تداوم آشوب در پارلمان انگلیس/حامیان فلسطین خواهان رای‌گیری برای طرح حمایت از آتش‌بس هستند

لندن – ایرنا – هم زمان با افزایش فشارها برای کناره‌گیری رئیس مجلس عوام انگلیس در پی آشوبی که او هفته پیش، به‌دلیل سوء مدیریت جلسه رای‌گیری درباره طرح حمایت از آتش‌بس غزه به راه ‌انداخت، نمایندگان حامی فلسطین خواستار رای‌گیری نهاد قانون‌گذار درباره قطعنامه‌ای هستند که در آن رژیم صهیونیستی را به مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها متهم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، استفن فلین نماینده حزب ملی اسکاتلند از لیندزی هویل رئیس مجلس عوام خواسته است که با رای‌گیری مجدد درباره بحران فلسطین موافقت کند. در قطعنامه پیشنهادی این حزب علاوه بر اتهاماتی که به رژیم صهیونیستی درباره جنایات وحشیانه این رژیم در غزه نسبت داده شده است، از دولت انگلیس بعنوان حامی اصلی تل‌آویو خواسته شده که به طور فعالانه برای توقف درگیری‌ها تلاش کند.

این درحالیست که تاکنون ۷۱ نفر از نمایندگان مجلس از طرح فقدان اعتماد به لیندزی هویل و ضرورت برکناری وی از مقام ریاست مجلس حمایت کرده‌اند. اعتراض‌ها علیه او پس از آن بالا گرفت که نامبرده در جلسه چهارشنبه شب گذشته، بر خلاف رویه‌های معمول اجازه داد در مورد پیشنهاد اصلاحی حزب کارگر پیرامون طرح آتش‌بس غزه، رای گیری شود.

حزب کارگر در این طرح به رغم حمایت از برقراری آتش‌بس در غزه اما دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنگ باز گذاشته است. در این طرح ادعا شده است که در صورت ادامه مبارزات حماس «نمی‌توان از اسرائیل انتظار داشت جنگ را متوقف کند.»

این موضوع باعث اعتراض شدید حزب ملی اسکاتلند شد که بعنوان پیشنهاد دهنده اصلی این طرح، رژیم صهیونیستی را به مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها متهم کرده بود. اما اصلاحیه حزب کارگر سبب شد که نمایندگان مجلس انگلیس با ادبیات متفاوتی آتش‌بس در غزه را خواستار شوند.

اقدام لیندزی هویل با انتقاد جدی حزب ملی اسکاتلند و شمار چشمگیری از نمایندگان ۲ حزب کارگر و محافظه‌کار مواجه شد که به نشان اعتراض صحن مجلس را ترک کردند.

هویل در نهایت مجبور به ترک جلسه شد هرچند دقایقی بعد بازگشت و از کار خود عذرخواهی کرد. در نهایت قطعنامه‌ای نیم‌بند و دو پهلو در مورد جنگ غزه تصویب شد. درحقیقت اقدام رئیس مجلس عوام باعث شد تا طرح اصلی حزب ملی اسکاتلند بی‌اثر شود.

کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس، هرگونه اتهام درباره تهدید رئیس مجلس به پذیرش اصلاحیه این حزب را رد کرده است. او ادعا کرد که پیش از جلسه هفته پیش، فقط از اقای هویل خواست که تا حد ممکن نظرات تمام احزاب در پارلمان لحاظ شود.

هویل هم ادعا کرده است که برای صیانت از جان نمایندگان و خانواده‌های آن‌ها، با رای‌گیری درباره طرح حزب کارگر موافقت کرد؛ اما منتقدان می‌گویند که این مساله نمی‌تواند بهانه‌ای برای زیرپا گذاشتن ارزش‌های دمکراسی شود.

طبق رویه‌های سیاسی، فقط دولت می‌تواند برای رای‌گیری درباره اصلاحیه طرح‌ها تصمیم‌گیری کند؛ از این رو، تصمیم هویل کنوانسیون‌های پارلمان را نقض کرده است.

حزب ملی اسکاتلند اکنون خواهان برگزاری جلسه اضطراری و رای‌گیری مجدد درباره قطعنامه این حزب است. رئیس مجلس عوام انگلیس برای پذیرش چنین درخواستی باید بار دیگر کنوانسیون‌های پارلمان را نقض کرده و ناظران بعید می‌دانند که او دست به این اقدامی بزند.

البته در سال ۲۰۱۹ جان برکو رئیس وقت مجلس عوام انگلیس با برگزاری جلسه اضطراری درباره برگزیت موافقت کرد و به این ترتیب طرح مخالفان خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت. با این حال آقای هویل نگران است که تصمیم او باعث خشم پویش نمایندگانی شود که خواهان برکناری وی هستند.

ضمن اینکه قطعنامه حزب ملی اسکاتلند محورهای چالش برانگیزی دارد که می‌تواند برای نامبرده حاشیه ایجاد کند. در این طرح پیشنهاد شده که فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل متوقف شود و انگلیس از موقعیت خود در شورای امنیت برای حمایت از آتش‌بس فوری در غزه حمایت کند.

فلین در این باره گفت: پس از صحنه های شرم‌آور هفته گذشته در وستمینستر، بسیار مهم است که پارلمان به سرعت درباره کمک به برقراری آتش بس فوری و صلح پایدار در غزه تمرکز کند.

وی افزود: ویرانی در غزه هر روز بدتر می‌شود و کودکان، زنان و مردان بی‌گناه بیشتری کشته می‌شوند، خانه‌های بیشتری بمباران و غیرنظامیان بیشتری با گرسنگی مواجه می‌شوند.

این قانون‌گذار اسکاتلندی تصریح کرد: زمان سخن راندن به پایان رسیده است، بریتانیا باید از هر اهرمی که در اختیار دارد برای کمک به پایان دادن به این درگیری و تامین صلح پایدار استفاده کند.

رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای این باریکه از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون، به حدود ۳۰ هزار نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۷۰ هزار ۴۳ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha