امکان ذخیره ۲ برابر گاز هیدروژن با تولید نانوساختار متخلخل

تهران - ایرنا - پژوهشگران با تولید نانوساختار متخلخل نشان دادند که می‌توان گاز هیدروژن را ۲ برابر بیشتر ذخیره کرد. با توجه به وزن کمتر این عنصر شیمیایی، این دستاورد برای ذخیره‌سازی و استفاده در بخش حمل و نقل بسیار مناسب است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، هیدروژن (Hydrogen ) با نماد شیمیایی H، یک عنصر شیمیایی در جدول تناوبی با عدد اتمی ۱ است. جرم اتمی این عنصر ۱٫۰۰۷۹۴ u است. هیدروژن سبک‌ترین عنصر در جهان بوده و در شرایط استاندارد هیدروژن گازی از مولکول‌های دو اتمی با فرمول H۲ ساخته می‌شود. این عنصر بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه، غیر سمی و بسیار قابل احتراق هست.

براساس گزارش تارنمای نیواطلس، ‌محققان کره جنوبی ماده نانومتخلخلی ساختند که می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی هیدروژن را ۲ برابر افزایش دهد. این فناوری قادر است به حل چالش ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت کمک کند.

هیدروژن کاربردهای زیادی به عنوان سوخت دارد و می توان از آن در حمل و نقل و وسایل نقلیه تجاری استفاده کرد. هیدروژن در جایی که نیاز به انرژی زیاد بوده و استفاده از باتری لیتیومی محدودیت دارد، می‌تواند استفاده شود. هیدروژن در میان سوخت‌ها، بیشترین انرژی را برای هر گرم سوخت دارد، اما ذخیره‌سازی آن مشکلاتی دارد.

اگر نیاز باشد که آن را به عنوان سوخت در فضایی مشابه باک بنزین نگه‌داشت به ۷۰۰ اتمسفر فشار نیازاست و اگر لازم باشد به صورت مایع نگهداری شود باید دمای کرایوژنیک درحد ۲۰ درجه بالاتر از صفر مطلق فراهم شود.

محققان کره جنوبی در این راستا اعلام کردند که ماده‌ای تولید کردند که هیدروژن را به ۲ برابر چگالی فرم مایع کرایوژنیک خود ذخیره می‌کند.

امکان ذخیره ۲ برابر گاز هیدروژن با تولید نانوساختار متخلخل

هیدروژن به عنوان یک مولکول، می‌تواند روی یک ماده متخلخل جذب شود. مواد بسیار متخلخل توانایی ذخیره مقدار زیادی هیدروژن را دارند، اما ذخیره هیدروژن در فضایی کوچک انرژی زیادی نیاز دارد.

پژوهشگران برای حل این مشکل بوروهیدرید منیزیم (Mg (BH۴) ۲) متخلخل را سنتز کردند، چهارچوبی با اتم‌های هیدروژن با بار منفی که سطح داخلی این ماده متخلخل را تشکیل می‌دهند که امکان جذب هیدروژن و نیتروژن را فراهم می‌کند. اگرچه هر دو، نیتروژن و هیدروژن می‌توانند وارد منافذ شوند، محققان دریافتند که جذب برای هیدروژن سه برابر بیشتر است.

آنها دریافتند که بوروهیدرید منیزیم می‌تواند ۱۴۴ گرم هیدروژن در هر لیتر از حجم منافذ را ذخیره کند، در حالی که این رقم برای هیدروژن کرایوژنیک در حد ۷۰٫۸ گرم در لیتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha