بازار کشور عربستان برای صادرات محصولات تولیدی خوزستان باید نیازسنجی شود

اهواز- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تاکید بر شناسایی نیاز بازار کشور عربستان گفت: نبود امکان معرفی تولیدات و کالاهای خوزستان به کشور عربستان برای امر صادرات باید به صورت کارشناسی بررسی شود.

به گزارش ایرنا محمد جواد امانی دوشنبه در نشست کارگروه برقراری روابط اقتصادی و تجاری با کشور عربستان در محل اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: اتاق بازرگانی اهواز در حال تشکیل کارگروه ارتباط تجاری بین خوزستان و عربستان است که این اقدام دستاوردهای سازنده ای را در روابط اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

امانی با اشاره به اقدامات خوبی که برای تقویت ارتباط تجاری بین خوزستان و کشور عراق انجام شده اظهار کرد: با کشور عراق به عنوان یکی از مناطق مورد هدف تجارت و صادرات خوزستان تفاهم‌نامه‌های خوبی برای تسهیل در امر صادرات و ورود ارز بازرگانان خوزستانی به استان انجام شده است که امیدواریم مشابه این روند را با کشور عربستان دنبال کنیم.

استفاده از ظرفیت مرز شلمچه برای صادرات کالا به عربستان

نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: یکی از مرزهای ترانزیتی عراق با خوزستان و ایران مرز شلمچه است که از این ظرفیت و بستر می توان برای صادرات کالا به کشور عربستان استفاده کرد.

بازار کشور عربستان برای صادرات محصولات تولیدی خوزستان باید نیازسنجی شود

شهلا عموری ادامه داد: روابط سیاسی عربستان و ایران اخیر ساز و کار جدی تری گرفته و همین موضوع باعث شده تا اتاق بازرگانی اهواز آمادگی خود برای راه‍‌ اندازی اتاق مشترک ایران و عربستان را به اتاق ایران اعلام کرد.

وی گفت: ایجاد اتاق‌های مشترک در استان‌ها به دلیل ملی بودن این موضوع امکان‌پذیر نیست به همین دلیل استاندار خوزستان برای دریافت این مجوز با مجموعه های تصمیم گیرنده ملی نامه‌نگاری کند تا مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شود.

عموری خاطرنشان کرد: این درحالی است که امکان انعقاد تفاهم‌نامه با هدف همکاری‌های مشترک یا خواهرخواندگی با استان‌هایی از دیگر کشورها فراهم است.

نیاز به حمایت دولت برای ایجاد ارتباط تجاری با کشور عربستان

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی اهواز نیز در ادامه این نشست گفت: بعد از گشایش ارتباط سیاسی ایران و عربستان، اتاق بازرگانی اهواز آمادگی خود را برای برقراری ارتباط تجاری با این کشور اعلام کرد.

به گفته محمد نجفیان، قرار بود نمایشگاه توانمندی صادرات ایران در عربستان با مشارکت خوزستان ایجاد شود که متاسفانه هنوز این امکان فراهم نشده است.

وی اظهار کرد: تعاملات سیاسی با کشور عربستان همچنان در اولویت است به همین دلیل نیاز است برای ایجاد ارتباط اقتصادی و تجاری با عربستان نشستی با سفیر این کشور برگزار شود.

بازار کشور عربستان برای صادرات محصولات تولیدی خوزستان باید نیازسنجی شود

وی با بیان اینکه عربستان شرایط خاصی برای برقراری ارتباط تجاری دارد ادامه داد: برای ایجاد ارتباط تجاری با کشور عربستان نیاز به حمایت و کمک دولت است به عنوان مثال دولت می‌تواند در اعزام هیات تجاری به کشور عربستان حمایت کند.

نجفیان ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که کارگروهی همچون کارگروه ارتباط تجاری با کشور بلاروس در استان تشکیل شود.

وی گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده هیات‌های تجاری خوزستان و بلاروس به ۲ منطقه سفر خواهند کرد و تفاهم‌نامه همکاری تجاری منعقد خواهد شد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه روابط تجاری خوزستان و عربستان اظهار کرد: این کارگروه راهکارهای لازم برای ایجاد ارتباط تجاری فعالان اقتصادی استان با این کشور را ارائه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، تقویت ارتباط تجاری با کشورهای دیگر از دستورات استاندار خوزستان است که تیم اقتصادی استان با برگزاری نشست با تجار و دولتمردان کشورهای مختلف از جمله بلاروس، آفریقا، کویت و قطر به دنبال تحقق این هدف هستند.

بر اساس اعلام ناظر گمرکات خوزستان این استان امسال در امر صادرات جایگاه دوم کشور را کسب کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha