نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

شیراز - ایرنا - جمعی از نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف فارس در میزگردی که به میزبانی ایرنا برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مشارکت انتخاباتی، گفتند: قهر با صندوق‌های رای مساله‌ای را از کشور حل نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، سعید ظهیری مدرس دانشگاه، عضور بنیاد نخبگان و از فعالان سیاسی و اجتماعی شهر شیراز در این میزگرد گفت: در بحث مشارکت در انتخابات، انتخابات های مختلفی را تاکنون در پشت سر گذاشته ایم و همه این انتخابات از اهمیت ویژه برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: اما انتخابات ۱۱ اسفند یک تفاوت اساسی دارد و آن اینکه الان در یک جنگ چند بعدی و ناپیدا قرار داریم.

او اظهار کرد: مساله مشارکت وقتی بحث جنگ چند بعدی مطرح می شود در این انتخابات اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

این فعال سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: همیشه در انتخابات این بحث است که حضور هم حق مردم و هم وظیفه آنها است و همه ما باید به عنوان یک ایرانی از مرزهای فرهنگی و عقیدتی خودمان که مورد تهدید دشمن قرار گرفته مراقبت جدی کنیم.

ظهیری، ضمن تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات آتی گفت:یکی از وظایف رسانه ها این است که کاندیداها را به خوبی به مردم معرفی کنند تا آنها بتوانند انتخابی آگاهانه و درست انجام دهند.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

مشارکت کمتر مساوی است با افزایش فشارها بر کشور
ظهیری گفت: همه علاقه مندان به نظام، کشور و ایران باید توجه داشته باشند که وقتی مشارکت کمتر می‌شود فشارهای سیاسی – اقتصادی بر کشور و مردم نیز بیشتر خواهد شد.

او افزود: بنابراین مردم باید به این نکته توجه کنند که اگر می خواهند از لحاظ اقتصادی گره گشایی صورت گیرد حتما بحث شرکت در انتخابات را جدی بگیرند.

وی گفت: علاوه بر مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که اعضای این مجلس بناست در برخی تصمیم گیری های مهم تصمیم گیری کنند لذا مردم باید به این مهم توجه داشته باشند.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

لزوم گسترش نقش کارکردی مجموعه نخبگان
علی اصغر پناهی دیگر فعال سیاسی و اجتماعی نیز گفت: باید نقش کارکردی مجموعه نخبگان را گسترش دهیم که راه آن ایجاد جریان حلقه های میانی است و البته این حلقه‌های میانی نباید در کار اجرا دخالت کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم در جهت بحث مشارکت مردم در امور زندگی و امور کشور صحبت کنیم باید اقداماتی را که انجام می دهیم در جهت اقناع کردن مردم باشد و راه اقناع کردن مردم را هم رهبری ترسیم کرده اند.

او ادامه داد: ما هم اینک در چله دوم انقلاب هستیم، اگر قانون اساسی اول را برای چله نخست انقلاب قرار دهیم برای چله دوم هم قانون اساسی ما همان بیانیه گام دوم انقلاب است.

این فعال سیاسی اجتماعی اظهار کرد: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب چهار نقطه را برای بحث مشارکت مردم ترسیم می کنند که شامل عظمت حادثه انقلاب، راه طی شده و کارکرد انقلاب، عظمت چشم انداز پیش روی انقلاب و عظمت نقش نیروی جوان متعهد است.

پناهی افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند اگر بخواهیم مردم را وارد میدان کنیم راهی نداریم که یک سری عناصر را به عنوان عناصر اصلی در نظر بگیریم تا مسیر را بتوانیم برای تمدن نوین اسلامی فراهم کرد.

وی ادامه داد: ما ظرفیت های بسیار در داخل کشور داریم که به عنوان عامل امید بخش می‌توان به مردم ارائه کرد و باید راهکار عملی را یافت که چگونه می توان یک حرکت عمومی ایجاد کرد که محور آن جوانان متعهد و حزب الهی باشند؟

او اظهار کرد: گره کار آنجا است که ما آنها را هم افزار نکرده و یک حرکت منظم را برای آنها طراحی نکرده‌ایم و و ارائه راهکار و هدایت برای این گره گشایی در جهت حرکت عمومی مردم به سمت تمدن نوین اسلامی که مشارکت مردم در امور است را شامل می شود.

این فعال سیاسی اجتماعی افزود: این است که ما باید به سمت ایجاد حلقه های میانی حرکت کنیم و اگر در این راه موفق عمل کنیم می‌توانیم آن حرکت مد نظر رهبری را عینیت بخشیم.
پناهی ادامه داد: امروز هم اگر بحث مشارکت را مطرح می کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به بیانیه گام دوم انقلاب و بیانات رهبری رجوع کنیم.

وی افزود: اقدامات باید موجب افزایش اعتماد در مردم شود و آنها به مسئولان و دولت اعتماد داشته باشند که در دولت سیزدهم، برگرفته از گفتمان امامین انقلاب، گفتمان تحول، عدالت و مبارزه با فساد و تبعیض مد نظر قرار گرفته است.

او ادامه داد: باید بر اصول مد نظر امام و رهبر پافشاری کنیم و بایستیم چرا که مردم نسبت به این اصول توجه دارند.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

لزوم شناخت عوامل موثر در افزایش مشارکت
فرجام منصوری فعال فرهنگی نیز در این میزگرد گفت: برای افزایش مشارکت باید ابتدا دید کدام عوامل موجب تحقق این مهم می‌شوند.

وی ادامه داد: مردم همواره به خاطر شهدا و امام و رهبری در صحنه هستند اما دیدن برخی بی عدالتی ها ممکن است باعث شود که آنها با عدم حضور بخواهند به این مساله واکنش نشان دهند که البته این کار به نوعی آب در آسیاب دشمن ریختن است.

او اظهار کرد: اگر سعی کنیم که اعتماد مردم را جلب کنیم و مردم احساس کنند که بعد از چهار سال پاسخ اعتماد آنها به خوبی داده شده می توان امیدوارم به حضور و مشارکت بالا بود.

این فعال فرهنگی گفت: افرادی که صاحب تریبون هستند به شبهات مردم پاسخ دهند چرا که رسانه‌های خارجی هم به دنبال ناامید کردن مردم هستند.

منصوری افزود: عدم حضور در پای صندوق رای باعث می شود افراد ضعیف انتخاب شوند و این مساله خود باعث می شود که مسائل و مشکلات تشدید شود اما با انتخاب افراد قوی می توان در جهت حل بسیاری از مشکلات گام برداشت.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

نقش تعیین کننده جوانان در شکل گیری یک مجلس کارآمد
دبیر شورای سیاستگذاری گام دوم انقلاب فارس و نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان فارس هم گفت: نقش جوانان و دانشجویان در شکل گیری یک مجلس کارآمد و همسو با لصول انقلاب و امام بسیار تعیین کننده است.

محمد زکی پور افزود: یکی از مهمترین ارکان نظام مجلس است و از این بابت امام راحل مجلس را در راس امور دانستند و اگر در مجلس نمانیدگان مومن، با اخلاص و توانمند حضور داشته باشند چنین مجلس قادر خواهد بود بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی، ضمن تاکید بر لزوم دقت و توجه جوانان در انتخاب افراد اصلح اظهار کرد: انتخاب اصلح برای قشر دانشجو انتخابی است که بر اساس درک ما از شرایط و نیازهای روز جامعه نشات گرفته باشد و ببینیم که چه کسی می تواند پاسخگوی شرایط حال کشور باشد.

او ادامه داد: یکی دیگر از شاخص های مهم برای قشر دانشجو اینکه نماینده باید دارای موضع گیری واضح و شفاف باشد و در مقابل دشمن مواضع صریح خود را بیان کند.

دبیر شورای سیاستگذاری گام دوم انقلاب فارس گفت: با عدم شرکت در انتخابات چیزی درست نمی‌شود و ضرر رای ندادن به امنیت ملی، ثبات کشور و ‌دستاوردها وارد خواهد آمد.

وی ادامه داد: مجلس قوی محصول دانشگاه قوی است و پایه شکل گیری مجلس دانشگاه است و اگر دانشگاه نباشد مجلسی شکل نمی گیرد.

او افزود: دغدغه استادان و دانشجویان بیشتر دغدغه ملی است و مجلس اخیرا با تصویب قوانینی در زمینه استخدام افراد و یکسان سازی حقوق ها تا حد زیادی به بحث معیشت کمک کرد اما انتظار جامعه دانشگاهی از مجلس که اسم انقلابی بودن را یدک می کشد بیش از اینهاست.

نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان فارس، با بیان اینکه دادن شعارها و وعده‌های غیر عملی موجب وارد آمدن آسیب به مردم و جامعه می شود گفت: باید دقت شود که استقلال جریان دانشجویی زیر سوال نرود و این جریان مهره بازی احزاب و جریان های سیاسی نشود و حفظ فضای آرام دانشگاه باید مورد توجه داوطلبان نمایندگی مجلس قرار گیرد.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

قهر با صندوق رای عقلانی و اخلاقی نیست
سعید قاضی پور دیگر فعال سیاسی نیز در این میزگرد گفت: برخی با مصالح خودشان قهر کرده اند، قهر کردن با صندوق رای عقلانی، اخلاقی و ایمانی نیست.

وی افزود: امروز دنیا در زمینه اقتصادی در شرایط سختی قرار دارد و معادلات اقتصادی در دنیا طوری پیش رفته که فئودالیته در دنیا بی داد می کند و مردم تحت فشار مشکلات اقتصادی زیادی هستند.

او اظهار کرد: در سال های گذشته و برای ما به دلایل مختلف وضعیت سخت تر نیز هست.

این فعال سیاسی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی جامعه ما الان از حد نصاب دنیا بیشتر شده و علت آن هم این است که علاوه بر آنچه که در دنیا می گذرد که شرایط را برای همه سخت کرده ما با تحریم های گسترده نیز مواجه هستیم، کرونا هم به این مشکلات افزود و درگیری بین روسیه و اوکراین نیز موجب تشدید مشکلات شده است.

قاضی پور افزود: دولت انقلابی سیزدهم از وقتی روی کار آمده تلاش های جدی کرده تا مشکلات را حل کند که در آغاز راه هست و تاثیرات آن هنوز به سفره مردم کشیده نشده است.

وی ادامه داد: وقتی فشار باقی است و مردم می خواهند در شرایطی که تحت فشار قرار دارند تصمیم بگیرند، درصدی از این تصمیم گیری ها ممکن است به نتایج و اقدامات ناصواب منتهی شود.

او گفت: از مردم به رغم همه فشارهایی که بر آنها وارد است می خواهیم که در بین کاندیداهای موجود هر کدام که سعی می کند آنها و مشکلات آنها را درک کند و با آنها همدلی و همراهی داشته باشد را انتخاب کنند.

قاضی پور افزود: اگر کسی از شرایط کشور و مردم بی خبر باشد و درکی از وضعیت امروز مردم نداشته باشد در مجلس هم نمی تواند تصمیمات گره گشا بگیرد.

وی ادامه داد: به رغم همه مشکلات به آینده امیدوار هستیم و بعد از اینکه تکلیف خود را با ویژه خوارها، مفسدین اقتصادی روشن کردیم و نظام در مسیر پیش رو تکلیف خود را با این افراد منافق و دورو روشن کرد، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی خواهیم کرد.

نخبگان فارس: مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند

اقتدار بیشتر نظام با حضور در پای صندوق های رای
حجت الاسلام سید محسن فاطمی نماینده استاندار فارس در امور روحانیون نیز گفت: نظام، کشور و حکومت نیاز به اتحاد و همبستگی و اقتدار دارد و با حضور در پای صندوق رای و شناخت اصلح باید این اقتدار و هبستگی را بیشتر کنیم.

وی افزود: آن دسته از کاندیداهایی که احساس می کنند هستند افرادی که نسبت به آنها توان و صلاحیت بیشتری دارند اجازه دهند که آنها وارد مجلس شوند.

او ادامه داد: کسانی که جایگاه و نفوذ فرهنگی و اجتماعی در بین مردم دارند باید به جامعه رشد و آگاهی دهند تا مردم بدانند که شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی و شرعی است.

حجت الاسلام فاطمی افزود: افراد دارای تریبون و جایگاه وظیفه دارند که مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح راهنمایی کند چرا که مردم به رفتار و اقدامات خواص نگاه می کنند.

وی اضافه کرد: برخی ممکن است با خود بگویند که یک رای من چه تاثیری دارد در حالی که چنین نیست، تک تک آرایی که به صندوق ها ریخته می شود تاثیر خود را دارد و بنابراین همه باید با احساس مسئولیت در انتخابات آتی شرکت کنیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha