نامزد خبرگان: مردم با حضور در انتخابات خیمه انقلاب را پرجمعیت می‌کنند

کرمان - ایرنا - نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کرمان گفت: خیمه انقلاب اسلامی باید پرجمعیت باشد لذا با حضور گسترده و پرشور پای صندوق های رای این اتفاق را رقم می‌زنیم.

به گزارش ایرنا، ۶ نفر در استان کرمان نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند که اسامی آنان به قرار ذیل است: آیت الله سید احمد خاتمی، حجت الاسلام والمسلمین محمدبهرامی خوشکار، حجت الاسلام و المسلمین امان‌الله علیمرادی، حجت الاسلام و المسلمین احمد کوثری، آیت الله سید محمدباقر خرازی و حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ‌بهایی.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور معرفی بیشتر این نامزدها مصاحبه با آنان را کلید زده و در تلاش است که نقطه نظراتشان را به مخاطبان منعکس کند. در این بخش خبرنگار ایرنا با آیت الله خرازی به گفت و گو نشسته است؛ ایرنا پیشتر با دیگر نامزدهای خبرگان در استان نیز مصاحبه کرده است که به شرح زیر می توانید مطالعه کنید:

ایرنا: از زبان خود شما درباره سوابق و معرفی بیشتر، اگر مواردی به مخاطبان عرضه شود بهتر است:

متولد هفتم تیر سال ۱۳۴۰ هستم. در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمدم گرچه اجداد ما همه تاجر و کاسب بودند اما در تمام فامیل ما فقط من و پدرم روحانی هستیم. در تهران متولد شدم اما بزرگ شده قم هستم و شناسنامه من از قم است. در عین حال پس از طی مراحل آموزشی در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و پذیرش در برخی دانشگاه های داخل و خارج کشور به دلیل خوابی که دیده بودم و تاکیدی که برای رفتن به حوزه علمیه شده بود به حوزه علمیه قم رفتم. در دروس حوزوی شرکت کردم و سال دوم تحصیل وارد بخش آموزش موسسه در راه حق شدم و شاید تازه‌کارترین طلبه در آن موسسه من بودم. از آن موسسه و بعد هم موسسه امام خمینی (ره) حضرت آیت الله مصباح در ۲ رشته فلسفه و اقتصاد فارغ التحصیل شدم و در دروس خاص فلسفه آیت الله جوادی هم شرکت داشتم.

با آقای مصباح جلسات مفصلی در زمینه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی داشتیم. در کانادا درس خواندم و اکنون دارای مدرک فوق لیسانس پول و بانک هستم و بیش از ۳۰ سال درس خارج می دهم. به زبان انگلیسی و عربی تا اندازه ای مسلط هستم. سال دوم دبیرستان با همسرم ازدواج کردم و شرط ازدواج ایشان با بنده درس خواندن بود. اکنون بیش از ۳۰ سال است ازدواج کرده ایم و در این مدت در بیشتر اوقات جدا از هم زندگی کردیم زیرا هر دو درس می خواندیم. اکنون همسرم استاد دانشگاه تهران و فوق تخصص گوارش و کبد است و اولین بانوی چادری است که توانست فوق تخصص این رشته را بگیرد، همسر بنده بود و اکنون استاد تمام و دارای سخنرانی های متعدد است. سه فرزند دارم شامل ۲ پسر و یک دختر؛ پسر اولم رتبه اول رشته پتروشیمی دانشگاه شریف، پسر دومم فوق لیسانس رتبه اول دانشگاه شریف و دخترم فوق لیسانس رشته اقتصاد است که هر سه ازدواج کرده اند و من ۶ نوه دارم.

پدرم آیت الله سید محسن خرازی و معروف به سلمان حوزه است. ایشان هم چند دوره در مجلس خبرگان حضور داشته اند. عموی بنده دکتر کمال خرازی و برادرم دکتر صادق خرازی است که یکی از قوی ترین و ماهرترین دیپلمات های ایران در آمریکا بود. پدربزرگم آیت الله غروی و نماینده امام در وجوهات در تهران بود. پدربزرگ دیگرم آقاسید مهدی از بزرگان بازار و قدرت اول بازار تهران بود و هر عالمی که به تهران می آمد به منزل ایشان می رفت و وی عالم دوست به تمام معنا بود.

هشت سال با عنوان مسئول دفتر سیاسی جنگ در جبهه های جنوب حضور داشتم در غرب نیز در مراکز گوناگون آموزشی و عملیاتی سابقه حضور دارم. در دوران دفاع مقدس از ناحیه سر مجروح و در فاو شیمیایی شدم اما پرونده جانبازیم را نگرفتم و نمی گیرم. در بسیاری از عملیات ها کنار فرماندهان بوده ام.

۲۵ سال است در کرمان مدرسه های امام هادی را با ۲۵ هزار دانش آموز راه اندازی کرده ام که بسیاری از این دانش آموزان حافظ قرآن هستند لذا مردم این استان را کامل می شناسم زیرا با وجود دانش آموزان به نوعی در خانه های این مردم هستم. حضور کاری من در کرمان از بسیاری از افراد بیشتر است لذا به نوعی غریب قریب هستم.

ایرنا: درباره جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان بیشتر توضیح بفرمایید.

خبرگان پشتوانه رهبری است و رهبری با گرفتن اعتبار از خبرگانی که اعتبار خودشان از مردم است می توانند مدیریت جامعه را انجام دهند.

مدیریت حاکم ولایی یعنی ولایت فقیه از آن اوست و ائمه جمعه نیز مجرای فیض او هستند اما فقهای خبرگان کسانی هستند که پشتوانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ثبوت مقام رهبری یعنی اصل چه کسی باید رهبر باشد و هم در اثبات که از ایشان محافظت و دفاع کنند هستند و در تمامی شبهاتی که علیه رهبری عنوان می شود و فتنه ها، مراقب باشند رهبری مورد تعرض قرار نگیرند و اگر مورد تعرض قرار گرفتند اینها خود را فدای ایشان کنند که در مقام تثبیت، کسانی هستند که بتوانند در طرح، برنامه و نظارت میدانی نیز در مناطقی که هستند به رهبری کمک کنند.

در مقام ثبات نیز باید بتوانند با تغییر ساختار خبرگان و تصویب قوانینی که الزام است، نظام اسلامی را در حوزه قانون اساسی مورد ثبات قرار دهند.

یکی از مهمترین دلایلی که برای ورود به مجلس خبرگان نام نویسی کردم این بود که خبرگان موجود خبرگان انفعالی (منفعل) است. اصلا هیچ حرکتی ندارند، یک حرکت هایی می کنند که خیلی انعکاس اجتماعی ندارد و به نظرم لازم است اما کافی نیست. ما الزام داریم در خبرگان ۲ مورد مهم صورت گیرد که به نظر من یکی اصلاح ساختار قانون اساسی است زیرا از چالش های عمده ای که ما در نظام داریم این است که موازی کاری در ساختار حاکمیت و قانون اساسی مقداری زیاد و لازم است برخی مسائل حل شود؛ از جمله اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر نظر خبرگان کشور بیاید تا مقداری تشخیص مصالحشان شرعی‌تر باشد و مطابق با حقایق ولایی‌تر حاکمیت قرار گیرد. البته اصلاح قانون اساسی باید با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

خبرگان باید با ۸۶ نیروی قوی به کمک رهبری نظام بیاید و ایشان را کمک کند؛ اینگونه نباشد که رهبری احساس کنند تنها و بقیه ناظر بر او هستند، یعنی بقیه کاری برای رهبری انجام نمی دهند. لذا این باید از حالت انفعالی در بیاید و به حالت فعال برسد تا بتوانیم رشد و توسعه انقلاب را تضمین کنیم.

ایرنا: یک نماینده خوب در خبرگان یا مجلس شورای اسلامی چه صفاتی باید داشته باشد؟

صفات نمایندگان خبرگان رهبری با نمایندگان شورای اسلامی بسیار تفاوت دارد. زیرا خبرگان کشور علاوه بر اینکه باید دارای درایت ترک مصائب سیاسی کشور باشند و علاوه بر اینکه باید رجال را خوب بشناسند، در تمام حوزه های حاکمیت اسلامی نه فقط نظر و شناخت داشته باشند بلکه دارای نظریه پردازی باشند، نه اینکه صرفا دیگران به وی خط دهند که قیام و قعود کند. در زمان امامین انقلاب این حجت بر ما تمام شد. زمان انقلاب کسانی بودند که می گفتند امام مورد تایید است. در مورد رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای نیز چنین گفته می شد. اگر مردم در انتخاب فرد اصلح برای مجلس خبرگان رهبری کم کاری و بی توجهی کنند مورد بازخواست قرار می گیرند. مهمترین کار مردم در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و به خصوص مجلس خبرگان رهبری که از همه انتخابات دیگر ارجح تر است لذا باید با دید باز و شناخت کافی به افراد اصلح رای داد.

ایرنا: در مورد اهمیت و ضرورت شرکت در انتخابات توضیح بفرمایید.

ضرورت اول تلاش در راستای حضور حداکثری پای صندوق های رای و شرکت در انتخابات است، هرچقدر به ظهور نزدیک تر می شویم شرایط دشوارتر می شود لذا در دوره های بعد نیز به طور قطع شرایط حساس تر خواهد بود. اگر اسلام، دین و شهدا را کنار بگذاریم و مطابق دنیا عمل کنیم، مشکلات تمام نمی شود بلکه به طور دیگری بروز پیدا می کند. اما اکنون در حال پیروزی بر ائتلاف غرب هستیم. اگر غرب می دانست با شهادت حاج قاسم مردم به خیابان ها می ریزند و بیدارتر می شوند، هرگز وی را به شهادت نمی رساند اما به دلیل اینکه گفته می شد مردم از نظام بریده اند دشمن این کار را کرد.

آن افرادی که خیانت و مردم را ناامید کردند در خون شهید سلیمانی سهیم هستند. از طرفی اکنون هم که عده ای مردم را ناامید می کنند آب به آسیاب دشمن می ریزند. خیمه انقلاب اما باید پرجمعیت باشد لذا باید با حضور گسترده و پرشور پای صندوق های رای حاضر شویم و این خیمه را پر جمعیت کنیم؛ جبهه رهبری نباید تضعیف شود، اگر فردی را انتخاب کنیم که در خط رهبری نباشد خطا کرده ایم و باید توجه داشت صرف تایید شورای نگهبان دلیل بر منتخب شدن نیست. تمامی عزیزانی را که شورای نگهبان تایید کرده صالح هستند، مردم باید از بین صالحان اما نامزد اصلح برتر را برگزینند لذا باید بررسی و با شناخت کامل به نامزد اصلح برتر رای دهند.

ایرنا: از دیدگاه شما مهمترین مشکلات و ظرفیت های استان چیست؟

در جریان ریز مشکلات استان و کشور هستم، یک مرجعیت فقاهتی در کرمان که بتواند تمام علمای استان را دور هم جمع کند وجود ندارد لذا یکی از دلایل حضور بنده در انتخابات مجلس خبرگان استان کرمان این مهم است. مردم دنبال فردی هستند که بتوانند حرف دلشان را بزنند و در خانه اش همواره به روی مردم باز باشد. با اینکه در قم هستم و همسرم در تهران، چنانچه مردم به بنده اعتماد کنند و رای بیاورم قرار گذاشته ام ماهی ۲ روز به کرمان بیایم. در کرمان دفتر می زنم و در تمامی نمازهای جماعت به ترتیب شرکت می کنم، حتی به تمام شهرها و روستاها نیز سفر خواهم کرد.

خبرگان کشور قدرت اجرایی ندارد اما قدرت مردمی دارد. کرمان سیاسی ترین بخش نظام است. این استان دریایی است که در زیر شهرش رودخانه هایی با شتاب در حرکت هستند و اگر کسی حواسش نباشد مانند گرداب وی را پایین می کشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha