۶ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲
کد خبر: 85397846
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کاهش شدید دما در کرمان و چند توصیه اورژانسی+علائم گازگرفتگی

کرمان - ایرنا - رییس مرکز اورژانس کرمان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کاهش شدید دما می‌گوید با توجه به برودت هوا به‌ویژه در مناطق سردسیر ییلاقی و روستایی استان، از فردا (دوشنبه) بیشتر مراقبت شود که افراد دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن نشوند و همه تمهیدات را در این زمینه به کار گیرند.

به گزارش ایرنا، از دیروز نقاط مختلف کرمان درگیر بارش بوده بطوریکه ساکنان مناطق سردسیر و ییلاقی بارش‌ها را به شکل برف تجربه کرده‌اند.

اوج بارش‌ها را از ظهر امروز در حالی در شهر کرمان و دیگر نقاط استان تجربه کردیم که به علت برودت هوا و بارش برف، برخی کلاس‌های درس شمال استان نیز تعطیل و غیرحضوری شدند.

در این شرایط و با کاهش دما، توصیه‌ها برای رانندگی ایمن در جاده ها، پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به ویژه در روستاهای سردسیر و نیز سُرخوردگی هنگام تردد در سطوح لغزنده بیشتر می‌شود.

دکتر سیدمحمد صابری رییس مرکز اورژانس کرمان که می‌گوید تجربه گذشته نشان می‌دهد در چنین مواقعی اگر مراقبت نشود ممکن است شاهد افزایش حوادث مسمومیت با گاز منواکسیدکربن یا حوادث ناشی از لغزندگی در معابر باشیم، توصیه کرد شهروندان به ویژه در مناطق ییلاقی روستایی بیشتر در این زمینه‌ها مراقبت کنند.

وی شامگاه یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به برودت هوا و پیش بینی کاهش چند رده ای دما در برخی نقاط استان، ممکن است در برخی مناطق وسایل گرمایشی موجود در منازل کفاف ندهد و برخی اقدام به اضافه کردن وسایل دیگر با هدف گرم کردن محیط کنند.

صابری توصیه کرد، در این زمینه بخاری توسط افراد باتجربه راه اندازی و از مسیرهای خروجی و تخلیه گاز مطمئن شوند.

وی گفت: دقت شود شعله وسایل گازسوز به صورت آبی باشد و اگر اگر زرد و نارنجی است یعنی گاز به صورت کامل سوخته نمی شود و گاز منواکسید تولید می کند.

صابری با بیان اینکه شهروندان از روشن کردن اجاق گاز آشپزخانه برای محیط مسکونی به هیچ عنوان استفاده نکنند اظهارداشت: استفاده از زغال و چوب نیز خطرناک است و توصیه نمی شود.

به گفته وی درصورت وقوع گازگرفتگی و مشاهده علائم آن، موارد با فوریت به اورژانس ۱۱۵ اطلاع رسانی شود تا از مشاوره تلفنی برخوردار یا در صورت نیاز با اعزام آمبولانس پیگیری شود.

علائم مسمومیت

رییس اورژانس کرمان سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و کما را از علائم مسمومیت با گاز برشمرد و گفت: در صورتی که به این علائم توجه نشود امکان دارد که به مرگ بیانجامد.

صابری گفت: اگر مسمومیت با گاز رخ داد و این علائم مشاهده شد فوری در و پنجره باز و فرد از محیط خارج و وارد فضای آزاد شود.

به گفته وی، در این شرایط با استفاده از حوله یا ملحفه گاز از طریق در و پنجره ها خارج و هوای سالم جایگزین شود.

لغزندگی در معابر و جاده ها

صابری همچنین با اشاره به یخ زدگی سطح معابر و احتمال آسیب دیدن بعضی افراد در این مناطق به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای ناتوانی جسمی - حرکتی، خواستار مراقبت بیشتر در این زمینه‌ها شد و تاکید کرد: این دسته از افراد بهتر است با حضور افراد دیگر در معابر تردد داشته باشند و از کفش پاشنه بلند نیز استفاده نشود.

صابری همچنین با اشاره به ضرورت مراقبت ها در رانندگی در جاده های سردسیر گفت: باتوجه به اینکه در اکثر نقاط استان بارندگی داریم و در مناطق سردسیر نیز بارش ها به شکل برف است، رعایت نکات ایمنی ضرورت بیشتری دارد.

وی به افرادی که در این شرایط قصد سفر به مناطق سردسیر را دارند خواست که ضمن توجه به نکات ایمنی پلیس راه و راهداری، حین رانندگی در بارش برف و مه گرفتگی، با چراغ مه‌شکن حرکت و چراغ های خودرو و از سوی بالا استفاده شود.

به گفته رییس اورژانس کرمان، بهتر است افراد در حین سفر لباس گرم و سایر وسایل مورد نیاز همراه داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha