۴ روز رفاقت و رقابت رسانه‌ای/ پاییز ۱۴۰۳ وعده نمایشگاه بیست‌وپنجم

تهران- ایرنا- جشن رسانه‌های ایران بعد از چهار روز پُر مشغله و پر خبر، چهار روز مهمانداری، مصاحبه و گفت‌وگو، چهار روز دید و بازدیدی پس از ۶ سال وقفه، پایان یافت، روزهایی که تکرار و تمدید رفاقت‌ و رقابت‌ بود در دنیای رسانه؛ حالا دیگر روز شمار معکوس برای نمایشگاه بیست‌وپنجم تا پاییز سال بعد شروع شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از صبح همه دنبال دعوت کردن مهمان‌های دیگری بودند، زنگ‌ها و تلفن‌ها و وعده‌های جدید، تیم های خبری، خبرنگار، تصویربردار و عکاس مجدد هماهنگ می‌شدند تا یک روز دیگر جشن رسانه‌های ایران، نمایشگاه ۶۰۰ رسانه‌ای کشور یک روز دیگر هم دور هم باشند، اما خب نشد، و اوایل شامگاه چهارشنبه اختتامیه برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند، ختم کلام ؛ دورهمی داغ رسانه‌های ایران که بعد از ۶ ساله وقفه برگزار شد، همان چهار روز باقی ماند و تمام. انگار یک تورنمنت رسانه ای نفس‌گیر بود.

نمایشگاهی که ۸۰ نشست تخصصی داشت؛ جدا از آن، همه رسانه‌ها نشست‌های خبری و گفت‌وگوی ویژه خود را هم برگزار کردند، حتی نشست سخنگوی دولت، نشست سخنگوی وزارت خارجه هم به مصلا منتقل شد، راهروها پر بود از مسئولان دولتی که دعوت شده بودند، یا آمده بودند خسته نباشید بگویند؛ رقابت رسانه‌های در یک کورس چهار روزه در اوج بود؛ اما آنچه بیشتر به چشم می‌آمد رفاقت‌های میان اهالی رسانه، تعامل میان مسئولان و مقامات با خبرنگاران، گاهی حتی مصاحبه‌ای هم شکل نمی‌گرفت، فقط سر زدنی بود و حال و احوالی؛ یک گپ و گفت کوتاهی شکل می‌گرفت و دعوت به چند قاب عکس یادگاری برای ثبت در آلبوم نمایشگاه ۲۴ رسانه.

۴ روز رفاقت و رقابت رسانه‌ای/ پاییز ۱۴۰۳ وعده نمایشگاه بیست‌وپنجم

سوژه داشتیم و سوژه بودیم

نمایشگاه رسانه، سوژه در دسترس، تلاش خاصی برای یافتنش لازم نبود، دیر هم بجنبی خودت هم سوژه خواهی بود، شهروندان یا شهروندخبرنگارانی که آمده بودند ببینند اهالی جهان تولید خبر و محتوا که دور هم جمع شده اند، چه کسانی هستند، اینهایی که تیترها درشت می زنند، مطلب و یادداشت می نویسند، عکس خبری می‌گیرند، کانال مدیریت می کنند،آدم های عجیب غریبی هستند؟! اما نه دیدند بیشترشان جوانان خوش ذوق و خلاق هستند، مثل خودشان لباس می پوشند، حرف می زنند، شوخی می کنند، خسته می شوند، عادی عادی اند، اما شاید یک ویژگی خاص‌تر دارند، سوال را می پرسند، زیاد و دقیق؛ سوژه را خوب کادر می‌بندند، تیتر را می فهمند که چه بنویسند که پیام برساند، تلفنشان پر از شماره مسئول و هنرمند و ورزشکار و کارشناس و صاحب نظر که در لحظه بتوانند به رسالتشان برای شفاف‌سازی و رفع ابهام، برای مردم عمل کنند، همین.

۴ روز رفاقت و رقابت رسانه‌ای/ پاییز ۱۴۰۳ وعده نمایشگاه بیست‌وپنجم

در نمایشگاه بیست و چهارم چه خبر بود؟

نمایشگاه رسانه ظهر ۲۹ بهمن ماه آغاز شد و از همان روز نخست ۶ نشست و کارگاه در دسته‌های «به وقت رسانه»، «کتاب رسا»، «تجربه کاوی رسانه»، «کارگاه اسرا» و «دورهمی با پیشکسوتان» برگزار شد. شعار این دوره «نجستم همیشه جز از راستی» بود، به جز رسانه‌ها، مجموعه‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در این حوزه میزبان اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری بودند، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی از رویدادهای حاشیه‌ای این دوره از نمایشگاه بود.

۸۰ نشست در مدت ۴ روز از جمله فعالیت‌های ویژه این دوره از نمایشگاه رسانه بود، که ۴۰ نشست آن به طور تخصصی با محور رسانه برگزار شد و شامل تجلیل از پیشکسوتان و اساتید عرصه رسانه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی، رونمایی از کتب حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری، تجربه کاوی روزنامه‌نگاران و تحلیل و بررسی مسائل پیش‌روی حوزه رسانه بود، ۴۰ نشست دیگر هم مربوط به مناظره های سیاسی در حوزه انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی بود.

در این میان بخش نوآوری و فناوری‌های نوین را از دیگر بخش‌های ویژه نمایشگاه بیست و چهارم بود ، برای نخستین بار این بخش در نمایشگاه رسانه‌ها دایر شد که آشنایی اصحاب رسانه با فناوری‌های نوین و ایجاد بستر مناسب برای گسترش شرکت‌های دانش بنیان حوزه رسانه از اهداف مهم نمایشگاه بود. این بخش با هماهنگی و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت مطبوعاتی ایجاد شد.

۴ روز رفاقت و رقابت رسانه‌ای/ پاییز ۱۴۰۳ وعده نمایشگاه بیست‌وپنجم

بازدید ۲۰۰هزار نفری از نمایشگاه

بیست‌و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌ها در حالی ساعاتی پیش - چهارشنبه دوم اسفند- در دومین شب از اسفند ماه به کار خود پایان داد که نسبت به ادوار خود تخصصی‌تر شده بود، اگر چه تعداد مجله‌ها و روزنامه‌های کمتری دیده می‌شد، و بیشتر خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و البته رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به چشم می‌آمدند، رسانه‌هایی که فراگیرترند، کم‌هزینه و ساده‌تر مدیریت می‌شوند، اما خب نقطه ثقل نمایشگاه رسانه‌های همچنان خبرگزاری‌ها بودند.

دورهمی ۴روزه رسانه‌ای‌ها، حدود ۲۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت، نمایشگاهی با حضور اهالی رسانه که محلی برای گفت‌وگو و تعامل و نقد نظرات یکدیگر بدل شده بود؛ رویدادی که شوق، شعف و نشاطی جامعه رسانه‌ای کشور را برای عمل به رسالت خود در قبال جامعه نشان داد، نمایشگاهی که حتی رئیس‌جمهوری هم در جلسه هیات دولت وقوع این رویداد را ستود و از رسانه‌های کشور قدردانی کرد.

حالا دیگر اهالی جامعه رسانه‌ای کشور برای رویدادهای پیش رو آماده می‌شوند، انتخابات یازدهم اسفند، پایان سال و بازار شب عید، نورزو و سفرهای مردم، تحولات غرب آسیا و رساندن صدای مردمان مظلوم جهان، کودکان غره، پیگیری اقلیم و محیط و زیست و رخدادهای ورزشی؛ دوباره تلاش برای کمک به حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی کشور؛ هر چه هست تلاش شبانه روزی اصحاب رسانه، که دغدغه شان ایران و ایرانیان است، تلاش بی‌منت و بی‌وقفه تا نمایشگاه و گردهمایی بعد که قرار است در پاییز سال ۱۴۰۳ برگزار شود، تا وقتی گرد هم می‌آیند بار دیگر از دستاوردهایشان و تاثیراتشان در حوزه‌هایی که قلم زده‌اند، بگویند؛ نمایشگاهی گسترده‌تر با حضور همه اعضای خانواده بزرگ و محترم رسانه، در کنار هم با تحولاتی تازه‌تر از جهان رسانه.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha