«تجارت‌خانه روس»، سوژه تبلیغاتی نامزدهای مجلس در بابل

ساری - ایرنا - برخی از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بابل با حضور در بنای تاریخی «تجارت‌خانه روس» که در گذشته به عنوان تجارت خانه فعال بود با تهیه فیلم تبلیغی در کنار این بنای تاریخی مدعی بازگرداندن بابل به دوران طلایی رونق تجارت در شمال کشور شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی تبلیغات رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد که تعدادی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی با حضور در کنار ساختمان تاریخی سلمان بابل «تجارت‌خانه روس» و تهیه فیلم های تبلیغاتی از این بنا که در مقطعی از تاریخ به عنوان تجارتخانه فعال بود وارد کارزار انتخابات شدند.

این نامزدها مدعی شدند در صورت پیروزی در انتخابات ۱۱ اسفند و تکیه زدن بر صندلی سبز زمینه ای فراهم خواهند کرد که بابل به دوران طلایی تجارت خود بازگردد.

شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر می باشد که در پهلوی اول بخاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است اما آنچه که پیشینه این شهر را در بین پژوهشگران مطرح می کند بعد تجارت و فعالیت حوزه های علمیه مختلف در ادوار تاریخی می باشد.

بنای تاریخی سلمان بابل که سوژه تبلیغی برخی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی شده است در زمان پهلوی اول در بابل احداث شد در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۵۲ به ثبت ملی رسید. بخشی از سقف آن فرو ریخته و سازه این بنا هم با کلنگ سارقین زخم های عمیقی دیده است.

این بنای تاریخی که در جنگ بین الملل دوم به عنوان تجارتخانه روس ها در بابل فعال بود، در زمان پهلوی دوم به عنوان مهد کودک مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل جزو املاک سازمان بهزیستی محسوب می شود.

بنای این ساختمان که در سال‌های اول آغاز حکومت پهلوی اول احداث شد، در دروازه ورودی جنوب بابل و حوالی پل تاریخی محمدحسن‌خان قرار دارد و جاده قدیم بابل به آمل هم از کنار این بنای تاریخی عبور می کند.

بر اساس انتشار فهرست نهایی شورای نگهبان برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۶۴ نامزد در بابل به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان مازندران برای تصاحب ۲ کرسی در مجلس به رقابت می پردازند.

بر اساس این فهرست ۴۶ نفر در حوزه انتخابیه آمل، ۶۴ نفر در حوزه انتخابیه بابل، ۳۰ نامزد در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار، ۴۳ نامزد در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه، ۲۷ نفر در حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن و عباس‌آباد، ۷۸ نفر در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود، ۷۴ نفر در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ، ۴۶ نامزد در حوزه انتخابیه نور و محمودآباد و ۳۱ نفر نیز در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت برای انتخابات ۱۱ اسفند و نشستن روی یکی از کرسی‌های ۱۲ گانه مازندران در مجلس دوازدهم رقابت می‌کنند.

براساس اعلام استانداری مازندران سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رای برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته شد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ شعبه ثابت، ۶۴۱ شعبه سیار، یک هزار و ۴۶۸ شعبه شهری و یک هزار و ۷۴۲ شعبه روستایی است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران از حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه این استان در مجموع ۷۴۸ نفر برای تصاحب یکی از ۱۲ کرسی مازندران در مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند که پس از بررسی پرونده‌ها و صلاحیت نامزدها در ۲ مرحله توسط هیئت اجرایی در استان و هیئت نظارت بر انتخابات کشور و همچنین افرادی که انصراف دادند، در نهایت تا این لحظه با آمار جدید ارایه شده از سوی شورای نگهبان ۴۳۷ نفر در گردونه رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است که ۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha