تثبیت جایگاه دانشگاه سمنان در رتبه‌بندی جهانی موسسه استنادی جهان اسلام

سمنان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گفت: جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۲۳ در همان رتبه سال قبل تثبیت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین احسانی روز چهارشنبه به رسانه‌ها ابراز کرد: دانشگاه سمنان در رتبه‌بندی جهانی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در سال ۲۰۲۳ در میان ۲ هزار و ۵۵۵ دانشگاه از ۱۱۴ کشور و ۶ قاره جهان حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه در این رتبه‌بندی دانشگاه سمنان موفق شد جایگاه ۱۸۰۰-۱۶۰۱ جهانی را در سال ۲۰۲۳ به دست آورد، یادآور شد: این دانشگاه در سال ۲۰۲۲ نیز در همین جایگاه جهانی قرار داشت که در سال ۲۰۲۳ نیز توانست جایگاه خود را تثبیت کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان تصریح کرد: مؤسسه استنادی و پایش علم فناوری جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها را در پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد)، فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) و فناوری و نوآوری (با وزن ۱۵ درصد) در نظر می‌گیرد و بر این اساس دانشگاه‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: تعداد مقالات سلب اعتبارشده (Retractions) دانشگاه ها، با نمره منفی محاسبه می‌شود، که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Negative Reputation) آورده می‌شود، که این نمره منفی می‌تواند رتبه دانشگاه را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث افت رتبه دانشگاه شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی جهانی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۲۳ دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۸۵۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس(Web of Science) به ثبت رسانیده باشند.

در استان ۷۰۰ هزار نفری سمنان بیش از ۷۰ هزار نفر دانشجو هستند و سمنان دومین استان کشور از لحاظ تراکنش مالی و فروش محصولات در حوزه دانش‌بنیان است.

دانشگاه سمنان ۱۳۵۳ پایه‌گذاری شد و سال آینده جشن ۵۰ سالگی و سابقه نیم قرن فعالیت دانشگاه است. ۸۵۰ عضو هیات علمی ثابت و حق‌التدریسی در دانشگاه سمنان وظیفه آموزش به ۱۴ هزار دانشجو را ایفا می‌کنند، ۵۰ نفر حدود ۱۳ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان دارای رتبه استادی، ۱۲۴ نفر دانش‌یار و بقیه استادیار هستند.

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه سمنان یک استاد به ازای ۳۱ دانشجو است و ۲۵۳ اختراع از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت شد. نام ۲۱ پژوهشگر این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی منتشرشده در پایگاه علمی Elsevier در میان دانشمندان ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha