مسائل اقتصادی و رفاهی را در اولویت قرار می‌دهم

اراک - ایرنا- داوطلب نمایندگی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان معتقد است از ظرفیت صنایع در استان مرکزی به درستی استفاده نشده است و در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان مسائلی مانند ایجاد صنایع تبدیلی بهبود وضعیت رفاهی مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، «احمد آزاد» از سال ۶۷ مشاغل مختلف در جایگاه‌های مختلف را تجربه کرده است از جمله این موارد، فعالیت در سمت امور مشترکین مخابرات، کارشناس حقوقی و رییس امور اداری و تدارکاتی مخابرات، فرماندار دلیجان، فرمانداری ویژه ساوه و معاون استاندار است و هم‌اکنون هم معاونت پشتیبانی زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران مشغول به کار است.

مهمترین مشکلات حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان را چه مسائلی است؟

ایرنا: مازوت سوزانده نمی‌شود سرمایه اجتماعی می‌سوزد

آزاد: یکی از مهمترین مشکلات اراک، معضل آلودگی هوا است که سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار داده، مورد اعتراض مردم است و توجه به رفع آن یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردمی است.

این موضوع پیگیری مستمر و قاطعانه می‌طلبد و نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که آلودگی هوای اراک در ایجاد برخی از سرطان‌ها تاثیر مستقیم دارد.

استفاده از سوخت مازوت بیشترین سهم آلودگی هوای اراک را به خود اختصاص داده است و این موضوع باید یک بار برای همیشه مورد بررسی قرار بگیرد، نیاز است راهکار رفع کامل این مشکل که تغییر به نیروگاه خورشیدی از جمله این موارد است به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد باید توجه داشت که این مازوت نیست که سوزانده می‌شود بلکه سرمایه اجتماعی است.

قطعا نمانیده مجلس شورای اسلامی با پیگیری در سطح ملی و رایزنی می‌تواند در این خصوص نقش بسزایی ایفا کند و به نظر من یکی از وظایف مهم نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان این مورد است.

خنداب قطب کشاورزی فراموش شده

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب گفت: منطقه خنداب به لحاظ میزان و تنوع محصول پتانسیل تبدیل شدن به قطب کشاورزی استان را دارد، اما متاسفانه تاکنون این امکان برای خنداب فراهم نشده است و محصولات کشاورزی خام فروشی می‌شود.

یکی از مطالبه‌های مردم خنداب ایجاد اشتغال برای نسل جوان است و درصورتی که از ظرفیت بخش کشاورزی به درستی استفاده شود می‌توان پاسخ مناسبی به این درخواست مردمی داد.

ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی که از خام فروشی محصولات جلوگیری می‌کند در کنار ایجاد اشتغال زمینه رونق و توسعه را نیز برای خنداب فراهم می‌کند که باید از نظر تامین بودجه و ایجاد زیرساخت مورد پیگیری مسئولان به ویژه نماینده مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

از فرصت رونق کسب و کار در این شهرستان نیز می‌تواند برای توسعه گردشگری باتوجه به ظرفیت‌های بومی، محلی و طبیعی نیز استفاده کرد.

راه‌های ارتباطی کمیجان باید توسعه پیدا کند

آزاد در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های شهرستان کمیجان نیز گفت: این شهرستان نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی با دیگر شهرها دارد و ایجاد این ظرفیت می‌تواند زمینه توسعه و پیشرفت بیشتر این شهر را فراهم کند که این مهم باید از طریق پیگیری تامین بودجه تحقق یابد.

در صورت توسعه راه‌ها باتوجه به ظرفیت‌های موجود امکان استفاده از ظرفیت گردشگری نیز در این شهر وجود دارد که خود زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می‌سازد.

کمیجان همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع کوچک دارد که باید حمایت بودجه‌ای شود و در این شهر باید اشتغالزایی خانگی باتوجه به ظرفیت‌ها نیز در دستور کار قرار داده شود که تمامی این موارد نیاز به مطالبه از مسئولین، پیگیری در سطح ملی و استانی دارد.

ایرنا: ارزیابی شما از وضعیت پروژه‌های مغفول مانده حوزه انتخابیه چیست؟

آزاد: ساخت و پیشرفت پروژه‌های عمرانی در اراک، خنداب و کمیجان، به ویژه در سال‌های گذشته با تعلل مواجه بود که نیاز به نظارت دقیق نماینده دارد.

به عنوان نمونه در خصوص بیمارستان ولیعصر(ع) اراک باید توجه داشت که انعقاد قرارداد با پیمانکار مبتدی در سال‌های گذشته و تعدد پیمانکار، پیش‌بینی نادرست بودجه و دیگر مسائل باعث شد با تعویق تکمیل پروژه در سال‌های متمادی مواجه شده و با افزایش قیمت مصالح ساختمانی هزینه ساخت افزایش و استان مرکزی در این رابطه متضرر شود.

اگرچه در سال‌های اخیر استاندار ورود پیدا کرده و تسریع در ساخت در دستور کار قرار گرفته است، اما در کنار استاندار نماینده مجلس شورای اسلامی نیز باید مجدانه باتوجه به نیاز استان این قضیه را پیگیری و تکمیل پروژه را از مسئولین استان مطالبه نماید.

همچنین باید نه تنها در این پروژه بلکه در انجام همه طرح و برنامه‌هایی که در استان به دلیل تعلل، کم‌کاری و به کار نگرفتن تجربه و تخصص با تعویق مواجه و استان متحمل هزینه می‌شود باید ضرر و زیان برآورد و با عاملین برخورد شود.

ایرنا: وضعیت رفاهی حوزه انتخابیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آزاد: اراک شهر صنعتی است معمولا در تمام شهرهای صنعتی با توجه به آلودگی نیاز به ایجاد مبلمان شهری و فضای سبز کافی وجود دارد، اغلب خانواده‌ها از قشر کارگری هستند و برای ایجاد شادی و شعف روحی و روانی نیاز به تفرج گاه‌های مناسب وجود دارد.

با کمال تاسف در اراک، خنداب و کمیجان با وجود مکان‌های مستعد ایجاد تفرجگاه و اوقات فراغت همچنان اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

یک اراکی خندابی و کمیجانی برای تفریح ساده باید هزینه زیادی صرف کند

وی بیان کرد: یک اراکی، خندابی و کمیجانی باید میلیون‌ها تومان هزینه کند و خطر جاده را به جان بخرد که تنها برای لحظه‌ای اوقات فراغت به پارک آبی لرستان و قم، پارک‌ها و شهربازی تهران، باغ گل و پرندگان اصفهان، تلکابین شهرهای شمالی پناه ببرد.

در صورتی که در استان مرکزی بضاعت ایجاد این مراکز وجود دارد اما تاکنون پیگیری جدی نشده است در صورتی که ایجاد چنین ظرفیت‌هایی به توسعه اشتغال و درآمدزایی نیز کمک می‌کند و هزینه‌هایی که برای این موضوع در خارج از استان صرف می‌شود به خود استان برمی‌گردد.

ایرنا: نمایندگان استان مرکزی چه مسائلی را باید در اولویت قرار دهند؟

سهم سرانه بودجه استان از جمله اراک، خنداب و کمیجان باید افزایش پیدا کند.

داوطلب نمایندگی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب: وجود صنایع بزرگ و کوچک در استان مرکزی وجود دارد اما متاسفانه از این ظرفیت آنطور که انتظار می‌رفت استفاده نشده و سهم مردم اراک از این ظرفیت صرفا آلودگی هوا، بیماری‌های خاص و بیکاری است.

پیگیری این مسائل به عهده مسئولین استانی از جمله معاون اقتصادی استانداری و فرمانداری است، با این حال نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه بدون نقش نیست و ایفای نقش نماینده مجلس در مطالبه و دادخواهی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی باید در بودجه‌ریزی دولت باتوجه به بالا بودن میزان درآمد استان از بخش صنایع در افزایش سهم سرانه بودجه استان رایزنی و تلاش کند، همچنین باید موضوع تمرکز دفاتر مرکزی و گردش مالی صنایع استان در بانک‌های استان را تا زمان تحقق آن پیگیری نماید

از ظرفیت گردشگری استفاده نشده است

آزاد ادامه داد: ظرفیت استان مرکزی در بخش گردشگری نیز بلا استفاده مانده است باتوجه به درآمد و رونق اقتصادی این صنعت نیاز است در این رابطه ایجاد زمینه توسعه به صورت کارشناسی و دقیق بررسی و اقدامات موثر انجام شود اینکه تعدادی اقدام مشخص و تکراری که بازخورد مناسبی طبق تجارت سال‌های گذشته نداشته است به عنوان راهکار معرفی شود نمی‌تواند این صنعت را رونق ببخشد.

یکی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی پیگیری این موضوع است و باید در سطح ملی و استانی به عنوان یک مطالبه پیگیری و بر برنامه‌های تعریف شده نظارت دقیق صورت بگیرد.

ایرنا: مهمترین مسئله ملی که نیاز به پیگیری نمایندگان دارد چه مواردی است؟

آزاد: در بخش اقتصادی کشور، توجه به معیشت مردم و عدم تناسب درآمد و مخارج خانواده‌ها از جمله مسائلی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

یکی از راهکارهای حل این مسئله توجه به امر تولید و افزایش درآمد در سطح جامعه است، دولت باید زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم و موانع قانونی، اداری و حقوقی را رفع کند که فضای رشد اقتصادی و افزایش فرصت کسب و کار فراهم شود.

همچنین دولت باید از اعمال سیاست‌های عجولانه و غیر کارشناسانه به ویژه در بحران‌های اقتصادی اجتناب کند چراکه تورم و رکود در امر تولید به این موارد وابسته است.

گسترش فرهنگ سرمایه‎‌گذاری بسیار اهمیت دارد و به عنوان مثال می‌توان از طریق ایجاد تعاونی‌ها پول‌های سرگردان مردم را جذب و در امر تولید استفاده کرد.

در بخش بانکداری باید همه تلاش معطوف به حفظ ارش پولی کشور شود و برای رفع مشکل بانکداری بین‌المللی اقدام نمود.

در امور مالیات نیاز به نظارت دقیق‌ وجود دارد باید میزان اخذ مالیات بر درآمد کارمندان دولت، کسبه و تجار به درستی بررسی و تخفیف ویژه به مشاغل کم درآمد داده شود.

مشکل دیگر در سطح کشور مربوط به افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، عدم تمایل به ازدواج و عدم تمایل خانواده‌ها به فرزند آوری است.

در خصوص این موارد قوانینی مصوب و اجرایی شده است، اما به هیچ وجه کافی نیست، یکی از مواردی که می‌تواند به این مسائل کمک کند اقدام مجلس شورای اسلامی در تقویت حمایت‌ها است.

مجلس شورای اسلامی به جهت تشویق قشر جوان به ازدواج و فرزندآوری، باید افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات ازودواج و فرزندآوری را در نظر بگیرد و دولت نیز باید با ساخت مسکن اجتماعی به زوجین جوان و خانواده‌های سه فرزند و بالاتر کمک کند و این مسکن به صورت دریافت اقساط به صورت پلکانی و اجاره به شرط تملیک در اختیار این خانواده‌ها قرار بگیرد.

ایرنا: در بخش قانون‌گذاری با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟

آزاد: تعدد قوانین موازی و دست و پاگیر که مانع ایجاد کسب و کار می‌شود باید مورد ارزیابی مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد در مجموع در بخش اقتصادی مجلس باید دقت نظر قابل توجهی در بحث قانوگذاری داشته باشد.

متاسفانه فضای تورم و رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و مجلس می‌تواند نقش حیاتی در برون رفت از این وضعیت ایفا کند.

از مهمترین مصوبه‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌توان به تصویب برنامه استراتژیک توسعه است، اما در مجموع برای تصویب برنامه‌های جدید نیاز است برنامه‌های قبلی و درصد تحقق مورد بررسی قرار بگیرد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha