زاهدی: ایجاد وزارت هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنم+فیلم
تهیه و تدوین فیلم: حامد سالاری

کرمان – ایرنا- محمدمهدی زاهدی نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه کرمان و راور با اشاره به ضرورت‌های عرصه دیجیتال و هوش مصنوعی گفت: نیاز به کمیسیون هوش مصنوعی در مجلس و یک وزارتخانه در این زمینه وجود دارد که در صورت انتخاب مجدد، آنها را پیگیری خواهم کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در اجرای سیاست های انتخاباتی و با هدف افزایش مشارکت مصاحبه با نامزدهای انتخابات را در دستور کار قرار داد و اطلاع رسانی کرد؛ لذا مصاحبه برخی نامزدها که اعلام آمادگی کردند و وقت گذاشتند به سمع مخاطبان می رسد. این مصاحبه در چند بخش از جمله برنامه های آنان در عرصه ملی، حوزه انتخابیه و نیز پاسخ به پرسش های چالشی خبرنگاران ایرنا بوده است که به شرح زیر از نظر شما می گذرد:

س: در بحث برنامه ها به عنوان یک نماینده مجلس در قانون گذاری و توسعه کشور چه اولویت ها و برنامه هایی خواهید داشت؟
باید ببینیم وظیفه نماینده چیست، وظیفه نماینده اول قانون گذاری و دیگری نظارت است؛ کار عمده نماینده باید در این حوزه باشد، در چند سال گذشته تلاش کردیم قوانین بسیار موثر و راهبردی را که می تواند در پیشرفت کشور موثر باشد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کنیم که چند مورد از آنها را نام می برم.
در چند سال گذشته ما توانستیم قوانین بسیار مترقی که برای آینده کشور موثر بوده را تصویب کنیم که محور خیلی از آنها خود بنده بودم.
جهش تولید دانش بنیان ها
از جمله آنها قانون جهش تولید در شرکت های دانش بنیان بوده ؛زمانی که وزیر علوم بودم برای نخستین بار لایحه تشکیل شرکت های دانش بنیان و  ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی را در سال ۱۳۸۶- وقتی هنوز در کشور واژه شرکت دانش بنیان مطرح نبود پیگیری کردم؛ ما آینده را رصد می کردیم و می دانستیم در بخش تحولات فناوری به سمت و سوی شرکت های دانش بنیان می رویم؛ الان خوشبختانه پروژه شرکت های دانش بنیان در کشور راه افتاده اما باید تسریع کنیم، برای همین هم قانون جهش تولید در شرکت های دانش بنیان و حمایت جدی تر از صندوق های نوآوری و شکوفایی را آوردیم ، تصویب کردیم و امیدواریم که بتوانیم به مرز ۴۰۰ هزار که رهبر معظم انقلاب فرمودند در ۲۰ سال آینده برسیم.
اینک حدود ۹ هزار شرکت داریم با ۳۰۰ هزار نیروی انسانی که همه آنها تحصیلکرده دانشگاهی هستند.
براساس روندی که دنیا و تحولاتش مخصوصا از سال ۲۰۳۰ به بعد اتفاقات جدیدی در حوزه فناوری می افتد، یکی از کارهایی که ما در حوزه مجلس باید انجام دهیم در بحث قانون گذاری برای همین رصد تحولات فناوری دنیا است و براساس آن قوانینی را باید در حوزه های فناوری های نو مصوب کنیم که کشور هم سرمایه گذاری جدی و هم حمایت های لازم را انجام دهد.

زاهدی: ایجاد وزارت هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنم+فیلم


به خصوص در فضای کسب و کار این مساله خیلی مهم است؛ ما الان در فضای کسب و کار اوضاع خوبی نداریم، این کاملا با همین بحثی که من الان مطرح کردم، مرتبط می شود.
بازارسازی و بازاریابی
جریان تحولات علم وفناوری و نواوری از ایده و نظر شروع می شود تا آن تولید محصول که قبل از آن هست و به سمتی می رود که صنعتی شود؛ بعد از صنعتی شدن باید بازارسازی و بازاریابی انجام شود.
برای فروش محصولات که برگشت پول داشته باشیم نیاز به یک حمایت جدی وجود دارد که اگر قوانین در آینده به همین سمت و سو هدایت شوند، زیرساخت آن فراهم می شود.
بی عدالتی حوزه معیشت و دستمزد
یک بحث دیگر که آن را باید دنبال کنیم اینکه بی عدالتی در کشور به ویژه در حوزه معیشت و دستمزد وجود دارد.
برخی شرکت های دولتی هستند که افراد حقوق های بالا می گیرند؛ نمی گویم حقوق آنان را کم کنید اما وقتی یک لیسانس مهندس برق در یک کارخانه دیگر در همین استان کار می کند را مقایسه می کنیم، آن فرد حداقل ۲ برابر حقوق می گیرد که این بی عدالتی است.
یکی دیگر از کارهایی که به کمیسیون آموزش مربوط نمی شود به کمیسیون اجتماعی و بودجه مربوط می شود و باید دنبال شود، بحث حقوق و مزایا برقراری عدالت در آن است.
قانون جامع آموزش مهارت
در کنار اینها برخی قوانین هست که تصویب شده و اراده ای برای انجام آنها نبوده و به طور حتم آنها را دنبال کنیم؛ به طور مثال قانون جامع آموزش مهارت؛ مشکلاتی در کشور در استخدام ها و به کار گیری نیرو وجود دارد که فقط به مدرک تحصیلی بها می دهیم؛ در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و مهارت را در نظر می گیرند؛ درحالی که مدرک تحصیلی را این کشورها جزو مهارت می آورند، نه اصل موضوع برای به‌کارگیری، که این را باید دنبال کنیم.
همچنین ما قانون مربوط به همسان سازی حقوق، بازنشستگان با شاغلان را تصویب کردیم که این باید حتما به نتیجه برسد.

قانون مربوط به ساماندهی کنکور و امتحانات استاندارد دانش آموزان نیز باید حتما به نتیجه برسد که وضع دانش آموزان ما بهتر شود؛ در موضوع عدالت آموزشی در کشور مشکل داریم که باید کشور را بتوانیم به هشت منطقه تقسیم کنیم و دانش آموزان براساس توانمندی که در آن منطقه هست و شرایط فیزیکی ، روانی و آموزشی شاهد عدالت باشند و از این مناطق محروم با مشکلات کمتری به دانشگاه راه یابند.
چرایی کمیسیون و وزارت تخصصی هوش مصنوعی
موضوعات دیگری نیز هستند که باید با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود؛ به طور مثال تحولات جریان علم و فناوری و نگاه به آینده خیلی مهم است که بخش اعظمی از آن را باید شورای عالی انقلاب فرهنگی پای کار بیاید زیرا دنیای دیجیتال بحث جدید است.
تشکیل کمیسیون هوش مصنوعی در مجلس  و دنیای دیجیتال یکی از مطالبات من است که می خواهم انجام دهم؛ در کنار آن تشکیل یا ایجاد وزارت هوش مصنوعی است زیرا ما چاره ای نداریم؛ باید کشور برای این کار سرمایه گذاری کندو اگر این کار را نکنیم دنیای آینده بر روی متاورس است؛ در این دنیا، بسیاری از ساختارهای حکومتی به هم می خورد و اگر نتوانیم خودمان را تطبیق دهیم که زیر ساخت آن، این است که در مجلس کمیسیون هوش مصنوعی و دیجیتال را داشته باشیم و دولت هم وزارت هوش مصنوعی ایجاد کند، قابل تحقق نیست.

زاهدی: ایجاد وزارت هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنم+فیلم


س-در بحث حوزه انتخابیه کرمان و راور چه برنامه هایی خواهید داشت؟
در سال های گذشته کارهای بزرگی در کرمان صورت گرفته که برخی به نتیجه رسیده و برخی نیز در حال اجراست؛ البته برخی هم هنوز اثر ملموسی نداشته است. در برخی از آنها نگاه به آینده هست که حالا من تعبیر کرمان قوی را دارم.
انتقال آب و ساماندهی اتباع
به طور مثال موضوع انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان؛ بخشی از آن را که مربوط به خلیج فارس است وارد استان شده و برای آب شرب برنامه ریزی کردیم که خود من هم محور برای این موضوع و انتقال از رفسنجان به کرمان محور بودم و باید این به نتیجه برسد؛ حتما دنبال می کنیم که تا تابستان آینده این کار انجام شود که با توجه به کمبو.د بارانی که امسال داشتیم، مردم در تا بستان آینده دچار مشکل نشوند.
بحث دیگر اتباع بیگانه است، حدود۱۱ سال در مجلس در این زمینه فریاد می زنم؛ همه دیدید چه مشکلاتی در همین حمله تروریستی در کرمان اتفاق افتاد در حالی که همه اینها را پیش بینی می کردم. یک مطالبه جدی ما این است که باید ساماندهی شوند.
بحث دیگر که به آن اهمیت زیادی می دهم موضوع اشتغال و به نوعی، اقتصاد پایدار است؛ توجه به شرکت های دانش بنیان از اولویت های جدی ماست تا فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته های مختلف ورود پیدا کنند، آموزش ببینند و وارد این شرکت ها شوند اما این کفایت نمی کند.
سه شرکت بزرگی که سودشان خیلی به استان نمی رسد 
ما حداقل سه شرکت بزرگ در استان کرمان داریم، شرکت ملی مس ایران، شرکت صنعتی معدنی گل گهر و شرکت گهر زمین که سود خالص آنها در یکسال بالای ۱۱۰ هزار همت( میلیارد تومان )بوده و باور من این است که ما حداقل ۱۰ درصد این پول را باید به استان بیاوریم.
این میزان سرمایه هم باید صرف عدالت و توازن منطقه ای در استان با طرح های توسعه ای و پیشرفت شود تا این همه مهاجرت به واسطه شغل به کرمان مخصوصا در حاشیه صورت نگیرد، یکی از دلایل اینکه حاشیه شهر کرمان این همه زیاد شده این است که عدالت اجتماعی و بستر لازم برای شغل نبوده است. پول در استان هست، ما استان ثروتمند اما فقیری هستیم.
شرکت های بزرگ، صنعتی و معدنی ما مسئولیت اجتماعیشان را درست انجام ندادند؛ حتما یکی از مطالبات ما این موضوع است که باید به آن توجه کنیم.
صنایع تبدیلی و جاده
ایجاد شرکت ها و صنایع تبدیلی و پایین دستی، همینطور حمایت از بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک حتما باید در دستور کار باشد.
یکسری پروژه، ناتمام مانده که باید اجرایی شوند؛ مثل جاده کرمان- راور- دیهوک(خراسان جنوبی) که چندین سال ، شاید حدود ۱۵ سال است که این پروژه کلیک خورده است و در این شرایط دولت قطره چکانی پول می دهد.
باند دوم کرمان- شهداد، که بخشی گردشگری است؛ گردشگر خارجی به این منطقه می آید یا جاده کرمان – راین که در مسیر جیرفت هست و ترافیک سنگینی دارد.
استان ظرفیت های صنعتی زیادی دارد، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد با چه باید جابه‌جا شود؛ بحث صادرات هم مطرح است که نیاز به ریل داریم؛ حتما باید یک خط دوم راه اهن ایجاد شود، حتی اگر شده ویژه حمل کالا باید ایجاد کنیم و این اجتناب ناپذیر است.
نیاز به نیروگاه در استان ضروری است؛ چه نیروگاه خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر یا از انرژی های گازی؛ حتماباید در این زمینه اقدام شود.


س- در سطح ملی با وجود اقدامات انجام شده، هنوز خیلی کارها رقم نخورده و ما مثلا با فرار مغزها روبه رو هستیم؟ شما بفرمایید مجلس در این زمینه چکار کرده است؟ یا سهم شرکت ها که فرمودید باید به استان بازگردد، چرا تا الان این اتفاق نیافتده است؟.
ابتدا باید تعبیر دقیق درباره تعریف نخبه انجام شود، آیا هرکسی یک مدرک کارشناسی دارد نخبه هست یا نیست؟؛ اما ممکن است بگویید در طول سه یا چهار سال گذشته مخصوصا بعد از کرونا تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاهها ، پزشکان و پرستاران از کشور مهاجرت کردند که این حرف ۱۰۰ درصد درست است.
عدالت را با مساوات یکی گرفتند
شاید یکی از ضعف هایی مجلس یازدهم که الان ما در آن قرار داریم در این زمینه بود. در این زمینه از مجلس هم گلایه کردم زیرا برخی دوستان ما در مجلس متاسفانه عدالت را با مساوات یکی می گیرند و فکر می کنند عدالت یعنی مساوات؛ به دوستان گفتیم اعضای هیات علمی دانشگاهها که مالیاتشان ۱۰ درصد بود باید پلکانی شود؛ پزشکان زیادی که در بیمارستان های دولتی هم کار می کردند و نه در بخش خصوصی که صبح دانشگاه باشند و بعد از ظهر بروند مطب، یکدفعه با یک کسری حقوق جدی مواجه شدند.

زاهدی: ایجاد وزارت هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنم+فیلم


وقتی کشور همسایه ما پیشنهاد می دهد ماهی ۱۰ هزار دلار می پردازد، ما اینجا بیایم گیر بدهیم که بیشتر از ۵۰ میلیون نمی توانی بگیری، خب کوتاهی ماست.
مجلس گاهی اوقات درگیر جریان پوپولیستی می شود و واقعا بوده بعضی چیزها در مجلس تصویب شده که بعد شورای نگهبان یا تشخیص مصلحت نظام جلو آنها را گرفته است.
نخبگان، پشتوانه های مالی و ارزی
ما نباید با قشر فرهیخته که ذخایر کشور ما هستند، برخورد کنیم؛ در برخی از کشورهای دنیا فرهیختگانشان را پشتوانه پولی و ارزی قرار می دهند زیرا برایشان هزینه کرده اند.


س- در بحث مسائل استان مثل جاده دیهوک خیلی نامناسب است، مگر نماینده نبوده اید، چرا این مشکلات هنوز هست؟
مطالبه گری های ما بوده و سخنرانی های ما هم در مجلس و انتقادات جدی وجود دارد؛ حتی ما در دولت روحانی وزیر ذیربط را آوردیم با هم جاده را دیدیم و قول دادند که پول می گذارند.
چرا دولت این کار را نمی کند این چیزی است که ما هم درگیر بودیم؛ تزریق قطره چکانی اعتبارات، کلی ضرر می زند، برای اینکه این پروژه ها سالانه تعدیل می خورند و هزینه ها افزایش می یابد که هم دولت زیان می بیند و هم مردم که خطرات تصادف بالا می رود. وزیر فعلی راه هم قول داده بعد از انتخابات به کرمان می آید.
س- بحث انتقال آب شرب چرا به تاخیر افتاد؟

زاهدی: ایجاد وزارت هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنم+فیلم

تاخیر چندانی نبود، سه ماه تاخیر بود ، اصلا موضوع انتقال آب کرمان تا سه سال قبل از اول مطرح نبود؛ آقای زینی وند استاندار قبلی شاهد است که چه دعواهایی کردم در مجلس که کرمان تشنه است و حتی تهدید کردیم که بتوانیم پروژه انتقال آب را کلید بزنیم. کار بزرگی انجام شده است، یکی از افتخارات این است که در دوران نمایندگی پیگیری کردم تا آب به شهر کرمان بیاید. نمایندگان وقت و استاندار وقت، آقای رزم حسینی خیلی کمک کردند که آب به استان (صنعت) بیاید اما انتقال به شهر کرمان را شخصا پیگیر بودم.


س- کرمان ۲ کرسی دارد آیا قبول دارید اختلاف بین نمایندگان به توسعه کرمان آسیب می زند؟
من یک جمله ای دارم که پشت تریبون مجلس هم گفتم؛ در مورد پیشرفت کرمان و استقبال از سرمایه گذار با هیچ فرد حقیقی و حقوقی نه تنها اختلاف ندارم بلکه دستش را هم می بوسم و به تعبیر رزم حسینی، فرش قرمز را پیش پایشان پهن می کنم.
واقعا آرزویم این است کرمان پیشرفت کند، به طور مثال شما نگاه کنید زمانی که ما رفتیم مجلس شهر کرمان فقط گازدار بود و در این سال ها توانستیم همه شهرهای کرمان را گاز دار کنیم؛ الان ۹۷ درصد روستاهای کرمان را گازدار کردیم و به این راحتی نبود. چند هزار میلیارد هزینه داشت؛ اینکه بگوییم یک اختلاف باعث آن شده ،به هیچ عنوان این را قبول نداریم.
روحیه من این بوده که عدالت خواهم و مبارزه با فساد برایم مهم است؛ از همان ابتدای جوانی که دانشجو بودم، بعد زا انقلاب همیشه این روحیه مد نظرم بود برای همین است که زبانم باز است و خودم و خانواده هم در زندگی شخصی از هیچ رانتی استفاده نکردیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha