فعالان تشکل‌های دانشجویی: نماینده قم باید در دفاع از آرمان‌های انقلاب جلودار باشد

قم - ایرنا - شماری از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در میزگرد انتخاباتی ایرنا تاکید کردند: نماینده قم در مجلس شورای اسلامی باید در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام دیگر نمایندگان باشد و نباید به دلیل برخی مصالح و منافع سیاسی و جناحی در برابر کوتاهی‌ها سکوت کند.

به گزارش ایرنا، دانشجویان از جمله اقشار تاثیرگذار در برگزاری هر چه پرشورتر انتخابات هستند،‌ این موضوع به خصوص در استان قم که جمعیت دانشگاهیان آن اعم‌از دانشجویان و استادان بیش‌از ۸۰ هزار نفر است، اهمیت بیشتری دارد، در همین رابطه خبرنگار ایرنا با شماری از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پیرامون انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده خوب، به گفت‌وگو پرداخت.

امیر رضا فرج اللهی، دبیرکل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم در همین رابطه پیرامون این سوال که یک نماینده خوب برای مردم چه شاخصه هایی باید داشته باشه؟ بیان داشت: به‌نظر بنده باتوجه به برهه‌ی حساس و تغییر و تحولاتی که در حال حاضر در اکثر کشورها و جهان در حال رخ دادن است، شاخصه‌هایی که یک نماینده مجلس باید از آن برخوردار باشد و از کاندید و نماینده‌ی قم انتظار می رود، این است که به فراتر از مسائل و مولفه‌های تکراری و سطحی که اکثر اوقات و در دوره‌های مختلف مطرح می‌شود، بنگرد، بیاندیشد و واکنش نشان دهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم نباید از این جمله و تعبیر حضرت آقا که فرمودند: به قله نزدیک هستیم به سادگی بگذریم و خود این جمله و تعبیر حضرت آقا می‌تواند یک رهنمود و تلنگری باشد برای ارزیابی و معیار سنجی کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و در راس آن انتخابات مهم در استان قم .

وی ادامه داد: اگر بخواهم شفاف عرض کنم، در راس معیار و شاخصه‌های مهمی که کاندیداهای این دوره از مجلس شورای اسلامی باید دارا باشد، جدای از انقلابی بودن و تعهد داشتن نسبت به آرمان و ارزش های والای انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه، نگاه تمدنی و تخصص داشتن در کنار واقع بینی و اخلاص عملکرد اوست.

نماینده قم باید در دفاع از آرمان‌های انقلاب جلودار باشد

فرج اللهی گفت: شاید در دوره های قبل بسیاری از نمایندگان وجود داشتند که با شعارهای زیبایشان ناظر به حتی خود موضوع تمدن سازی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و فرمایشات و تاکیدات مهم مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی رای آوردند، اما در عمل و خروجی که از عملکرد آنها مشاهده شد با شعارهایشان بسیار تفاوت داشت و در اجرایی کردن شعارهایشان ناکام ماندند.

وی افزود: بنابراین به این خاطر هست که بنده تاکید دارم که جدای از سایر مولفه‌هایی که ذکر شد نماینده باید به صراحت و شفافیت و با اخلاص ، این واقعیت را به مردم خاطر نشان کند که علی رغم اعتقاد و الزام قلبی او نسبت به برنامه ها و اهدافی که برای یک چنین موضوع مهمی یعنی نگاه تمدنی به مسائل و اولویت های کشور دارد، اجرایی کردن این اهداف و موضوع کار راحتی نیست و ممکن است در واقعیت نتواند آنگونه که باید به آن عمل کند و نتیجه دهد.

وی ادامه داد: این موضوع از آن جهت برای بنده حائز اهمیت است که نماینده با این عمل خود واقعیت را آنچنان که هست به مردم نشان می‌دهد و انتظارات واهی و دور از دسترس را با شعارهای زیبا به جهت رای آوردن بیشتر به مردم القا نمی‌کند که در نتیجه سبب دلسردی هرچه بیشتر مردم از شعارهای نمایندگان شود. آن هم شعارهایی با یک چنین موضوع مهمی، دومین مولفه‌ای که بنظر بنده بسیار حائز اهمیت است جدای از سایر موءلفه هایی که عرض کردم، بحث تخصص داشتن است.

دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم گفت: تخصص داشتن ممکن است در هر زمینه‌ی اعم از مسائل سیاسی، فرهنگی، گفتمانی، اقتصادی، معماری و شهرسازی و سایر موارد را شامل شود . اما به‌نظر بنده در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، جای تخصص داشتن نماینده مورد نظر در یکی از مهمترین و اولویت دار ترین مسئله‌ی کنونی کشور که با آن درگیر هستیم، بسیار خالیست و آن هم موضوع اقتصاد کشور و مسائل مربوط به آن یعنی معیشت و سفره‌ی مردم است.

وی افزود: گرچه به عقیده‌ی بنده نباید لزوما هرسه نماینده‌ی انتخابی فقط در یک حوزه تخصص داشته باشند، اما تخصص داشتن در حوزه‌ی اقتصاد با نگاه تمدنی و مسلط به مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قطعا جزو اولویت های است که مردم و قشر نخبگان و دانشجویان جامعه برای ارزیابی کاندید مورد مورد نظر باید به آن توجه داشته باشند.

از یک نماینده‌ی قم انتظار داری چه موضوعی رو پیگیری کنه؟!

فرج اللهی در پاسخ به این سوال گفت: به‌نظر بنده با توجه به رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل هستم و تخصص داشتن در این موضوع را با توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور نیازمند ارزیابی میکنم، مساله اقتصاد هست و مهمتر از آن انتظاری که به شخصه از نماینده و کاندید مورد نظر دارم، پیگیری جدی اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی می‌باشد که متاسفانه بعضا باشعارهایی در حمایت از مستضعفان و به کام سرمایه داران، اجرای این سیاست‌ها به صورت صحیح و مطابق با انتظارات اصلی آن هنوز صورت نگرفته و یقینا پیگیری و اجرای صحیح این اصول قانون اساسی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اساسی کنونی اقتصاد کشور باشد.

به‌نظر شما نماینده‌ی قم با نمایندگان سایر استان ها تفاوت دارد؟!

وی در این رابطه افزود: اگر بخواهیم واقع بینانه به این سوال نگاه کنیم، بله. از قم به عنوان مرکز انقلاب یاد می‌شود و بسیاری از علما و بزرگان و رجل سیاسی کشور ساکن شهر مقدس قم هستند و از ظرفیت‌های عظیم معنوی و علمی این شهر مقدس استفاده می‌کنند. قطعا نماینده‌ای که از شهر مقدس قم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کند به عقیده‌ی بنده از قدرت نفوذ بالاتری در تصمیم گیری مسائل و چالش های مربوط به حوزه وظایف خود در سطح استان و کشوری برخوردار است.

نماینده قم در مجلس باید جریان‌ساز باشد

محسن محمود آبادی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم نیز در پاسخ به این سوال که به نظر شما میان نماینده قم با سایر استان‌ها تفاوتی وجود دارد،‌ یا نه، بیان داشت: قم به خودی خود به دلایل مختلف دارای جایگاه خاصی در جهان اسلام بوده و منشا اثر است، در همین رابطه هر اتفاقی که در کشور و سطح منطقه و جهان روی می‌دهد، همه منتظر واکنش قم هستند.

وی افزود: اگر قم در این گونه موارد واکنش خاصی از خود نشان ندهد،‌ همه می‌گویند چه شد که قم صدای بلندی در این رابطه نداشت، به دنبال آن وقتی مشاهده شود که نمایندگان مردم قم در این شرایط حرف جدید و موثری نمی‌زنند، جای سوال پیش می‌آید و این‌گونه موضع گرفتن شایسته نماینده قم نیست.

وی ادامه داد: نماینده‌ای که از قم وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود، با توجه به جایگاه این استان باید نسبت به مسائل نگاه تمدنی و آرمان‌گرایانه‌تری داشته باشد، متاسفانه بسیاری از مسئولان در جایگاه مدیریتی خود بشدت محافظه کار می‌شوند و خیلی آهسته و پیوسته حرکت می‌کنند، حتی ممکن است خیلی از آرمان‌هایی را که یک روزی برای آن فریاد می‌زدند امروز به خاطر جایگاه خود به فراموشی بسپارند.

این فعال دانشجویی گفت: به‌نظر من نماینده مردم قم باید در مجلس،‌ جریان ساز باشد و فضا را به سمت آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی هدایت کند. برای نمونه واکنش نماینده مردم قم نسبت به موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه باید بسیار چشمگیر باشد و در سطح ملی و بین‌المللی یک حرکتی ایجاد کند.

وی افزود: به طور کلی فضای سیاسی حاکم بر کشور دارای نقاظ ضعفی است و به‌نظر مردم نمی‌توانند از نامزدها حس و آنان را باور کنند، چون برخی از افراد هستند که می‌خواهند به هر قیمتی وارد مجلس شوند و برنامه‌ای ندارند، این نامزدها تنها با استفاده از حضور در لیست‌های انتخاباتی خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: آیا الان می‌توانیم بگوییم افرادی که در لیست‌های حضور دارند بر اساس شایسته سالاری انتخاب شدند، یا انتخاب‌ها برمبنای منافع سیاسی است. خیلی از نامزدها در انتخابات عقاید خود را کنار می‌گذارند و منافع سیاسی خود را لحاظ می‌کنند. امروز شاهد آن هستیم که عموم تشکل‌های سیاسی به جای این که قدرت خود را از سوی مردم کسب کنند، از چند فرد صاحب نفوذ تشکیل شدند که آنان افراد مورد نظر خود را وارد حزب و تشکل‌شان می‌کنند.

نماینده خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟‌

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم در این خصوص گفت: پیرامون بحث تعهد که حرفی نیست، اما در موضوع تخصص باید به نکات مختلف دقت کرد چرا که موضوع‌های بسیاری است که متخصصین از احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف در جریان تصمیم گیری پیرامون آن اشتباه کردند،‌ چون به واقعیت جامعه توجه نداشتند.

وی افزود: از نظر من جوان بودن نمایندگان مجلس خیلی مهم است، مجلس در واقع اتاق فکر جمهوری اسلامی است که قوانین لازم برای تعالی کشور در آن به تصویب می‌رسد، بنابراین افرادی که در این اتاق حضور پیدا می‌کنند باید فارغ از جریانات سیاسی، صاحب فکر و نظر و ایده باشند و دوم این‌که آرمان‌گرا باشند و این ویژگی‌ها در جوانان ظهور و بروز بیشتری دارد. در مواقع مختلف شاهد هستیم که افراد در سنین بالا محافظ کار شدند و با ایده و فکر جدید مخالفت می‌کنند و همان ابتدا می‌گویند این موضوع قابلیت اجرا ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند جوانان تجربه لازم جهت قانون گذاری را ندارند گفت: با وجود این‌که شناخت هر ساختاری و کسب تجربه در آن، از جمله عوامل موفقیت است اما این موضوع میان افراد دارای سن بالا و جوانان تفاوتی ندارد، ممکن است فرد دارای سن بالا هم تجربه‌ای از فعالیت‌های یک نماینده نداشته باشد، بنابراین نمی‌توانیم به صرف این که فردی جوان است و تجربه کافی ندارد به حضور او در عرصه‌های قانون‌گذاری و اجرایی انتقاد کنیم.

محمود آبادی گفت: در همین مجلس شاهد هستیم که نمایندگان جوانان با استفاده از شناخت خوبی که پیرامون مسائل مختلف همچون موضوع سربازی داشتند، توانستند قوانین حمایتی خوبی را در این بخش ارائه کنند.

وی با بیان اینکه حمایت جریان های سیاسی امتحان پس داده و صاحبان قدرت و ثروت از برخی از نمایندگان می تواند مهمترین عامل در رای ندادن به چنین افراد و لیست هایی باشد، گفت: یکی از راهبردهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب اتکاء به جوانان است و از این رو باید در انتخاب افراد باید از انتخاب مجدد افراد امتحان پس داده و ناموفق خودداری کرد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم ادامه داد: دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران استانی نیز از موارد مهمی است که سبب می شود افراد آگاه از انتخاب مجدد چنین افرادی عبور کنند.

محمودآبادی گفت: به نظر بنده باید به افرادی رای دهیم، که منشا تحول باشند و از این رو سوابق و کارنامه نامزدها همیشه معیار خوبی جهت انتخاب فرد اصلح نیست؛ جامعه ما امروز نیازمند افراد تحول خواه است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم دوری از مردم را از عوامل مهم در مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور یاد کرد و ادامه داد: افرادی که مسبب شرایط کنونی بودند نمی توانند زمینه تحول در این مباحث را ایجاد کنند.

محمودآبادی عنوان کرد: اساس فعالیت بسیج دانشجویی استان قم در رابطه با انتخابات پیش رو، تلاش در معرفی شاخص های یک نماینده در تراز قم مانند جوان بودن و تحول خواهی است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha