۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۵۵
کد خبرنگار: 5541
کد خبر: 85399802
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت کارگردان سیمرغی فجر از سفر قهرمان در انتخابات

تهران- ایرنا- برنده سیمرغ ویژه هیأت داوران جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر عنوان کرد: در عالم فیلمنامه‌نویسی، معمولاً ساختار کلاسیکی به نام سفر قهرمان وجود دارد که روایت آن از یک وضعیت سکون آغاز و مرحله‌به‌مرحله، قهرمان به‌واسطه کشمکش‌های درونی و بیرونی به مراحل دشوارتر پرتاب می‌شود. در نهایت، بحران ایجاد شده، با تدبیر قهرمان حل می‌شود،انتخابات شبیه این وضعیت است.

علی طاهرفر کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» از فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر که موفق به دریافت سیمرغ ویژه هیأت داوران شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره نقش سینماگران در فرآیند برگزاری انتخابات، گفت: یکی از حواشی داغ همین دوره از جشنواره فیلم فجر، مربوط به عملکرد هیأت انتخاب بود. معتقدم کوچک‌ترین بی‌دقتی و بی‌تفاوتی در هر انتخابی، می‌تواند پیامدهایی به همراه داشته باشد. اگر در یک انتخاب، همه ملاک‌ها و معیارهای استاندارد، مدنظر قرار نگیرد، با پیامدهای عدم انتخاب درست مواجه می‌شویم.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر اگر خودمان را از سهم داشتن در فرآیند یک انتخاب، محروم کنیم، حتی در صورت بروز پیامدهای یک انتخاب نادرست، دیگر حق اعتراض و انتقاد نداریم. کمااینکه فرصت جبران را هم از دست می‌دهیم. وقتی پای انتخابات درمیان باشد، اگر به هر دلیل خروجی انتخاب‌ها مطلوب نباشد، حداقل باید برای چهار سال، آن را تحمل کنیم و همه هم باید به پای آن بسوزند و بسازند.

شخصاً با افتخار در انتخابات پیش رو شرکت خواهم کرد، کمااینکه در انتخابات گذشته هم همواره شرکت داشته‌ام خیلی هم دوست دارم زمانی بتوانم درباره انتخابات فیلمی بسازم

این کارگردان سینما گفت: کسی که در فرآیند انتخابات، شرکت می‌کند، قبل از هر چیز دیگر، به رأی، اندیشه و سرنوشت خودش احترام گذاشته و در مرحله بعد به‌واسطه انتخابی که داشته است، هم از نظر وجدانی و هم از نظر نگاه ملی، آرامش بیشتری خواهد داشت.

کارگردان فیلم «آپاراتچی» ادامه داد: شخصاً با افتخار در انتخابات پیش رو شرکت خواهم کرد، کمااینکه در انتخابات گذشته هم همواره شرکت داشته‌ام. خیلی هم دوست دارم زمانی بتوانم درباره انتخابات فیلمی بسازم.

طاهرفر افزود: در عالم فیلمنامه‌نویسی، معمولاً ساختار کلاسیکی به نام سفر قهرمان وجود دارد که روایت آن از یک وضعیت سکون آغاز می‌شود و مرحله‌به‌مرحله، قهرمان به‌واسطه کشمکش‌های درونی و بیرونی به مراحل دشوارتر پرتاب می‌شود. در نهایت، بحران ایجاد شده، با تدبیر قهرمان حل می‌شود و مجدد به حالت آرامش بازمی‌گردیم. این یک تعریف کلاسیک از یک ساختار دراماتیک است. ما امروز تصویری از نامزدهای حاضر در انتخابات و طیف‌های مختلف اجتماعی در ذهن داریم. براساس نگاه آرمانی ما، همه این‌ها مانند دو بال پرنده‌ای هستند که می‌توانند ایران را به نقطه آرمانی و ایده‌آل برسانند. هرکدام از بال‌ها اگر ایرادی داشته باشد و زخمی به آن بیفتد، قطعاً پرواز دچار اخلال می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: متأسفانه امروز با زخم‌هایی مواجه هستیم که به‌واسطه عملکرد برخی نمایندگان و مسئولان نالایق در دوره‌های گذشته، به آرای مردمی وارد شده و برخی مردم را دلسرد کرده‌اند. در سوی دیگر مردمی هم که بدون شناخت و تدبر پای صندوق آمده بودند، در این زخم‌ها سهم داشته‌اند. حضرت آقا هم تأکید داشتند همه ما باید برمبنای شناخت، رأی بدهیم. از این منظر حتی رأی‌دهنده‌ها هم می‌توانند عامل زخمی‌شدن بال‌های این پرنده باشند و پرواز را مختل کنند.

وی مطرح کرد: این زخم‌ها در هر صورت حکم همان چالش‌ها در سفر قهرمان را دارند که درعین‌حال آینده ما را رقم می‌زنند. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که زخم‌ها بر پیکر هیچ‌یک از جناح‌ها و گروه‌ها عمیق‌تر نشود. باید حواسمان جمع باشد که در یک حرکت درست و با انتخاب درست، کسانی را راهی مجلس کنیم که زخم‌های گذشته را ترمیم کنند، نه اینکه خودشان به‌واسطه لابی و رانت، تبدیل به نمک بر روی زخم‌ها شوند. این‌ها زخم‌هایی هستند که بر پیکر انقلاب عزیزمان وارد شده و امید داریم که در آینده مرهمی روی آن گذاشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha