جامعه دانشگاهی با معرفی برنامه‌های نامزدهای نمایندگی مجلس، مردم را آگاه کند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتظار از جامعه دانشگاهی این است که در معرفی نامزدها و صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و مقایسه آن با مجالس مختلف فعال باشند و در این خصوص مردم را آگاه کنند. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جامعه دانشگاهی همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده است. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نبوده است و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی نیز از مدتی قبل در تبیین وضعیت سیاسی کشور و تلاش برای مشارکت آگاهانه مردم اقداماتی را صورت دادند.

بر همین اساس و برای نمونه قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۲ آذر از تدوین بسته سیاستی انتخابات خبر داد. همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رویکردها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی برگزاری «انتخابات پُرشور، ایران قوی» را ۱۲ دی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

افزون بر این، معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم علوم نیز در نشستی با اصحاب رسانه در روز ۲۵ دی با تاکید بر اینکه هیچ سلیقه سیاسی برای دانشگاهیان و وزارت علوم ارجحیت ندارد، گفت: دانشگاه می‌تواند فرایند انتخابات را عقلانی کند.

همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم و معاون فرهنگی‌دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با معاون سیاسی وزیر کشور، در روز یکم بهمن اقدامات این وزارتخانه‌ها را برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تشریح کردند.

جامعه دانشگاهی با معرفی برنامه‌های نامزدهای نمایندگی مجلس، مردم را آگاه کند

محمدمهدی ذوالفقارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اظهار داشت: دانشگاهیان هنوز یکی از گروه‌هایی هستند که همچنان مردم به آنها اعتماد دارند و از آنها انتظار دارند در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به عنوان گروه مرجع عمل کنند و از این گروه مرجع می‌توان برای آگاهی بخشی استفاده کرد. البته خود دانشگاهیان هم باید قدر این فرصت و ظرفیت را بدانند. درست است که برخی افراد جامعه دانشگاهی به دلیل برخی موضوعات در ادوار مختلف، احساس کنند به اندازه کافی به آنها بها داده نمی‌شود.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اما در عین حال از جامعه دانشگاهی همیشه انتظار می‌رود پیشرو باشند و فضای نشاط و پویایی را در دانشگاه و در جامعه دنبال کنند. برای تحقق این امر خود جامعه دانشگاهی هم باید اهل امید، پویا و بانشاط باشد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: کارکردی که در انتخابات از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود این است که حس دوباره نشاط و پویایی را در جامعه ایجاد و تزریق و دگرگونی را فراهم کند. انتظار از جامعه دانشگاهی این است که در معرفی نامزدها و صلاحیت‌های نمایندگان مجلس و ارزیابی عملکرد و کارنامه مجلس قبل (مجلس یازدهم) و مقایسه آن کارنامه با مجالس مختلف فعالانه وارد شوند و در این خصوص مردم را آگاه کنند.

فضای دانشگاه هم باید به این سمت برود که نامزدها در دانشگاه حضور یابند. این موضوع در جلسات گوناگون با روسای دانشگاه‌ها هم تاکید شده است که بنا بر حضور حداکثری همه نامزدها در فضای دانشگاهی است.

جامعه دانشگاهی با معرفی برنامه‌های نامزدهای نمایندگی مجلس، مردم را آگاه کند

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: ما چاره‌ای جز گفت وگو نداریم، باید اینقدر تمرین کنیم تا یاد بگیریم چگونه با هم گفت وگو کنیم، اهل گفت‌وگو و مدارا باشیم. تضارب آرا نیز یعنی ارائه و تقابل آرای مختلف با هم و برهم‌خوردن این آرا با هم. اگر در این تضارب آرا اخلاق و منطق حاکم باشد، عقلانیت لازم جای خود را می‌یابد و اگر هم خدشه‌هایی وجود دارد نباید این نظرها را حذف کنیم. این فضا را باید در دانشگاه‌ها فراهم کنیم تا این گفت‌وگو شکل بگیرد؛ زیرا بهترین فضا همین فضای دانشگاهی است و جوانان و دانشجویان باید یاد بگیرند که گفت‌وگو کنند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: یکی از نقش‌های استادان دانشگاه و دانشجویان فعال در تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند این باشد؛ طوری مناظره‌ها را برگزار کنند که هم همه نامزدها حضور داشته باشند و هم فضا عقلانی باشد. باید در مناظره‌ها تضارب آرا را به سمت فضای تحصصی پیش ببرند و نه فضای شعارگونه‌ای که بدون مطالعه و منطق و مبنای علمی باشد.

ذوالفقارزاده تصریح کرد: اگر استادان و دانشجویان در موضوعات مهم برای کشور؛ مانند کمبود آب، اشتغال، ازدواج جوانان و غیره مطالعه‌ای انجام داده و عملکردها را بررسی و راه‌حل هایی بیابند و این موضوعات را با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در میان بگذارند، مناظره‌های منطقی و علمی‌تری شکل می‌گیرد و از حالت احساسی صرف خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha