نامزد مجلس: اولویتم حل بحران جمعیت، آب و مباحث اجتماعی است

 قم - ایرنا - نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از قم گفت: اگر وارد مجلس شورای اسلامی شوم مدیریت و حل سه ابر بحران جمعیت، کمبود آب و مباحث فرهنگی و اجتماعی را در اولویت کاری خود قرار خواهم داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم‌کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه‌هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع‌های استانی و کشوری کرده است.

گفت‌وگوی امروز خبرگزاری ایرنا با محمد وکیلی متولد سال ۱۳۳۶ و دارای مدرک دکتری برنامه‌ریزی است. وی پیش‌از این به مدت ۶ سال شهردار قم بوده است و هم اینک به‌عنوان یکی از اساتید دانشگاهی در قم تدریس می‌کند.

وکیلی در یک برهه از زندگی اجرایی و مدیریتی خود، استاندار سمنان بود و به‌عنوان شهردار مشهد و شیراز نیز سابقه فعالیت داشته است. فرماندار شهرهای اراک، اصفهان، شیراز، تهران، خرم‌آباد، بروجن و چند شهر دیگر در سابقه مدیریتی و اجرایی وی ثبت شده است.

نام محمد وکیلی همچنین در بین اولین گروه رزمندگان ایرانی اعزامی به کشور لبنان در کنار حاج احمد متوسلیان در دفاع از قدس شریف نیز دیده می‌شود.

نامزد مجلس: اولویتم حل بحران جمعیت، آب و مباحث اجتماعی است

چه شد که پس از مدتی دوری از امور اجرایی دوباره احساس تکلیف کردید؟

اول اینکه امروز کشور ما با کمبود قانون روبه‌رو نیست؛ بلکه مشکل اصلی در نحوه اجرایی قوانین مصوب است. کشور ما هم اینک با چند ابر بحران دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن، بحران جمعیت است؛ کشور ما با سرعت در حال پیری است و از طرفی تعداد زاد و ولد و ازدواج نیز فروکش کرده است.

طی پنج سال آینده با ادامه این روند، کشور ما در تمامی بخش‌های عمومی و تخصصی با کمبود نیروی تخصصی روبه‌رو خواهد شد که هم اینک نیز نشانه‌های آن در بخش صنعت نمایان است و واحدهای تولیدی با کمبود نیروی کار متخصص روبه‌رو هستند؛ امروز در برخی از شهرها بیمارستان و درمانگاه وجود دارد یا در دست احداث است؛ اما نیروی کار برای آن وجود ندارد. حل مشکل جمعیت یکی از کارویژه‌های مشترک مجلس و دولت است که برای آن راهکارهای عملیاتی وجود ندارد.

ابر بحران دیگر کشور ما، خشکسالی و مدیریت بحران آب است که با افزایش برداشت از سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین کاملاً ملموس شده و خشکسالی‌های ادواری نیز بر آن دامن زده است، در این بخش باید به دنبال استفاده از روش‌های جدید در استفاده از زمین‌های کشاورزی باشیم و از شیوه‌های قدیمی عبور کنیم.

مسائل فرهنگی و اجتماعی دیگر بحران بزرگ جامعه کنونی ماست که مشکلات معیشتی دراین‌بین بیشتر به چشم می‌خورد، متاسفانه در تمامی دولت‌ها تغییرات و جابه‌جایی مسوولان اقتصادی و فرهنگی بیشتر از سایر نهادها بوده است. اقتصاد و فرهنگ پیوسته با یکدیگر است و اولویتی نسبت به همدیگر ندارند.

قیمت‌گذاری ارز توسط بانک مرکزی و مدیریت بانک مرکزی توسط دولت، یکی از اشکالات اساسی کشور ماست که سبب می‌شود دولت هر جا که خواست از بانک مرکزی برداشت کند و بانک نیز هر وقت که لازم دید در قیمت ارز دست ببرد؛ در کشور ثروتمند و دارای ظرفیت بالا مانند ایران، وجود مشکلات معیشتی در وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم، پذیرفتنی نیست.

نامزد مجلس: اولویتم حل بحران جمعیت، آب و مباحث اجتماعی است

برای قم چه برنامه‌ای دارید؟

برخی از طرح‌های نیمه‌کاره مانند مونوریل در حیطه رسالت‌های شهرداری است و نماینده صرفاً باید با اشراف کامل بر طرح‌های مطالعاتی و گزارش‌های کارشناسی، نسبت به تکمیل آن نظارت داشته باشد. به‌صورت مشخص وقتی مونوریل می‌تواند بخشی از مشکل حمل‌ونقلی قم را حل کند باید به دنبال تکمیل آن باشیم. همین رویه را باید در خصوص سایر طرح‌های جاری مانند مترو، فرودگاه و غیره دنبال کنیم.

با حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر در قم، صنعت گردشگری مذهبی دارای اولویت و مزیت نسبی است و در این شرایط مهم‌ترین نیاز قم برای توسعه صنعت گردشگری، تامین زیرساخت‌های اقامتی، فرودگاه و اتصال خطوط ریلی به مراکز عمده مسافر و بار است. این مباحث باید با کارهای کارشناسی کوتاه‌مدت و عمیق دنبال شود.

فرودگاه قم که در زمان خود با یک هزینه منطقی قابل‌بهره‌برداری بود امروز چنان احداث آن هزینه بر شده که برخی از مسوولان در خصوص توجیه‌پذیر بودن آن حرف‌وحدیث دارند.

حوزه تکنولوژی و اینترنت در کنار بانوان، جزء ۲ ظرفیت بالای اشتغال قم در حوزه کسب‌وکارهای جدید، صنایع‌دستی و همچنین اشتغال خانگی است که تاکنون به این ۲ حوزه به‌خصوص سهم بانوان توجه خوبی نشده است و سهم آنها نادیده گرفته شده است.

نسل جوان هم یکی از ظرفیت‌هایی است که در خصوص فضاهای تفریحی، اشتغال و آینده شغلی کشور دغدغه و سوال دارند و کمتر مسوول فرهنگی و اجرایی پای حرف آنها نشسته و به درد دل‌هایشان گوش داده‌است.

نامزد مجلس: اولویتم حل بحران جمعیت، آب و مباحث اجتماعی است

وضعیت مشارکت در انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایران یک کشور قدرتمند است و امروز در بسیاری از معادلات بین‌المللی تاثیرگذار است؛ اما ما با وجود این ویژگی به حضور مردم در انتخابات به‌عنوان یک پشتوانه ملی نیاز داریم.

راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال قابل‌مقایسه با سال‌های قبل نبود و این نشان می‌دهد که مردم هرجا که احساس می‌کنند نظام به حضور آنها نیاز دارد در صحنه حاضر می‌شوند و رسالت خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha