۷ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۶
کد خبر: 85398112
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

چتر سفید زمستان بر سَر هیرکانی

۷ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۶
کد خبر: 85398112
چتر سفید زمستان بر سَر هیرکانی

ساری- ایرنا- بعد از روزها چشم انتظاری در نهایت برف شادی بر سر جنگلهای هیرکانی مازندران فرو نشست و این گنجینه ارزشمند میراث طبیعی را برای مسافران و اهالی بومی منطقه دیدنی تر از گذشته کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوستداران طبیعت گردی در جنگلهای هیرکانی مازندران که از اواخر پاییز چشم انتظار برف بودند رفته رفته با ناامیدی روزها را سپری می کردند تا اینکه که بعد از گذشت ۴۷ روز از زمستان گرم امسال، در نهایت برف پیشانی جنگلهای هیرکانی را سفید پوش کرد و در حال حاضر با توجه به تداوم بارش برف ارتفاع آن در حال افزایش است.

در زمستان عاری از برف امسال که پرندگان مهاجر هم در یک اتفاق نادر نتوانسته بودند این ردای سفید را بر تن طبیعت مازندران ببینند شایعه های زیادی را دامن زده بود.

سرقت ابرهای ایران یکی از شایعه های بود که در زمستان جاری بسیار مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت اما صاحبنظران نخبه با ادله قوی سرقت ابرها را رد کرده بودند.

بعد از گذشت زمان و بارش های خوبی که در روزهای اخیر شاهد بودیم خود دلیل محکمه پسندی است که صاحبنظران به درستی مساله سرقت را رد کردند و این کم بارشی را به خاطر گرمایش زمین دانسته بودند که در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و فقط مختص ایران نبود.

در ۴۸ ساعت گذشته خیل عظیمی از مسافران که از قضا بیشتر آنها هم اهالی بومی منطقه بودند به سمت جنگلهای هیرکانی حرکت کردن و با حضور در برف نسبتا زیاد عکس و فیلم های زیادی تهیه کردند.

چتر سفید زمستان بر سَر هیرکانی

این مسافران با اشتراک گذاری این عکس و فیلم ها در صفحه شخصی خود شادی خود را برای کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

جنگلهلی برفی هیرکانی جنوب بابل هم از جمله مقصدطبیعت گردی بود که مورد توجه مسافران قرار گرفت و این امر جادهای منتهی به این جنگلها را پرترافیک کرد.

دوستداران طبیعت بعد از یک دل سیر برف بازی در قلب جنگلهای هیرکانی خاطرات خوشی را برای خود و خانواده رقم زدند.

جنگل های هیرکانی در زبان رایج و عامیانه مردم ایران جنگل های شمال نامیده می شود و این جنگل ها متراکم ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می دهند. این جنگل ها که در جنوب دریای خزر قرار گرفته اند بین کشورهای ایران و آذربایجان مشترک هستند. جنگل های هیرکانی از سال های بسیار دور به جا مانده اند و حتی برخی عمر آنها را با دایناسورها (دوره سوم زمین شناسی) برابر می دانند.

البته این جنگل ها را به دلیل قرار گیری در مجاورت دریای خزر، به نام کاسپینی – هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) نیز می شناسند.

ارتفاع رویش درختان هیرکانی از سطح دریا آغاز می شود و تا ۲ هزار و ۸۰۰ متری ادامه می یابد. این پوشش گیاهی زمانی ۵۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشت که تاکنون ۵۱ درصد آن منقرض شده و تنها از ۱۰ درصد آن حفاظت صورت می گیرد.

چتر سفید زمستان بر سَر هیرکانی

همچنین در حال حاضر جنگلهای هیرکانی از غنی ترین اکوسیستم های جهان محسوب می شوند به طوری که بیش از ۲۹۶ گونه پرنده و در حدود ۶۰۰ گونه پستاندار، ۶۷ گونه ماهی، ۲۹ گونه خزنده و ۱۵۰ گونه درختی و بوته ای بومی (اندمیک) مانند درختان انجیلی و شمشاد در این جنگل ها زندگی می کنند.

از گونه های پرندگان ساکن در اکوسیستم جنگلهای هیرکانی می توان به گنجشک سانان، سار، دارکوب، اردک نوک پهن، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، دال، قرقی، اردک خاکستری، عقاب و جغد اشاره کرد و از گونه های پستانداران ساکن در این زیست بوم می توان مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، روباه سر دو سیاه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن و اسبچه خزر را نام برد.

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگارند. جنگل های هیرکانی بر اساس ارتفاعی که در آن هستند (سطح دریا، کوهپایه های کم ارتفاع، کوهپایه های بلند، نقاط خیلی مرتفع) غالباً پوشش گیاهی متفاوتی دارند. از معروف ترین درختان این جنگل ها می توان راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک و شمشاد را نام برد.

به طور کلی از نظر علمی در عرض های جغرافیایی بیش از ۴۰ درجه جنگل، شرایط برای رشد درختان راش وجود ندارد، اما در جنگل های هیرکانی ایران که به طور متوسط در عرض ۳۸ درجه قرار گرفته اند، توده های فشرده درخت راش به صورت انبوه رشد کرده اند که از این نظر منحصر بفرد هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha