چگونه احتراق ناقص مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؟

تهران- ایرنا- مصرف بالای بنزین توسط خودروهای تولید داخل به یکی از معضلات اساسی در کشور تبدیل شده است به طوری که این خودروها بر اساس نوع فنّاوری به‌کار رفته حتی در انواع صفر و جدید، مصارفی حتی تا ۲ برابر استاندارد جهانی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصرف شدید بنزین از جمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به یکی از بحران‌های اقتصادی و ناترازی آن تبدیل شده است. این وضعیت عوامل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین آن را می‌توان خودروهای داخلی دانست. همان‌طور که ذکر شد این خودروها بیش از استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

اگر امسال وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال‌های پیش متفاوت بود، به دلیل تردد حجم عظیمی از خودروهای تولید داخل در شهرها و مصرف بالای بنزین بود. وضعیتی که در صورت کنترل نشدن، پیامدهای زیانباری برای مردم و دولت دارد.

در این میان، انتقادات زیادی به خودروسازان داخلی وارد می‌شود و مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی ماجرای تازه‌ای نیست. در این سال‌ها کارشناسان همواره نسبت به آن هشدار داده و خودروسازان در سایه‌ی حمایت دولت‌ها به آن بی‌توجهی کرده و همچنان مشغول به تولید خودروهایی هستند که مصرف سوخت بالایی دارد. ادامه این وضعیت نتیجه‌ای جز تشدید آلودگی هوا و ضربه شدید به اقتصاد کشور ندارد، زیرا با مصرف بالای سوخت راهی جز واردات بنزین برای دولت باقی نمی‌ماند.

یکی از مسائلی که باعث مصرف شدید بنزین و در نتیجه آلودگی هوا می‌شود، احتراق ناقص در خودروهای داخلی است.

احتراق ناقص به چه معناست؟

اگر میزان الفین‌ها، آروماتیک‌ها، بنزن و گوگرد در بنزین توزیعی از مقادیر استاندارد فراتر رود، آلایندگی ناشی از سوختن بنزین (روزانه به طور متوسط ۱۱۶ میلیون لیتر در ایران در سال ۱۴۰۲) از ابعاد مختلف افزایش می‌یابد و اگر عدد اکتان بنزین از مقادیر استاندارد کاهش یابد، موضوع احتراق ناقص صورت می‌گیرد که علاوه‌ بر آسیب زدن به خودرو، به تشدید آلایندگی هوا منجر می‌شود. کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌شود و مهم‌ترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است که بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.

احتراق ناقص در اثر بروز مشکل در موتور و یا سیستم سوخت‌رسانی ایجاد می‌شود به طور مثال اگر رینگ‌های پیستون و یا سوپاپ‌ها مشکل داشته باشند و مخلوط سوخت و بنزین به اندازه کافی متراکم نشوند، اگر فیلتر بنزین کثیف و یا کیفیت سوخت پایین باشد و یا ناخالصی در آن وجود داشته باشد، اگر شمع، کوئل و یا انژکتور دارای ایراد باشند و یا تایمینگ موتور به هم خورده باشد، می‌تواند احتراق ناقص را به همراه داشته باشد.

به عبارتی دیگر، احتراق ناقص در واقع یک ایراد در خودرو است که باید رفع شود. در اینجا الزام مدیریت مراکز معاینه فنی را می‌طلبد که ضعف نظارت روی این مراکز باعث شده خودروها، با ایرادات و مشکلات فراوان، به سادگی معاینه فنی دریافت کرده و اجازه تردد داشته باشند.

کیفیت اندک خودروهای سنگین، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های شهری تولیدی منجر به احتراق ناقص آنها شده که مشکلات آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین را به همراه دارد.

با این تفاسیر، یکی از مقصران اصلی در رشد مصرف بنزین را می‌توان خودروسازان داخلی دانست. خودروسازان داخلی با ادامه حمایت دولت‌ها انگیزه‌ای برای بهبود سطح کیفیت خودروهای تولیدی ندارند.

در خودروهای داخلی از فنّاوری‌های قدیمی استفاده می‌شود که هم سبب آلودگی می‌شود، هم ازنظر اقتصادی برای کشور تبعات فراوانی دارد که باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود تا شاهد تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha