عضو اتاق بازرگانی خراسان شمالی: هم مرز بودن با ترکمنستان فرصت پیشران اقتصادی است

بجنورد-ایرنا- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع, معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم مرز بودن با کشور ترکمنستان فرصت غنیمتی برای استان به وجود آورده است که می تواند پیشران اقتصاد استان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدهاشم سیدی چهارشنبه شب در نشست با هیات تجاری ترکمنستان در خراسان‌شمالی گفت: بازگشایی مرز، مشکل اشتغال و معیشت بخش زیادی از مرزنشینان استان را رفع و تسهیل در سرمایه گذاری و افزایش اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: این فرصت امروز فراهم آمد که با تبادل دیدگاه‌ها بتوانیم برای ارتقاء سطح تبادلات تجاری، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دو کشور و استان های آخال و خراسان شمالی با دارا بودن مشترکات فرهنگی و اجتماعی در جهت گسترش ارتباطات تلاش کنیم.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیاست همسایه محور جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی است تا یادآوری کند که ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می اندیشد و در این مسیر با قوت گام برمی‌دارد.
نائب رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی با تشریح ظرفیت های استان خراسان شمالی گفت: واقع شدن در مسیر ترانزیتی کریدور شرق به غرب و همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز مشترک ۳۰۰ کیلومتری با جمهوری ترکمنستان، تنها یکی از مزیت های نسبی این استان برای سرمایه گذاری محسوب می شود.
وی افزود: برخورداری از صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا، مجتمع صنعتی اسفراین، لوله گستر اسفراین، فولاد کیمیای صبا، شرکت آذین فورج نشان دهنده توانمندی های صنعت و معدن خراسان شمالی است.
سیدی، ایجاد مرکز تجاری مشترک، تهاتر گاز ترکمنستان با کالاهای خراسان شمالی، همکاری در مورد توسعه منطقه ویژه اقتصادی مشترک در دو استان، ایجاد صرافی و توسعه همکاری های بانکی، تقویت و توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک، تشویق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان کار آفرینان و اعضای اتاقهای بازرگانی دوکشور، تبادل اطلاعات در جهت منافع متقابل در اقتصاد،تجارت خارجی،قوانین و مقررات تجارت،آداب و رسوم، پشتیبانی و ارائه خدمات مورد نیاز هیأتهای تجاری در زمان بازدید و ایجاد فضای مناسب برای حضور هیأتهای تجاری، تشکیل و حضور فعال تجار دو استان در شورای تجاری بین دو کشور ، اعزام و پذیرش هیأت تجاری و بازریابی به کشور ترکمنستان، برگزاری همایش تجاری و برگزاری نمایشگاه مشترک تجاری با همکاری اتاق بازرگانی خراسان شمالی و اتحادیه صنعتگران، همکاری تجاری فیما بین اتاق بازرگانی خراسان شمالی و اتحادیه صنعتگران را به عنوان پیشنهادات اتاق بازرگانی خراسان شمالی برای تبادلات تجاری به هیات همراه ترکمنستانی پیشنهاد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha