رویکرد خراسان رضوی در موسیقی مقامی گسترش آموزش و اجراست

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: رویکرد این اداره کل در باب موسیقی مقامی این استان، گسترش این نوع موسیقی در حوزه آموزش و اجرای آن است.

محمد حسین زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال خراسان رضوی دوره خوبی را در حوزه موسیقی مقامی پشت سر گذاشت، این نوع موسیقی نشات گرفته از آداب و رسوم و ایمان و اعتقادات مردم این دیار بوده که جنوب و شمال خراسان را به هم متصل کرده و همه اشعار آن در مدح و ستایش حضرت حق و مدیحه سرایی پیرامون حضرت رسول و ائمه اطهار (ع) است.

وی اضافه کرد: امسال با محوریت شهرستانهای خواف، تربت جام، تایباد و باخرز تمام اهالی موسیقی مقامی خراسان دور هم جمع شدند و در مدح ائمه به ویژه حضرت رضا(ع) به مدت چند شب در قالب "نغمه های رضوی" برنامه اجرا کردند، حضور مردم نیز در این برنامه ها بی نظیر بود و در خواف نیز جدا از زیبایی مدح خوانی، شور و حال مردم وصف ناپذیر بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مقوله "سرود" و گسترش آن در خراسان رضوی پرداخت و گفت: در مشهد سرودهای زیادی که مبتنی بر معارف دینی و انقلابی مان باشد، تولید شده است که شاید کمتر شهری در کشور باشد که این تعداد گروه سرود آن هم در بین مردم در میادین و مدارس اجرا می کنند.

حسین زاده ادامه داد: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق مبارکی را رقم زد و برای نخستین بار سرود به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد که خراسان رضوی می تواند در تولید سرود اهل بیتی و معارفی و توحیدی در کشور پیشتاز باشد.

حضور هنرمندان تربت جام و قوچان در سی و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره حضور هنرمندان موسیقی استان در جشنواره موسیقی فجر گفت: تربت جام با داشتن بیش از ۵۰ گروه در رشته بازی های آیینی یکی از شهرستان های مطرح در این رشته است.

حسین زاده افزود: گروه بازی های آیینی "کیان جام" امسال به عنوان نماینده خراسان رضوی در سی و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر شرکت داشت و بخشهای زیبایی از آیین های "آفر و حتن" را اجرا کردند.

وی اضافه کرد: نوازنده قوچانی نیما جمشیدی نیز قطعاتی از موسیقی مقامی را در جشنواره موسیقی فجر در تهران نواخت و گروه موسیقی بانوان "ژناوا" از قوچان هم قطعاتی از موسیقی نواحی خراسان را روی صحنه برد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha