فرایند برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ آغاز شد

۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 85395418
فرایند برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ آغاز شد

تهران- ایرنا- فرایند برگزاری آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آزمون مقطع دکتری نیمه‌متمرکز ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴:۳۰ امروز (جمعه ۴ اسفند) در ۱۵۴ شهر کشور؛ شامل ۱۸۶ حوزه اصلی و ۵۶۸ حوزه فرعی در هفت گروه امتحانی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان در حال برگزاری است.

همچنین در این آزمون بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور ۱۵۱ هزار و ۶۴۱ نفر داوطلب شرکت کرده اند که از این تعداد ۶۷ هزار و ۵۶۴ نفر (۴۵ درصد) زن و ۸۴ هزار و ۷۹ نفر (۵۵ درصد) مرد هستند. افزون بر این، بر اساس آخرین آمار سازمان سنجش حدود ۱۲۸ هزار نفر از این افراد برای شرکت در آزمون کارت دریافت کرده‌اند.

نام‌نویسی آزمون دکتری ۱۴۰۳ از ۱۶ آبان گذشته آغاز شد و قرار بود تا ۲۳ آبان ادامه داشته باشد که تا ۲۷ آبان تمدید شد. داوطلبان برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر کارت شرکت در آزمون، باید کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد پاک کن، مدادتراش، سنجاق به همراه داشته باشند. همچنین داوطلبان نباید وسایل اضافی مانند کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه، هرگونه یادداشت، ماشین حساب، پیجر، تلفن همراه (حتی به صورت خاموش)، ساعت هوشمند، انگشتر هوشمند، دستبند هوشمند و هرگونه ریموت کنترل را با خود به جلسه امتحان ببرند.

فرایند برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ آغاز شد

معیارهای پذیرش در مقطع دکتری/ دفترچه‌ها

بر اساس اطلاعیه قبلی سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش آزمون های مذکور صورت خواهد گرفت.

همچنین پذیرش در مقطع دکتری آموزشی‌پژوهشی بر اساس معیارهای ذیل انجام می‌شود؛ سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی بر اساس معیارهای زیر انجام می گیرد. آزمون متمرکز (۵۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد) درنظرگرفته می شود.

افزون بر این پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای ذیل انجام می‌شود؛ آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)، تهیه طرح واره (۲۰ درصد).

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و غیره توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد. بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۳ به شرح زیر خواهد بود؛

الف) آزمون زبان با ضریب ۱
ب) آزمون استعداد تحصیلی با ضریب ۱
ج) آزمون دروس تخصصی (در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) با ضریب ۴

سنجش و پذیرش برای تمام دوره ها؛ شامل روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس های خودگردان، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون فوق و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورا انجام خواهد گرفت.

در جلسه آزمون به همه داوطلبان به ترتیب سه بسته نایلونی داده خواهد شد. بسته اول حاوی سوالات آزمون زبان انگلیسی عمومی (شامل ۴۰ سوال با ۴۰ دقیقه وقت)، همراه با پاسخنامه شماره یک، بسته دوم سوالات آزمون دروس استعداد تحصیلی (شامل ۲۵ سوال با ۵۰ دقیقه وقت) همراه با پاسخنامه و بسته سوم سوالات تخصصی همراه با پاسخنامه شماره سه است. این دفترچه شامل چهار بخش است که بخش‌های ۱ تا ۳ مشترک برای تمام متقاضیان گروه‌های امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان است و متقاضیان، باید به سوالات این سه بخش پاسخ دهند.

این دفترچه در بخش چهارم، شامل دو قسمت است که قسمت اول بخش چهارم، شامل سوالات استعداد منطقی است و متقاضیان همه گروه‌های امتحانی به‌ جز گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به سوالات این قسمت پاسخ دهند و قسمت دوم دربرگیرنده سوالات استعداد تجسمی است که فقط متقاضیان گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به آن پاسخ دهند. متقاضیان گروه‌های امتحانی در این قسمت باید به سوالات مخصوص به خود را پاسخ دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha