۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85396542
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

باران و برف شمال و غرب استان سمنان را فرامی‌گیرد

۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85396542
باران و برف شمال و غرب استان سمنان را فرامی‌گیرد

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: هشدار زرد و نارنجی با توجه به فعالیت سامانه ناپایدار جوی با بارش باران و برف شمال و غرب استان به همراه کاهش پنج تا هشت درجه‌سانتیگرادی دمای هوا، پیش‌بینی برای امروز یکشنبه تا سه‌شنبه این هفته در استان است.

ایرج مصطفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اعتبار هشدار زرد، از تقویت فعالیت سامانه بارشی در نواحی غربی جنوب غربی و ارتفاعات شمالی طی امروز تا سه‌شنبه خبر داد و افزود: بارش باران با شدت بیشتر در نواحی غربی و جنوب غربی استان، بارش برف با شدت بیشتر در نواحی شمالی ارتفاعات و نقاط سردسیر و نواحی غربی استان، کولاک برف در ارتفاعات و نواحی شمالی و مناطق سردسیر و کوهستانی، و وزش باد شدید در برخی نقاط به ویژه نیمه شرقی و نواحی شمالی استان، در قالب هشدار نازنجی اعلام می شود.

وی تاکید کرد: منطقه اثر فعالیت سامانه بارشی بین روزهای یکشنبه تا سه شنبه مناطق غربی و جنوب غرب و ارتفاعات شمالی استان سمنان خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به هشدار زرد صادرشده اشاره کرد و افزود: بارش باران و برف در ارتفاعات و نواحی شمالی، مه آلودگی، احتمال کولاک و کاهش دید و گاهی وزش باد شدید از جمله پیش‌بینی‌های هواشناسی استان سمنان از امروز شنبه تا دوشنبه است.

وی بیان کرد: احتیاط در تردد محورها، کنترل و لایروبی شبکه آبراه های استان و لایروبی جویها و آبراه ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و ناحیه‌های کوهستانی و پرهیز از چرای دام در نواحی مرتفع، مهمترین توصیه‌ها در این هشدار زرد اعلام می شود.

باران و برف شمال و غرب استان سمنان را فرامی‌گیرد

وی با بیان اینکه کمینه و بیشینه دمای هوای امروز شهر سمنان ۱۵ و پنج درجه سانتیگراد است، افزود: امروز دمای هوای شهر رضوان در خنک‌ترین شرایط استان سمنان تا چهار درجه سانتیگراد زیر صفر کاهش می‌یابد و دمای هوای شهر سمنان نیز برای فردا تا بیشینه هشت و کمینه یک درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

مصطفوی به نوع مخاطره در قالب این هشدار اشاره و اضافه کرد: بارش باران در برخی نقاط به ویژه نواحی مرکزی و نیمه غربی استان، بارش باران و برف، مه آلودگی و کاهش دید و احتمال کولاک در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی ارتفاعات و نقاط سردسیر استان، وزش باد نسبتا شدید تا شدید در برخی نقاط به ویژه نیمه شرقی استان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه ها به دلیل بارش باران و برف، لغزندگی کولاک و مه آلودگی و کاهش دید افقی به ویژه در محورهای شمالی استان از دیگر مخاطره‌ها طی روزهای آینده است و آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از عبور از گردنه های برف‌گیر و مجهزبودن خودروها به تجهیزات زمستانی و خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه‌کاره به همراه تمهیدات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی مانند کنترل دمای سالن‌های دامداری مرغداری و گلخانه ها صرفه‌جویی در مصرف حاملهای انرژی، از دیگر مورد توجه تا روزهای میانه هفته جاری است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته منطقه پرور در شهرستان مهدیشهر سردترین نقطه استان با دمای هفت درجه سانتیگراد زیر صفر بود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز برای آنان ارسال شود.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha