمره مجاهدت‌های انقلابِ ۵۷ ملت شریف ایران است و با رای بالای مردم نیز تایید شده خوانده ام و تفکیک اصول آن را به مهمترین و کم اهمیت‌تر جایز نمی‌دانم.

اصول کلی قانون اساسی که بر مبنای دیدگاه‌های توحیدی امام امت از اقرار به وحدانیت خداوند و دیگر اصول دین و مذهب، نظریه ولایت زمان غیبت امام زمان (عج)، تاکید ویژه بر حقوق زن و دیگر حقوق عامه دارای اهمیت ویژه ای استد و تفکیکی بر آنها قایل نیستم. این قانون حتی در باره ارتش و قُوای قهریه باز هم بر حاکمیت دینی و مکتبی و مردمی بودن آن تاکید می‌کند بنابراین همه اصول آن دارای اهمیت است.

ایرنا: چنانچه نکته‌ای دیگری مدنظرتان است، بیان کنید.

نظریه «پنجره شکسته» بر این مضمون تاکید دارد که اگر برای مدتی بارها از کنار ساختمانی رد شوید و همچنان ببینید پنجره شکسته ترمیم نشده است پی به عدم اجرای موثر و صحیح احساس مسوولیت مالک آن ساختمان خواهید برد. از این رو مواجهه روزافزون و مستمر مردم با مساله کاهش قدرت خرید و تنگناهای معیشتی، به مثابه همان پنچره شکسته است که به کاهش اعتماد عمومی و دیگر معضلات امروز جامعه منجر می‌شود.

از همان ابتدای انقلاب، دشمنان صحبت از کاهش اعتماد عمومی به نظام اسلامی می‌کردند تا مردم از حمایت دست برداشته و راه نفوذ بدخواهان را باز کنند اما این مردم بودند که در سایه رهبر آگاه، راه خود را تا امروز یافته‌اند و با وجود همه ناملایمات و کج رفتاری برخیافراد، خللی در ارائه پولادین آنها نداشته و مانند همه بزنگاه‌ها در روز جمعه نیز با حضور پُررنگ و با صلابت خود چشم طمع دشمنان را کور می کنند. آری؛ «دست‌ها را باید شُست، جورِ دیگری باید بود».

همچنین از همراهان صمیمی خبرگزاری ایرنا، بخاطر فرصتی که در اختیار همه کاندیداها قرار دادند، نهایت سپاسگزاری را دارم.

ایرنا: در پایان با هدف آشنایی مخاطبان، به مهمترین پیشینه اجرایی و علمی خود نیز اشاره کنید.

کارشناس ارشد مهندسی برق و دانش‌پذیر دکتری حرفه‌ای مدیریت کسب و کار با موضوع پایان نامه مربوط به نسل Z و هوش مصنوعی، حدود ۲۰ سال حضور در پُست های مختلف حوزه فولاد، نظارت و طراحی و تدوین قراردادهای گوناگون، مهندس پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، کارشناس رسمی دادگستری، دارنده گواهینامه داوری داخلی و بین المللی، کارشناس فنی مجاز اداره تحقیقات و تعلیمات اداره کار، ارزیاب خسارت بیمه مهندسی، عضو انجمن مدیریت پروژه ایران و عضو داوطلب جمعیت هلال احمر.

به گزارش ایرنا، استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات نامزدها در یک فرصت برابر و عادلانه از ظرفیت‌های قانون جدید انتخابات است. خبرگزاری ایرنا اصفهان نیز با انتشار فراخوان زمینه اجرای این قانون را تسهیل کرده است.

در انتخابات امسال ۶۶۳ مرد و ۷۶ نفر زن در استان برای احراز ۲۰ کُرسی نمایندگی مجلس(۱۹ کُرسی مربوط به استان اصفهان و یک کُرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha