اسرائیل به خواست دیوان بین‌المللی دادگستری تن نمی‌دهد/ لزوم محدودیت صادرات سلاح به تل‌آویو

تهران- ایرنا- گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد بر لزوم محدود کردن صادرات سلاح از کشورهای غربی به سرزمین‌های اشغالی تاکید کرده و گفتند که رژیم صهیونیستی به خواسته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره نوار غزه تن نداده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سما، «مارگارت ساترتوایت» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه استقلال قضات و وکلا گفت: می دانیم که اسرائیل تدابیر پیشگیرانه مورد نظر دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا نخواهد کرد.

حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد و این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

ساتراتویت گفت: در یک ماه گذشته شاهد آن بودیم که اسرائیل به بمباران غزه ادامه داده است.

وی تصریح کرد: باید برای محدود کردن صادرات سلاح از کشورهای غربی به اسرائیل تلاش کنیم.

گزارش ویژه سازمان ملل متحد درباره حق بهداشت نیز به نوبه خود گفت: نسبت به اوضاع «رفح» بسیار نگران هستیم و تجاوز اسرائیل به سیستم بهداشت و درمان غزه، عمدی است.

«تلالنگ موفوکنگ» تصریح کرد: بدون توقف فوری جنگ، توانایی انجام هیچ کاری نداریم و آنچه پس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری شاهد آن هستیم، تجاوز و بمباران بیشتراست.

وی افزود: آنچه اسرائیل انجام می دهد، بخشی از یک تاریخ طولانی در فرار از مجازات است.

موفوکنگ کفت: اسرائیل در این جنگ از گرسنه نگه داشتن به عنوان سلاح استفاده می کند و ما نسبت به وقوع یک فاجعه براثر شیوع بیمارهای ناشی از فاسد شدن اجساد نگران هستیم.

به گزارش ایرنا، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پیش از این اعلام‌ کرده بود که اقدام رژیم اسرائیل در تخریب گسترده نوار غزه و انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی «جنایت جنگی» است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان رژیم اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. در مقابل نیز، رزمندگان مقاومت فلسطین تلفات و خسارت‌های زیادی به نظامیان صهیونیست در نبرد زمینی وارد کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha