نامزد نمایندگی مجلس از گرگان: تنها نماینده‌ مجلس یازدهم بودم که از فرهنگ دفاع کردم

گرگان- ایرنا- «غلامرضا منتظری» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا با کد انتخاباتی ۳۶۹ گفت که تنها نماینده مجلس یازدهم بودم که از فرهنگ و مظلومیت این حوزه دفاع کردم.

به گزارش ایرنا، غلامرضا منتظری سال ۱۳۳۸ زاده شد و دارای مدرک دکترای فرهنگ و تمدن ملل اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.

وی حدود ۱۸ سال در حوزه آموزش و پرورش مسوولیت‌های آموزشی و فرهنگی مختلف داشته سپس وارد سنگر دانشگاه شد. او همچنین به مدت ۱۰ سال مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و به مدت دو سال رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور بود و ریاست سازمان بسیج استادان در دانشگاه‌های مازندران و گلستان را هم در کارنامه خود دارد.

وی اکنون نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس یازدهم و نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

این نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا در گفت‌وگو با ایرنا به پرسش‌هایی پیرامون کارکردهای نهاد قانون‌گذار مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های خود و مشکلات موجود در استان به ویژه در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا پاسخ داد و عملکرد خود را در مجلس یازدهم تشریح کرد.

ایرنا: ابتدا در خصوص کارکردهای مجلس شورای اسلامی توضیح دهید؟

وظیفه اساسی مجلس شورای اسلامی روشن است و دو بخش ریل‌گذاری و قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارد. زمانی مجلس شورای اسلامی به اهداف خود می‌رسد که این دو بال با هم حرکت کند.

اگر مجلس شورای اسلامی را به پرنده تشبیه کنیم باید دو بال آن با یکدیگر حرکت کند.

طرحی که در مجلس از سوی من و برای نخستین بار مطرح شد اجرای طرح کارنامه فصل با هدف تقویت اقتدار مجلس و کارآمدی وزیران بود. پیشنهاد کردم وقتی وزیری رای اعتماد می‌گیرد برنامه پیشنهادی خود را در اختیار کمیسیون تخصصی قرار دهد و وزیر مربوطه یک بار در هر فصل به کمیسیون مربوطه بیاید تا برنامه‌ها و نقشه راه خود را بیان کند و در کنار آن، میزان عملگرایی و تحقق شعارهای او هنگام رای اعتماد بررسی شود.

این طرح چهار بار در سال تکرار می‌شود و بعد از یک سال، رییس کمیسیون مربوطه ضمن حضور در صحن، کارنامه یک ساله وزیر مربوطه را تشریح می‌کند و در این میان، نمایندگان مجلس هم فرصت اظهارنظر خواهند داشت و اگر در پایان این صحن علنی عملکرد وزیر مورد قبول باشد رییس مجلس به وزیر مربوطه تشویقی می‌دهد.

بر اساس این طرح، اگر وزرا در پایان چهار فصل، کارنامه موفقی نداشته باشند به رییس جمهور مکاتبه می‌شود و در واقع استیضاح واقعی صورت می‌گیرد و این همان کارت زرد است.

اجرای طرح کارنامه فصل، ضمن تحرک‌بخشی به بدنه وزارتخانه‌ها، اقتدار نظارتی مجلس و کارآمدی دولت را به همراه خواهد داشت. امیدوارم این طرح به زودی اجرایی شود و هم دولت و هم مجلس از فواید آن بهره ببرند.

ایرنا: عملکرد خود در دوره چهار ساله مجلس یازدهم را قابل دفاع می‌دانید؟

از معدل تلاشم راضی هستم اما قانع نیستم. با توجه به عمیق بودن چاله‌های نیازها و فقر، هزار راه نرفته پیش‌روی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد لذا قانع شدن سرآغاز توقف است.

در مجلس شورای اسلامی تلاش کردم آبرو و زینت مردم گلستان باشم و باعث سرشکستگی آنها نباشم.

تنها کسی که در مجلس شورای اسلامی از فرهنگ و مظلومیت این حوزه سخن گفت من بودم.

در مدت چهار سال از فعالیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نگاهم استانی بود و تنها در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا متمرکز نشدم چرا که نفع آن به همه می‌رسید.

نخستین دغدغه‌ها تعیین‌تکلیف پروژه پتروشیمی بود که ۱۸ سال مانند استخوان در گلو مانده بود که مسائل حقوقی و اعتباری آن حل شد و در سفر اخیر هیات دولت به گلستان نیز عملیات اجرایی آن آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده محصول آن تولید شود.

نامزد نمایندگی مجلس از گرگان: تنها نماینده‌ مجلس یازدهم بودم که از فرهنگ دفاع کردم

گلستان با وجود همه سرسبزی‌ها، استانی محروم است و محرومیت آن زیر چهره سبز استان پنهان است که یکی از راه‌های حل این مشکل ایجاد فرصت‌های شغلی است لذا منطقه آزاد تجاری به عنوان اولویت بعدی ما قرار گرفت.

در زمان حاضر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد در حال شکل‌گیری است اما مشکل آن ضعف زیرساختی است.

موضوع بعدی پیگیری خلیج گرگان بود که تنها متعلق به گرگان و استان گلستان نیست. خوشبختانه بعد از لایروبی امیدها برای احیای این خلیج زنده شد.

آب مساله جدی گلستانی‌ها بود و معتقدم تنش آبی، تنش اجتماعی ایجاد می‌کند و در صورت وقوع قابل کنترل نیست. گرگان به عنوان مرکز استان گلستان تنها شهری است که ذخیره آب آشامیدنی و سد ندارد که تکمیل سد شصت کلاته این مشکل را برطرف خواهد کرد که پیگیری برای بهره‌برداری این طرح انجام شد و ادامه دارد.

در گرگان دو بیمارستان دولتی پنج آذر و طالقانی وجود دارد که پنج آذر به دلیل قدمت بالا کم‌کم به موزه تبدیل شده و بیمارستان طالقانی هم به تنها جایی که بیمارستان شباهت ندارد بیمارستان است و به هیچ عنوان استاندارد نیست.

برای حل مشکل بیمارستان دولتی در گرگان اقدام کردیم و به جای بیمارستان پنج‌آذر، احداث بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز شد. همچنین بیمارستان طالقانی به ابتدای جاده زنگیان منتقل می‌شود که این پروژه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اقدام بعدی ما در راستای رفع مشکل دیالیز بیماران کلیوی بود که بیمارستان‌های دولتی پاسخگوی آن نبودند که در همین راستا، دو درمانگاه برای ارائه خدمات به بیماران کلیوی تجهیز شدند.

جنس کار من فرهنگ است اما اکنون دغدغه مردم اقتصادی، رفاهی و معیشتی است.

در حوزه فرهنگ، تالار فخرالدین اسعد گرگانی میراث کهن ما است که ۴۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی آن اعتبار جذب شده است.

از طرفی قصه پرغصه گرگانی‌ها نداشتن تیم فوتبال در لیگ برتر کشور است. بهترین ورزشگاه را داریم اما تیم فوتبال نداریم. ورزشگاه بدون تیم فوتبال به گورستان می‌ماند و مشکل اصلی ما نبود اسپانسر است و از آنجا که گلستان یک استان صنعتی نیست در این حوزه با مشکل مواجه است.

ایرنا: شما بارها اعلام کردید که به حوزه فرهنگ اهتمام ویژه‌ای دارید اما در سفر اخیر رییس جمهور به استان، کمترین اعتبار به فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اختصاص یافت و این اداره‌کل تقریبا هیچ تحرکی نداشت در این باره چه نظری دارید؟

معمولا قبل از سفرهای رییس جمهور، جلساتی با مدیران دستگاه‌های اجرایی گذاشته می‌شود و مدیران باید از اعتبارات خود دفاع کنند. من به سهم خودم تلاش‌های زیادی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان داشتم یک نمونه آن جذب ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل تالار فرهنگی است که اقدامی قابل توجه بود.

یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در استان گلستان وضعیت نامطلوب کتابخانه‌های عمومی است برای مثال کتابخانه آق‌قلا در سیل تخریب شد و وضعیت مناسبی ندارد.

قبل از سفر هیات دولت به گلستان ۱۰میلیارد ریال اعتبار برای کتابخانه عمومی سرخنکلاته و ۱۰ میلیارد ریال برای کتابخانه آق‌قلا اختصاص دادم و قبل از سفر در جلسه با معاون رییس جمهور، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به احداث کتابخانه‌های عمومی گلستان اختصاص یافت.

ایرنا: مردم و نخبگان در طول این چهار سال از شما توقع اقدامات بزرگتری داشتند اقداماتی که از روی کاغذ وارد فاز اجرایی شود و مردم آن را لمس کنند.

منتظری: از سال ورودم به مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف کار انجام دادم و بخشی از این اقداماتی که در سوال قبلی تشریح کردم مربوط به امسال است نه دوره چهار ساله نمایندگی.

ایرنا: استان گلستان در حوزه صنعت پیشرفت چندانی نداشته و شما هم کمتر به این حوزه ورود کردید در این باره چه نظری دارید؟

گلستان نباید به استان صنعتی به معنای تخصصی تبدیل شود چون استان‌های شمالی از جمله گلستان تعیین‌کننده اکسیژن کشور هستند.

گلستان مهم‌ترین قطب تعیین کننده صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود و این استان کانون پدافند غیرعامل صنایع غذایی کشور است لذا وجود صنایعی مانند فولاد به نفع استان گلستان نیست و آلایندگی آن کل محصولات را از بین خواهد برد.

در گلستان اولویت ما ایجاد صنایع مرتبط با مزیت‌های استان و صنعت مرتبط با صنایع تبدیلی است در همین راستا اولین گام برداشته شد و شهرک صنعتی سرخنکلاته تنها در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی فعالیت می‌کند.

ایرنا: در ماه‌های اخیر، هجمه‌ها علیه شما در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده و حتی در میان نمایندگان کنونی، بیشترین هجمه‌ها به سمت شما بوده به نظر شما علت چیست؟

برخی افراد سوال می‌کنند آیا می‌توانید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی داد و فریاد کنید؟ گرچه بنده شخصیت آرامی دارم اما به وقتش پرخروش هستم و نطق‌های من در مجلس در نوع خود کم‌نظیر است.

از سویی دیگر به قطار در حال حرکت سنگ می‌زنند و به نظر می‌رسد برخی احساس خطر کردند.

بخش زیادی از این هجمه‌ها هم به دلیل نزاع‌های سیاسی است. گرچه نگاه و تفکر سیاسی من مشخص است اما در عمل نگاهم، نگاه حاج قاسم بود.

در دوران جنگ هر کسی نگاه سیاسی خود را داشت و اصولگرا و اصلاح‌طلب در سنگر بودیم اما کسی از نگاه سیاسی‌اش حرف نمی زد بلکه هدف همه فتح خرمشهر بود امروز هم خرمشهرهای مختلفی در پیش داریم که با تفرقه به سرانجام نمی‌رسد.

گلستان با ۱۴ شهرستان، دارای ۶ حوزه انتخابیه با مجموع هفت نماینده است. حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha