کرملین: توقف تحقیقات دانمارک درباره نورد استریم شگفت‌انگیز است؛ واکنش به تحریم‌های جدید

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: توقف تحقیقات پلیس دانمارک درباره خرابکاری خط لوله گاز نورد استریم شگفت‌انگیز است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف دوشنبه به خبرنگاران گفت: از یک طرف، مشخص است که این خرابکاری به صورت عمدی انجام شده است و از سوی دیگر، پیشرفت دیگری در تحقیقات مربوط به این پرونده وجود ندارد.
سخنگوی کرملین گفت:‌ وضعیت درباره خرابکاری در خط لوله نورد استریم آنقدر واضح است که تنها می‌توان در قبال توقف تحقیقات دانمارک در این باره، ابراز شگفتی کرد.
وی پایان دادن به تحقیقات در این زمینه را نزدیک به حماقت خواند و گفت:‌ بدیهی است که آنها در طول تحقیقات با نزدیکترین متحدان خود در تماس بوده‌اند اما بارها از پاسخ به درخواست مسکو برای اطلاعات مرتبط با خرابکاری در این خط لوله خودداری کردند.

خطوط گاز نورد استریم ۱ و ۲ که روسیه را به آلمان از زیر دریای بالتیک متصل می‌کرد، سپتامبر ۲۰۲۲ ( شهریور - مهر ۱۴۰۱) در یک رشته انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک نابود شدند.

پیش از این،‌ دولت سوئد ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تحقیقات خود در مورد انفجارهای سال ۲۰۲۲ در خطوط لوله نورد استریم حامل گاز روسیه به آلمان را لغو و اعلام کرده بود که شواهد کشف شده را به آلمان تحویل داده است.
سخنگوی کرملین در آن زمان در پاسخ به سوالی درباره اینکه روسیه پس از واگذاری تحقیقات انفجارهای نورد استریم به آلمان از سوی سوئد، قصد انجام چه کاری را دارد، گفت:جالب خواهد بود که ببینیم آلمان با چه دقتی به تحقیقات نورد استریم خواهد پرداخت؛ آلمان کشوری است که دارایی بسیار مهمی را در انفجار خط لوله نورداستریم از دست داده است. این شرکت های آلمانی بودند که در سرمایه گذاری مشترک حضور داشتند و از عوامل اجرایی ایجاد این خط لوله بودند که در نتیجه این خرابکاری تروریستی، دچار آسیب شدند.
توقف تحقیقات سوئد و دانمارک درباره این پرونده در حالی صورت گرفته است که مقامات این دو کشور پنجم مهرماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بودند که نشت گسترده گاز از نورد استریم ۱ و ۲ ناشی از خرابکاری بوده و خارج از آبهای سرزمینی این دو کشور رخ داده است.

هیچ مورد جدیدی در بسته‌ تازه تحریم‌ها علیه روسیه نیست
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه همچنین در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت: هیچ مورد اساساً جدیدی اعلام نشده است؛ و بعید است بتوان برای کسانی که این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند مورد جدیدی اضافه کرد، بدون اینکه آشکارا آسیبی به اقتصاد خودشان وارد کند.
پسکوف گفت: این اقتصاد اروپا است که اول از همه به دلیل هزاران تحریم که بر روسیه تحمیل کرده است، به شدت آسیب می بیند و در این میان، منافع شرکت های آمریکایی نیز آسیب می بیند.
وی ادامه داد: بعید است غرب بتواند تحریم های جدیدی علیه فدراسیون روسیه اعمال کند بدون اینکه آسیب آشکاری به اقتصاد خود وارد نکند.

۲۳ فوریه ۲۰۲۳ (چهارم اسفندماه ۱۴۰۲) وزارت خزانه داری آمریکا به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین و در پی دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور اعلام کرد بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد در روسیه به دلیل نقض حقوق بشر و جنگ اوکراین تحریم شدند.
علاوه بر این، شورای اتحادیه اروپا در همان روز اعلام کرد که این اتحادیه سیزدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرده است. این بسته تحریمی شامل ۱۰۶ شخص حقیقی و ۸۸ شخص حقوقی از فدراسیون روسیه و برخی کشورهای دیگر از جمله هند، قزاقستان، چین، صربستان، تایلند، ترکیه و سریلانکا می‌شود.

اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌ها مقاوم است
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگاران گفت: اقتصاد روسیه ثبات و مقاومت خود را در برابر تحریم‌ها نشان داده است، این موضوع تنها سخن ما نیست، بلکه مقامات آمریکایی نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که اقتصاد روسیه ثبات خود را نشان داده است، سازگار شده و به توسعه خود ادامه می دهد.
اشاره پسکوف به سخنان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بود که اخیرا گفته است: اقتصاد روسیه با وجود تحریم ها همچنان باثبات است.

ادعای فشار کرملین بر مادر ناوالنی پوچ است
سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد: ادعای فشار کرملین بر مادر «الکسی ناوالنی»، پوچ است؛ تقریباً همه حامیان ناوالنی که چنین اظهاراتی را بیان می کنند به هر طریقی تحت تعقیب هستند، تقریباً همه آنها در خارج از کشور هستند، بنابراین با توجه به این موضوع درباره این اظهارات قضاوت کرد.
پسکوف افزود: دفتر ریاست‌جمهوری روسیه هیچ ارتباطی با مسائل مربوط به آزادی جسد و تشییع جنازه ناوالنی ندارد و پاسخ به سؤالات در این باره در حوزه کاری کرملین قرار ندارد.

خبرگزاری ریانووستی روز جمعه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.
ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود.
پیش از این و به دنبال طرح سخنان همسر ناوالنی مبنی بر اینکه جسد شوهرش ممکن است به دلیل تمایل به پنهان کردن آثار سم به اقوام داده نشود و طرح اتهامات علیه پوتین، سخنگوی کرملین گفته بود: ادعاهایی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممکن است در قتل ناوالنی دست داشته باشد، کاملاً بی اساس است.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اظهار داشت: ما این سخنان را بدون اظهارنظر می گذاریم، اتهاماتی که کاملا بی اساس و احمقانه علیه رئیس دولت روسیه است.

مسکو به تماس‌های خود با ایروان ادامه می‌دهد
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: مسکو به تماس‌های خود با ایروان برای شفاف‌سازی اظهارات نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره تعلیق عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه می‌دهد.
پسکوف افزود:‌ فدراسیون روسیه هنوز به درک درستی از موضع ارمنستان دست نیافته است.

پیش از این، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفته بود که این کشور، مشارکت خود در سازمان پیمان امنیت جمعی را به حالت تعلیق درآورده است.
نیکول پاشینیان در بیان علت این تصمیم گفت:معاهده امنیت جمعی در رابطه با ارمنستان به ویژه در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی اجرا نشد.
قبل از اعلام این تصمیم، ایروان از شرکت در برخی جلسات سازمان پیمان امنیت جمعی از جمله نشست سران این سازمان در مینسک پایتخت بلاروس و نشست روسای پارلمان‌ها در مسکو خودداری کرده بود.
تصمیم به تعلیق عضویت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در حالی اعلام شد که مناتسکان صفریان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ و به دنبال غیبت نماینده این کشور در نشست سران این سازمان در مینسک گفته بود که ایروان به دنبال خروج از پیمان امنیت جمعی نیست.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.
این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.
برای مطالعه گزارشی درباره آنچه که در روابط ارمنستان، روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی گذشت اینجا را کلیک نمایید.

سیا قبل از سال ۲۰۱۴ هم در تدارک خرابکاری علیه روسیه بود
سخنگوی کرملین روز دوشنبه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حتی قبل از «کودتا» ۲۰۱۴ در اوکراین کار می کرد و مردم را برای کارهای خرابکارانه علیه روسیه آماده می کرد.
پسکوف گفت: «سیا و سایر آژانس‌های مرتبط ایالات متحده، حتی قبل از سال ۲۰۱۴ در اوکراین،‌ فعالانه جذب افراد را آغاز کردند و آنها را برای کارهای خرابکارانه علیه روسیه آماده کردند.
وی ادامه داد:‌ کار به اصطلاح مستشاران آمریکایی، که بیشتر آنها از نظر سازمانی به سیا تعلق داشتند، به خوبی شناخته شده است.

پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داده بود که سیا پس از سال ۲۰۱۴ به طور فعال در اوکراین وارد کار شد و حتی شبکه ای از پایگاه ها را در مرز با روسیه ایجاد کرد.
به نوشته تاس، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ ( سی‌ام آبان ۱۳۹۲)، دولت اوکراین اعلام کرد که امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورده است. پس‌از آن بود که مخالفان در واکنش به این اقدام دولت مانع فعالیت پارلمان شدند و با برگزاری تجمعات طولانی مدت در میدان استقلال در مرکز کی‌یف، اعتراض خود را علنی و عمومی کردند.
ملی‌گرایان طی درگیری‌های سه ماهه‌ای که "میدان" یا "یورومیدان" «Euromaidan» نام گرفت، تعدادی از ساختمان‌های اداری در غرب کشور را تصرف و با برپایی اردوگاهی در مرکز کی‌یف با پلیس درگیر شدند.
در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ (۲۹ بهمن ۱۳۹۲)، اعتراضات در میدان کی‌یف، جای خود را به تیراندازی و حملات به نیروهای امنیتی داد. در نتیجه، اعضای پلیس ضدشورش اوکراین و سربازان نیروهای ویژه کشته شدند. این رویداد به یکی از مهمترین رویدادهای کودتا در اوکراین تبدیل شد.
در آن زمان بود که کشورهای غربی از کودتای ضد قانون اساسی سال ۲۰۱۴ و به قدرت رسیدن نیروهای ملی - رادیکال در این کشور حمایت کردند.
به نوشته این رسانه روس، این بحران سیاسی منجر به فروپاشی نسبی اوکراین در زمستان ۲۰۱۴ شد. ساکنان کریمه در یک همه پرسی تصمیم گرفتند دوباره با روسیه متحد شوند و درگیری مسلحانه با ملی گرایان اوکراینی در مناطق دونتسک و لوهانسک آغاز شد.
در نتیجه ساکنان محلی، این مناطق را مستقل از کی‌یف اعلام کردند و در سال ۲۰۲۲ پس از یک همه‌پرسی، این مناطق به فدراسیون روسیه پیوستند.
رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha