آمادگی منتظران بقیه الله (عج) در قشم برای استقبال جشن های نیمه شعبان

قشم - ایرنا - دوستداران حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء) در شهرستان قشم، با نزدیک شدن نیمه شعبان، در تدارک آذین بندی مساجد، ادارات، خیابان ها و معابر بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس هستند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قشم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی(عج) افزود: در آستانه میلاد با سعادت امام دوازدهم، موکب‌ انتظار در آستان مقدس امامزاده سید مظفر (ع) این جزیره برپا می‌شود.

حجت الاسلام روح الله صفری ادامه داد: در ایام فرخنده نیمه شعبان کاروان‌های شادی در سطح شهر قشم به حرکت در خواهند آمد.

وی توضیح داد: برگزاری مراسم استغاثه و احیا همراه با سخنرانی و مولودی خوانی در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) در شب نیمه شعبان، برگزاری جشن ولادت حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مسجد صاحب زمان (ع) به صورت متمرکز، اجرای برنامه های متنوع و شاد برای کودکان و برپایی ایستگاه صلواتی از جمله برنامه های این اداره در این ایام است.

مسوول فرهنگی شهرداری قشم نیز از فضاسازی و زیباسازی، آذبن‌بندی میادین، حمایت و پشتیبانی از برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر قشم خبر داد.

ابوذر رحیمی شهواری اضافه کرد: همزمان با شب نیمه شعبان میلاد با سعادت امام زمان (عج) با مشارکت شهرداری قشم آیین سنتی «هارگیس گردانی» با مشارکت ۲۰ خانوار اهل سنت در محله ملاموسی شهر قشم برگزار می‌شود.

وی گفت: آیین معنوی آردگیز گردانی که در جای جای هرمزگان به نام های «آربیز گردانی»، «هارگیس گردانی»، «هارگیز گردانی» و «حق لیلی» شناخته شده، از سال های متمادی بین مردم این استان و به ویژه جزیره قشم رواج داشته و همزمان با شب نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) و روز جهانی مستضعفان برگزار می شود.

وی گفت: برای گرامیداشت این آیین مبارک، خانواده های هرمزگانی و قشمی سه روز مانده به نیمه شعبان روانه بازار و مغازه ها شده و خود را با خرید و تهیه انواع شیرینی، شکلات، حلوا، خرما، نخود و کشمش، سکه و غیره آماده پذیرایی از آردگیزگردانان می کنند.

مدیر روابط عمومی شهرداری قشم افزود: حوالی غروب نیمه شعبان تعدادی از ساکنان محله های قدیمی پای بند به این سنت که بیشتر کودک و نوجوان زیر ۲۰ سال هستند، در گروه های پنج تا ۱۰ نفره با رفتن به در خانه همسایه ها، آردگیز را انداخته و با پنهان شدن و خواندن شعرهایی در ستایش خداوند و تبریک میلاد امام زمان(عج)، هدیه می گیرند.

وی ادامه داد: آردگیز گردانان با در دست داشتن آردگیز یا همان الک که امروز تبدیل به کیسه و ظرف های پلاستیکی شده با سردادن نوای «نیمه شعبان امشب آردگیز کَردُنن امشب» و «حق لیلی که وقتیشن» ضمن خبر دادن به اهل خانه از صاحب خانه درخواست می کنند که نذری ها و شیرینی های ویژه این شب را که از قبل تهیه کرده اند، برایشان بیاورند و افراد آن خانه نیز با در دست داشتن شیرینی، سکه یا کلوچه محلی از آنها پذیرایی می کنند.

مسوول فرهنگی شهرداری قشم با اشاره به اینکه هرمزگانی ها و قشموندان به ویژه کودکان پس از دریافت هدیه های متبرک شده را بین خانواده ها، بیماران و نیازمندان پخش می کنند، اظهار کرد: در زمان های قدیم برخی بر این عقیده بودند که در این شب سکه هایی بر روی زمین افتاده که متبرک به دست های امام زمان(عج) است و تنها کسی که لیاقت داشته باشد آن را پیدا می کند و زندگی اش رونق می گیرد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم نیز اظهار داشت: پنجم اسفندماه و در شب ولادت حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج)، در مسجد صاحب زمان قشم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسم سخنرانی روحانی برجسته و کارشناس علوم دینی حجت الاسلام ناصر رفیعی و پس از آن مدیحه سرایی و مولودی خوانی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی بیان کرد: همچنین در ادامه این مراسم از ساعت ۲۳:۳۰ آیین احیای شب نیمه شعبان با قرائت آیاتی از قرآن کریم و مولودی خوانی آغاز می شود که این برنامه ها با مناجات، قرائت زیارت امین الله، زیارت آل یاسین و استغاثه به امام زمان(عج) تا پاسی از شب در مسجد انصار المهدی پارک زیتون، یادمان شهدای گمنام و مواکب سیتی سنتر سرزمین آب و آفتاب ادامه خواهد داشت.

جزیره نشینان قشمی همگام با سایر نقاط کشور، با آذین بندی خیابان ها و محلات و میادین شهرها و نقاط مختلف این شهرستان مرزی به استقبال میلاد حضرت مهدی(عج) شتافتند.

آذین بندی با چراغ های الوان، نصب پلاکاردهای مختلف به مناسبت میلاد مسعود امام مهدی(عج) از سوی مسلمانان شیعه و سنی بر سر ادارات و مراکز تجاری در این منطقه جلوه زیبایی از عشق و ارادت دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در نگین خلیج فارس را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایرنا حضرت مهدی(ع) آخرین منجی عالم بشریت در طلوع فجر نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شدند و بنا به گفته منابع مختلف این روز، روز جمعه و برابر با ۱۲ مرداد سال ۲۴۸ هجری شمسی بوده است.

ولادت و زندگی مهدی موعود(عج) از رخدادهای مهم است و ریشه در باور دینی مسلمانان دارد. اعتقاد به تولد، حیات طولانی، ظهور و امامت آن حضرت مساله ای است اساسی که نقش سرنوشت ساز و جهت بخشی را به زندگی و رفتار دین باوران داده است.

یکشنبه ششم اسفندماه جاری مصادف با نیمه شعبان، سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت ولیعصر(عج) است.

روز نیمه شعبان در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان و روز سربازان گمنام امام زمان(عج) نام گرفته است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha